Ahad, November 29, 2009

Mesej dalam Papadom

Satu lagi hasil sentuhan Afdlin Shauki untuk tahun ini. Aku baru berpeluang tonton cerita ini beberapa hari yang lepas. Secara jujur, aku memang meminati filem-filem Afdlin. Setiap naskhahnya akan mengangkat mesej-mesej tertentu tentang kemelut atau persoalan yang sinonim dalam kehidupan harian kita.

Papadom mengisahkan kehidupan Saadom (lakonan Afdlin) yang bekerja keras mengembangkan perniagaan Nasi Kandarnya di Pulau Pinang demi memberikan kesenangan buat anak, Miasara (Liyana Jasmay) dan isterinya, Munira (Noorkhiriah). Dalam kesibukannya mencari duit siang malam, Saadom mempunyai masa yang terhad untuk keluarga dan seringkali tiada di sisi keluarganya termasuklah ketika isteri dan anaknya terlibat dalam sebuah kemalangan.

Kematian isterinya memberi tamparan hebat pada Saadom dan sejak itu dia bertekad untuk menjaga anaknya sebaik mungkin. Filem ini menunjukkan 'usaha keras' Saadom dalam memastikan setiap satu kebajikan anak tunggalnya terpelihara. Bayangkan, Saadom akan datang membawa makanan setiap kali waktu rehat dan menghadiri setiap aktiviti luar Miasara! Miasara yang mula menginjak dewasa mula rasa terkongkong dan peluang keemasan untuk hidup bebas (berjauhan dari papanya) muncul apabila dia ditawarkan melanjutkan pelajaran di sebuah universiti di Kuala Lumpur. Saadom yang bimbang akan keselamatan anaknya, dalam diam memohon untuk bekerja sebagai tukang kebun di universiti tersebut.

Aku suka jalan ceritanya yang bersahaja. Satu lagi yang menarik adalah kemunculan Munira sebagai watak jelmaan minda Saadom yang setia menemani Saadom dalam memastikan Miasara selamat dan tidak terluka. Banyak adegan mencuit hati yang menghiburkan termasuklah watak Que Haidar (Mat@Wajib Tayang) sebagai teman kuliah yang meminati Miasara.

Antar mesej penting dalam cerita ini :
  1. Kita perlu hargai insan yang ada di sekeliling kita atau kita akan merasakan kehilangan yang besar apabila mereka sudah tiada.
  2. Kita tidak dapat melindungi anak/ahli keluarga yang lain setiap masa. Kadang-kala, mereka perlu belajar melalui pengalaman (apa yang mereka lalui sendiri tanpa perlindungan kita) walaupun impaknya melukakan mereka.

Papadom diumumkan sebagai Filem Terbaik 2009 di FFM22. Anugerah-anugerah yang dibolot Papadom:
  • Filem Terbaik
  • Pelakon Lelaki Terbaik (Afdlin Shauki)
  • Pelakon Wanita Terbaik (Papadom)
  • Cerita Asal Terbaik (Afdlin Shauki)

3 ulasan:

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.