Ahad, Jun 19, 2011

Happy Father's Day, Babah.

Hari ini sebelah pagi aku sibuk sikit siapkan report. By lunch dah siap dah segala kerja yang tertunggak. Terus call ayahanda yang berada di Banting, wish dia Happy Father's Day. Lamalah jugak kitorang borak. Sembang time Babah jiwang-jiwang ni seronok sebab Babah akan ungkit cerita-cerita lama and kitorang akan gelak berdekah-dekah.

Aku ingat lagi zaman sekolah rendah,.. aku suka tengok TV sampai tertidur di ruang tamu. Babahla yang akan dukung aku naik ke tingkat atas. Punyalah seronok sebab ada 'transport' naik ke bilik tidur! So, aku jadikan habit. Memang akan 'berkubang' depan TV dan tidur sekali kat situ. Tak apa, nanti Babah balik Babah hantar aku naik. Kalau Babah tak out-station, memang aku akan bangun pagi dalam bilik. Tapi, lama-lama Babah dah tak angkut aku lagi. Frust betul aku! Rupa-rupanya Babah dah 'sakit pinggang' angkat aku yang makin hari makin berat. Muahahaahaha!!! Lagipun dia tahu aku dah mua. So, paling baik dia buat - dia pasang lampu malap kat ruang tamu supaya aku tak takut dan ahli keluarga lain tak terkejut tengok ada lembaga tidur kat depan TV.

Naik sekolah menengah, pengalaman yang aku paling tak boleh lupa bila Babah ajar naik motor. Babah bawak aku pergi kat taman rekreasi area rumah kitorang. Punyalah bising mulut aku nak balancekan diri atas motor. Jalan sikit tumbang. Jalan sikit tumbang! Babah asyik gelak sambil geleng-geleng kepala. Aku yang penuh 'sound effect' ni kejap-kejap terjerit. Pandainya tidak! Alih-alih bila angkat muka, punyalah bergantang mata-mata orang memandang. Siap senyum-senyum simpul lagi. Malu punya pasal, itulah kali pertama dan terakhir aku belajar bawak motor dengan Babah :) Sampai sekarang Babah akan gelakkan aku pasal perkara ni.

Kalau aku ditanya 1 perkataan yang best describes Babah, aku akan kata 'FUNNY'. Bagi aku Babah tak pernah kering lawaknya. Bayangkan kalau aku tanya tengah buat apa, dia boleh selamba jawab 'tengah ketip kuku gagak'! Tapi dalam lawak dan lucunya Babah, banyak juga aku belajar tentang hidup daripada dia. Pernah suatu masa, di hadapan Babah, aku pernah minta pengasuh aku baca apa yang aku tunjukkan (saja nak test pengasuh aku tu pandai baca ke tidak, psiko kan aku masa kecik-kecik? Bila pengasuh aku diam tak respon, punyalah aku happy sebab dapat buktikan yang dia tak boleh membaca ---Oh My God!! Lempang sikit budak psiko nih! What was I thinking? Right after that, Babah terus sound aku cakap apa yang aku buat tu salah. Dia kata, walaupun orang tu tak tahu, aku tak boleh malukan dia. Dari situlah aku belajar yang perbuatan kita buka aib dan kelemahan orang tu salah. Kira di peringkat awal jugalah I learnt that precious lesson. Niat nak tunjuk smart depan Babah terus padam. Malu adalah!

Gambar aku masa kecil dengan Babah
Babah, Selamat Hari Bapa! Along doakan Babah sentiasa sihat, panjang umur dan terus-terusan dirahmati Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.