728 x 90

Jumaat, 2 September 2011

Entri Pertama Pasca Raya

Assalamu'alaikum semua!
Salam sejahtera!
Selamat Hari Raya!
Salam Merdeka!
Selamat Menyambut Merdeka Raya!

Bagaimana sambutan merdeka raya kalian? Alhamdulillah, tahun ini sambutan Aidilfitri di pihak keluarga aku sederhana sahaja tapi penuh bererti. Inilah tahun pertama aku beraya tanpa arwah nenek. Selalunya setiap ahli keluarga terutama ibu akan sibuk siapkan keperluan hari raya seperti yang nenek inginkan. Ibu akan tempah rendang ayam, sate dan kuah lode kegemaran nenek. (Keluarga aku kecil je so tak payahla mimpi nak masak-masak sangat. Nanti menjelang pagi raya semua collapse hehehe). Angah akan ke hulu ke hilir pergi bank tukarkan duit baru untuk stok duit raya nenek dan tempah biskut mazola istimewa kegemaran nenek kat officemate dia (aku belum pandai nak buat biskut nih).

Aku pula seperti biasa akan uruskan kuih raya nenek. Biasanya aku akan siapkan semua order kuih & biskut raya tempahan orang. Dua tiga hari sebelum balik kampung barulah aku akan siapkan kuih raya nenek. Niat aku nak bagi kuih yang super fresh la untuk nenda tercinta ahaks. Tapi pepahamlah orang tua. Selagi kuih raya tak sampai depan mata, selagi tulah nenek akan terintai-intai setiap kali aku datang.

"Kuih raya nenek?"
"Jangan lupa kuih raya nenek, Long".
"Kuih raya kita dah siap?"
"Berapa jenis kuih kita tahun ni? Jangan lupa Almond London ye. Budak-budak suka coklat."

Ini antara dialog-dialog nenek di hujung-hujung Ramadhan. Itu dulu. Tahun ni semuanya berubah.
Ibu tempah makanan cukup-cukup untuk kami sekeluarga makan je. Angah pun tak perlu susah-susah pergi cari duit baru. Aku lagila...tak ada siapa nak tanya aku pasal kuih dah...




Nenek pergi pada awal bulan 7. Kehilangannya masih lagi terasa. Jadi tahun ini kami tak adalah nak beraya sakan. Selalunya raya pertama hingga ketiga memang tak dapat keluar rumah sebab ramai sanak saudara ziarah nenek. Tahun ni, kami pula yang pergi cari saudara. Hanya raya pertama je yang buka rumah untuk sanak saudara dan kenalan. Hari-hari seterusnya kami pulak jalan raya! Yang mana dah tua & uzur, yang kurang sihat, itulah yang jadi toplist. Alhamdulillah, aku berkesempatan lawat saudara-saudara yang pangkat moyang, nenek, tok wan. Jumpa dan ziarah mereka selagi ada kesempatan. Budaya ziarah menziarahi inilah yang nenek cuba terapkan dalam diri anak cucunya sejak dulu. She was right! Rapatkan silaturrahim tu satu hal. Gembirakan hati orang tua satu hal lagi. Aku dapat lihat betapa besarnya hati orang-orang tua ini apabila anak cucu datang cari mereka pada hari raya. Well, melihat senyuman dan kegembiraan mereka apabila dikunjungi sanak saudara jadikan raya aku lebih bermakna :)

Nenek, Along rindu nenek. Al Fatihah buat Arwah Hajah Norsidah Haji Ahmad.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...