728 x 90

Isnin, 17 Oktober 2011

Sambal Tempe Kering

Resepi sambal ni senang dan ringkas. Cuma nak keringkan sambal tu la makan masa sikit.

Bahan-bahan:
  • Kacang Tanah
  • Suun
  • Tempe
[Bahan-bahan kat atas ni ikut suka nak guna banyak mana - digoreng, kemudian ketepikan. Tempe dipotong nipis-nipis dan goreng lama sedikit sehingga garing.]

  • 6 biji bawang merah
  • 4 biji bawang putih
  • 4 - 6 sudu besar cili giling
  • Sedikit belacan (tak guna pun - 1 isi rumah allergic belacan)
  • Air asam jawa
  • Garam 
  • Gula
  • Sedikit minyak untuk menumis.

Cara-cara:
  1.  Blender bawang merah dan putih. Panaskan minyak dan tumis kedua-duanya sekali.
  2. Masukkan cili giling. Tumis sehingga cili masak. Masukkan air asam jawa dan belacan. Perisakan dengan garam dan gula.
  3. Biarkan hingga sambal kering.
  4. Apabila sambal dah kering, biarkan sejuk. Kemudian barulah digaulkan dengan kacang, suun dan tempe yang dah digoreng tadi.

Sedap makan dengan nasi panas! Ratah macam tu pun okay...makan dengan roti pun boleh :) Sambal ni tahan lama sebab jenis kering. So, bolehlah buat sekali banyak-banyak dan simpan.

Sambal Ikan Bilis Kering

Pagi ni mari jamu mata dengan semangkuk sambal ikan bilis kering. Ini antara lauk kesukaan aku nih. Dulu time-time belajar & duduk asrama, suka bawak bekal banyak-banyak dari rumah. Time lapar, makan dengan roti. Syokkkkk!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...