728 x 90

Sabtu, 7 April 2012

Tertungga-tungga?!


Semalam aku penat sangat! Kebetulan ada banyak urusan. By pukul 10 malam, mata aku dah berat dah. Tapi kena stay up sekejap. Nak cari materials dalam internet. 

"Larat lagi ke?" Bott tanya. Masa tu, aku dah macam beruang kena tembak ubat pelali depan komputer.

"Kena buat jugak. Saya tak mau banyak sangat kerja tertungga-tungga." 

Tertungga-tungga?! 

Bott dah gelak besar. Adoiyaaiiiii...
Aku kalau penat mulalah slipped tongue. Tiba-tiba jadi cendekiawan cipta istilah baru.

Nak cakap 'tertunda'
Dalam masa yang sama fikirkan 'tertunggak'
Yang keluar = TERTUNGGA-TUNGGA

Jumaat, 6 April 2012

Baucar Tesco RM10


Awal minggu hari tu, ibu cakap teringin nak makan ikan tenggiri masak berlada. Semalam aku cari ikan tenggiri kat kedai runcit, habis...hari ni aku pergi awal sikit pun habis. Mana tak habis, cari ikan dah nak dekat tengah hari! Hehehehe...

Masuk je dalam kereta, kebetulan dapat notification TESCO through SMS. Hari ni, 6 April, Ahli Clubcard Tesco yang berbelanja RM100 ke atas akan dapat Baucar Tesco bernilai RM10. Menarik tuh!

Congak-congak itu ini, selain daripada nak cari ikan tenggiri,...ada juga barang-barang lain yang nak dibeli. So, aku dan Bott pun berdesupppp pergi TESCO.

Total perbelanjaan hari ni dalam seratus lebih. Maka, layaklah dapat baucar RM10 :)

Tattadaaaaa! Inilah baucar yang aku dapat. [Sengih lebar-lebar sampai telinga!]


So, my next visit to TESCO, bolehlah guna baucar nih. Berbaloi!!!

Khamis, 5 April 2012

Kuih Kasturi untuk Minum Petang

Kuih ni ada setengah tempat panggil kuih kacang,...ada yang panggil kuih kasturi (tak pasti tang mana yang 'kasturi' nya). Mana-manalah yea. Aku buat kuih ni untuk sajian minum petang dan hantar ke masjid untuk jemaah makan lepas Isya'. Mudah je nak buat kuih ni cuma masa rebus kacang tu agak-agak jelah airnya.

Bahan-bahan untuk inti:

  • 1 cawan kacang hijau (Basuh, toskan dan kemudian rendam selama 1 - 2 jam sebelum direbus)
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1/2 ke 3/4 cawan gula (Ikut citarasa. Nak kurang manis, kurangkan sukatan gula ye...)
  • 1/2 cawan kelapa parut



  1. Rebus kacang hijau dengan beberapa cawan air hingga kacang empuk dan mengembang.
  2. Apabila air mula kering, perlahankan api dan kacau selalu supaya bahagian bawah tidak hangus.
  3. Masukkan gula, garam dan kacau lagi hingga semuanya sebati. Tunggu sehingga adunan inti kembali kering, kemudian matikan api. Sejukkan inti. 
  4. Setelah inti sejuk dan boleh dikepalkan, masukkan kelapa parut. Gaul hingga sebati. Kemudian bentukkan bulat-bulat.



Bahan-bahan untuk kulit/salutan luar:

  • 3 sudu besar tepung beras
  • 5 sudu besar tepung gandum
  • 1/4 sudu besar garam
  • 1/2 sudu besar margerin
  • Sedikit serbuk kunyit
  • Air secukupnya
  • Minyak untuk menggoreng



  1. Campurkan semua bahan-bahan di atas (kecuali minyak) dan gaul sebati dengan air sedikit demi sedikit hingga membentuk adunan yang boleh menyalut kuih yang telah dibentukkan tadi. (Jangan terlalu cair)
  2. Goreng sehingga kekuningan.
  3. Sedia untuk dimakan!

Isnin, 2 April 2012

Acar Lobak Putih & UTI

Resepi Acar Lobak Putih


  • Sebatang lobak putih (dihiris nipis-nipis)
  • 1 - 2 sudu besar gula
  • 1/2 sudu teh garam
  • 3 sudu besar cuka Apple Cider (jika tak ada, guna cuka putih biasa pun boleh)
  • Beberapa biji cili api (jika suka pedas)

Caranya:
Satukan semua bahan-bahan di atas. Gaul sebati. Sedia untuk dihidang!

Aku buat acar ini untuk ibu. Ibu ada UTI (Urinary Tract Infection) sejenis jangkitan pada saluran kencing. So, ibu selalu amalkan makan lobak putih untuk bantu atasi masalah UTI nih. Kalau tak nak buat acar, buat air rebusan pun boleh. Lobak putih yang telah dibersihkan dan dihiris, dicampurkan dengan beberapa cawan air. Jerang hingga mendidih. Kemudian, minumlah airnya. 

Ada orang pernah cakap daun lobak putih pun boleh direbus sebagai penawar UTI. Tapi aku tak pernah cuba rebus lagi. Setakat ini, aku hanya buat acar atau rebus sahaja lobak putih tu. Alhamdulillah, nampaklah perkembangan positif pada penyakit ibu ni. Selamat Mencuba!

Ahad, 1 April 2012

11 Biji Tomato

Gardening dah jadi aktiviti santai aku sejak duduk di Kuang. Pokok yang mula-mula aku ada untuk launched hobby ala-ala green-fingers ni -- pokok cili api. [Sila baca entrinya di sini]. Malangnya, jodoh aku dengan pokok cili api aku tak panjang. Pokok ciliku mati diserang ulat daun huhuhu. Selain pokok cili, aku ada tanam beberapa pasu pokok tomato. Dah berbulan-bulan aku tanam. Makin tinggi naik pokoknya dan dah mula berbunga.

Sempat aku komplen pada Bott dan Ar perihal pokok tomato aku yang hanya tahu berbunga tapi buahnya masih belum nampak bayang :) Nak dijadikan cerita, elok je aku ngomel-ngomel pasal pokok tomato, esoknya pokok tu terus berbuah! Alhamdulillah, tuan pokok excited bukan kepalang! Walaupun masa tu, buahnya hanya sebiji, setiap isi rumah aku (termasuk kitten Angah, Yu-Ri) aku khabarkan dengan berita gumbira nih.

Hari ni aku bilang dah ada 11 biji kesemuanya. Super duper excited! Moga pokok tomato aku terus sihat dan biarlah sempat aku rasa buah-buahnya :) Ni gambar buah tomato yang aku sempat snap pagi tadi.

Hehehe...sesungguhnya dalam hati ada tomato!

p/s: Tiba-tiba teringat pulak pada kartun TomatoMan masa aku kecik-kecik dulu.


Tomato tomato tomato-mato!
Tomato tomato tomato-mato!
Tomato ke n ga n  Tomato ke n ga n 
Tomato-Ma-n!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...