Selasa, Mac 04, 2014

Elakkan Strok Haba

Sekarang ni cuaca panas terik memang boleh buat badan 'dehydrated' (hilang kandungan air dalam badan). So, kita sendiri kena 'alert' dengan keadaan diri kita -- pastikan air dalam badan mencukupi. Bagi ibu bapa pula disarankan agar pantau keadaan anak-anak yang masih kecil. 'Make sure' mereka minum air masak secukupnya mengikut keperluan tubuh. Budak-budak bukan kira cuaca,... panas ke sejuk ke terik kontang ke,... kalau dia nak main, dia main jelah.

Pendedahan berlebihan kepada cuaca panas terik boleh menyebabkan strok haba. Sana-sini kita dah dengar isu kesihatan ini dibincangkan. Selain daripada itu, bagi yang beragama Islam digalakkan untuk amalkan zikir-zikir mudah di bawah. Insya-Allah dapat membantu kita meneruskan rutin harian dalam keadaan cuaca yang agak melampau.



6 ulasan:

  1. thanks share... semuga Allah melindungi kita

    BalasPadam
  2. skrg ni pon opismate ramai sakit, selsema ..

    BalasPadam
  3. @Liza Licha betul, mana yg badan tak tahan tu memang alah dgn cuaca skrg.

    BalasPadam
  4. stork haba? sekarang dah ramai kena even yana.. sebab pesen memang tak boleh kena panas

    BalasPadam
  5. adik yana tak baik2 lagi demam .. doakan eh

    BalasPadam

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.