Jumaat, 28 Mac 2014

Saya Climacophobia?

Kredit Imej: properti.kompas.com

Betul ke? Saya baru baca satu artikel tentang 'climacophobia'. Apa ke bendanya tu? Well, climacophobia ni sebenarnya sejenis fobia - fear of stairs, fear of climbing stairs, and fear of falling down stairs. Hahahaha,.. takut dengan tangga, takut nak naik tangga dan takut jatuh tangga! Seriously?! Ada juga jenis fobia macam ni ye!

Simptom-simptom 'climacophobia' berbeza bagi setiap orang. Antara simptomnya termasuklah 'extreme anxiety', perasaan panik seperti sesak nafas, bernafas dengan laju (rapid breathing), degup jantung laju, berpeluh secara berlebihan, loya dan pening-pening.

Hmmm, kebiasaannya, saya kalau nampak tangga, tak ada masalah. Excited tidak, takut pun tidak :) Nak naik tangga pulak, saya tak takut,...tapi M.A.L.A.S! Selalunya saya akan hindar guna tangga melainkan terpaksa. (Meskipun dalam fikiran berbalah dengan diri sendiri - naik tangga boleh exercise...naik tangga boleh exercise!) Takut jatuh tangga,...ishh, sape tak takut jatuh tangga kan?!

So, keadaan saya yang malas naik tangga ni boleh dianggap sebagai simptom 'climacophobia' tak?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sudi-sudilah tinggalkan jejak anda di sini :)
Sekiranya hendak meletakkan sebarang pautan/link/URL, sila ikut langkah -langkah di tutorial ini --> Cara Meninggalkan Pautan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...