728 x 90

Jumaat, 20 Jun 2014

Dari Kebun - Pokok Belalai Gajah


Selama ini saya hanya dengar tentang pokok belalai gajah tetapi tak pernah tengok bagaimana rupanya. Inilah pokok baru yang 'menghuni' taman herba saya :) Err, tak nampak macam belalai gajah pun! Tapi, pokok ni banyak khasiatnya tau.

Selalunya orang ambil daun belalai gajah, rebus airnya dan minum. Boleh turunkan darah tinggi, turunkan paras kolestol, turunkan kadar gula dalam darah dan buang toksin dalam badan. Ada yang ambil pucuknya untuk dimakan sebagai ulam. Saya dah cuba. Sedap juga tapi kat hujung-hujung ada rasa pahit sedikit.

Pengambilan daun belalai gajah turut digunakan sebagai rawatan alternatif untuk penyakit kanser dan buah pinggang. Sejauh mana keberkesanannya, saya kurang pasti. Lain orang, lain tindak balasnya terhadap pengambilan daun-daun ni.

Oh, nak tanam pokok belalai gajah senang sangat! Ambil keratan batangnya dan cucuk je dalam pasu. Tak susah langsung nak jaga. Nanti, bila pokok ni dah bertumbuh sihat, buatlah keratan batang dan tanam dalam pasu lain pula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sudi-sudilah tinggalkan jejak anda di sini :)
Sekiranya hendak meletakkan sebarang pautan/link/URL, sila ikut langkah -langkah di tutorial ini --> Cara Meninggalkan Pautan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...