Ahad, Ogos 10, 2014

Ini yang lambat sebab pakai kasut bola tu,...

Buat kesekian kalinya saya terserempak dengan Si Lipan! Huhuhu suka naik rumah nak jadi kawan eh! Alhamdulillah, Si Lipan tu dah jadi bangkai. Penangan garam kasar yang saya tabur. Itu petua orang dulu-dulu untuk hindar lipan yang mesra dengan julukan 'tulang lauk'. Selain daripada guna belerang, kita boleh guna garam kasar. Tak bahaya sangat kalau nak ditabur di dalam rumah yang ada anak kecil dan haiwan peliharaan.

Sebut tentang lipan, saya teringat satu kisah lucu masa kami adik beradik masih kecil. Dulu-dulu, apabila Baba tak outstation, saya, Cekengah dan Uje akan duduk keliling Baba dan main teka-teki. Kitorang kecik lagi, belum sekolah pun. Selalunya teka-teki, memang Baba yang jawab sendiri! Saya sebagai yang sulung, bilamana datang time geliga otak tu,..berjayalah jawab sekali-sekala. Dulu, kalau dapat luangkan masa dan main teka-teki dengan Baba dah kira hebatlah. Yelah, mana ada internet, Astro, Playstation ni bagai,...

Antara teka-teki yang saya ingat sampai sekarang ialah tentang Si Lipan.

Pada suatu hari, haiwan-haiwan di dalam hutan mengadakan perlawanan bola sepak. Si Lipan terpilih menjadi penjaga gol salah satu pasukan yang akan bertanding. Pada hari pertandingan, semua haiwan berkumpul dan bersedia untuk bertanding. Tetapi, perlawanan tidak dapat dimulakan kerana Si Lipan tidak sampai-sampai. Akhirnya, setelah menunggu beberapa ketika barulah Si Lipan muncul.

Kenapa Si Lipan lambat tiba?

Haaa,..masa ni saya 'bijak' sedikit. Saya pun jawablah sebab kaki dia banyak,..ambil masa untuk pakai kasut bola! Hehehe. Kebetulan kitorang ada kamus bergambar. Siap buka kamus untuk tunjuk gambar lipan pada Uje, yang ketika itu terpinga-pinga tak tahu lipan tu apa. Kaki dia banyak sangat ke?

Nak dijadikan cerita, beberapa hari selepas tu, kami main di tingkat bawah rumah. Uje sibuk main lori kuning kesayangan dia. Standardlah zaman-zaman dulu, budak lelaki sure akan ada lori yang boleh angkat-angkat body tu. Tengah-tengah main lori, lalulah seekor lipan depan kami. Selamba je Uje cakap, 

"Long, ini yang lambat sebab pakai kasut bola tu. Betullah kaki dia banyak!" 
"Banyakkan!"
"Eh,..mesti banyak kasut bola yang dia kena beli!"

Mak Tina, pengasuh kami yang ketika tu sedang masak, terdengarlah 'sembangan bersahaja' kami. Apa lagi, tak cukup tanah dia buka langkah besar nak dapatkan kitorang bertiga. Tak pasal-pasal, bila balik rumah Baba kena lecture. Mak Tina dengan loghat jawa pekatnya, "Kau main teka teki dengan anak pasal lipan, tapi kau lupa pesan lipan tu bahaya! Berbisa!

Hahaha! Saya dah cukup besar dah rasanya untuk faham yang insiden tu kelakar ;)






8 ulasan:

  1. hahaha.. nasib baiklah x dipegangnya lipan tu. >.<

    nasib baik Mak Tina ada. kalau x, memang ada lah yang kena karang bisanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe itulah. nasib baiklah tak perlu belajar through pengalaman :) kena gigit dulu baru tau lipan tu bisa

      Padam
  2. ooo saya membesar dengan cerita lipan jugak...tapi version lain sikit.... :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh, Aisya pun ada version citer lipan gak ye. Sharelah :)

      Padam
  3. Hehe. Klakar. Ter refresh balik teka-teki ni.
    Pasal garam kasar & belerang tu saya baru tau.
    * malam tadi mimpi lipan besar gigit kaki saya. Sobs...
    Apa maksudnya tu?
    Mungkinkah sebab tido x basuh kaki.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maybe lipan nak jumpa Dr. Shikin, minta obat.
      Terseliuh kaki main bola ;)

      Padam
  4. Waktu kecik kecik dulu mmg suka main teka teki begini tp x pernah boleh jawab hahaha kira farrah geliga jgk lah time tu mmg kelakar kusah lipan nih :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehe geliga sekali sekala je, JM. Omputih kata 'once in a blue moon'.

      Padam

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.