Selasa, Julai 10, 2018

Impossible Card

Belakangan ini saya seronok buat impossible card. Apa yang impossible? Apa yang mustahil? Sebenarnya, kad ini tidaklah mustahil dihasilkan. Cuma seni lipatan yang kita gunakan untuk buat kad ini yang buat kad ni nampak pelik dan unik.

Salah satu kad 'impossible' yang telah saya buat.

Menariknya, impossible card ini dihasilkan dengan hanya menggunakan sekeping kad sahaja (tidak termasuk kertas untuk hiasan) yang dipotong pada 3 bahagian berbeza dan dipusingkan. Di bawah ini contoh template for impossible card.


Kredit

Tiada bahagian yang terlerai/terpisah sebenarnya Kad ini diinspirasikan daripada satu teknik magik atau silap mata yang dipanggil 'The Hyper Card'.

Kad ini ala ala ilusi optik. Apabila dibelek-belek, kita sendiri akan pening kepala dan tidak dapat reason kan macam mana kad boleh terbentuk sedemikian. Ada bahagian yang seolah-olah dibuang, ada panel yang terangkat,..Itu yang dipanggil imposible card sebab macam tak masuk akal je lipatan kad tersebut. Padahal kita cuma flip je satu bahagian ke belakang dan satu bahagian lagi ke depan.

Berminat nak buat kad ini? Jika tidak jelas dengan penerangan kad di atas, cari sahaja mana-mana tutorial impossible card di Youtube. Tak sukar mana pun. Apa yang penting, lepas kita potong dan flip kad, kita hiaslah cantik-cantik guna kertas kraf dan embellishments yang sesuai.


20 ulasan:

  1. Balasan
    1. Haaa,..belum cuba belum tahu, Sha :)
      Entah2, Sha kalau buat kad ni lagi cantik daripada akak punya

      Padam
  2. nnt buat laa video cara buat kad ni... ms kat bangkok sy jumpa mcm2 jenis kad mcm ni... smpi naik pelik sy dibuatnya mcm mn laa diorg bleh buat kad serumit tu dan kemudian dijual sbg cenderama mmg menarik sgt2 (harga pun 'menarik' jg hahaha)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya lemah sikit bab buat2 video ni, Anies. Tah apa jadi nanti...video ke mana,..kad ke mana. Yes,...suka kan tengok kad2 kraf yang dijual di sana. Harga pun memang besttt hahaha

      Padam
  3. Kreatif sangat kak farah ni.. Terbaik hasilnya memey lawa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehe ada je yang tak lawa dan tak jadi,...tu masuk tong recycle ;)

      Padam
  4. follow sini. harap sudi follow blog ejulz jugak :)

    BalasPadam
  5. Nampak cantik sangat.. Nanti nak try cari tutorial kat youtube.. Kotlah rajin, boleh buat.. kikiki..

    BalasPadam
  6. Cantikkk! Nanti bila bila rajin boleh lah try buat macam ni. Heheh.

    BalasPadam
  7. Menjadi ya buat nie, kalau MN lah hurmmm tak tahu lah ntah-ntah ke tong sampah..sebab tangan MN memang tak berseni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Eh,...mana tahu kalau MN buat siap boleh jual lagi! Senang je buat kad ni MN, janji barang2 yang diperlukan semua ada.

      Padam
  8. kak Farrah! Lupa cakap thanks bagi kad raya. Thanks banyak2 tau. Diam2 mintak alamat.

    BalasPadam

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.