Rabu, Januari 30, 2019

Kad Ucapan Tema Rama-rama | Butterfly

Sebelum ini saya ada buat entri tentang sebahagian daripada kad yang saya hasilkan bertema Hot Air Balloon. Kali ini, saya nak tunjuk kad-kad dengan tema butterfly pula. Hiasan dan tema butterfly sesuai untuk buat kad hari lahir, kad good luck, kad terima kasih dan macam-macam lagi. Boleh buat kad untuk kanak-kanak (something playful and fun), boleh juga untuk orang dewasa tetapi rekaannya kena lebih sweet and elegant.


A 'Just Because' Card

Kad di bawah ini bukan final look. Gambar diambil ketika baru separa siap. This is a 'Just Because' card. Gabungan tiga warna; hitam, emas dan putih.


Tiga ekor butterfly tu die-cuts. Saya potong menggunakan die butterfly kegemaran saya yang dibeli melalui Lazada tahun lepas. Baca mengenainya di sini. Bahagian tengah bukaan kad pula (jalur hitam tempat saya tampal butterfly) dikemaskan dengan decorative border punch

Jika tiada border punch, boleh juga guna gunting kraf bercorak. Mana nak dapat? Mr. DIY, DAISO, POPULAR dan kedai alat tulis kebanyakannya ada. Cuma julat harga dan jenis gunting yang berbeza-beza. Kemasan akhir buat kad di atas, saya tampal dengan tulisan sentimen 'Just Because' berwarna emas di bahagian bawah kanan kad.

Khamis, Januari 10, 2019

Pineapple Cake - Lepas Rindu pada Tart Nanas

Siapa di sini penggemar tart nanas seperti saya? Saya ni memang suka tart nanas. Tidak kiralah yang tart bunga ke, tart gulung ke atau tart sekundang. Jenis bongkah ke, kiub ke, bentuk macam nanas, macam daun, macam labu, asalkan inti di dalamnya jem nanas, saya suka.

Secara peribadi, saya suka tart nanas yang berbentuk bunga. Style orang dulu-dulu buat yang jemnya digentel dan diletak di tengah-tengah. Suka nikmati rasa jam yang caramelized dan agak kering sebab dibakar lama dalam oven.

Bila dah besar dan tunas rasa sudah pandai memilih, saya gemar cari tart nanas berkeju pula. Bayangkanlah apabila dimakan, bau tart yang beraroma keju, rasa lemak masin dan manis jam nanas bergabung ... memang lupa dunia kejap! Boleh intai Resepi Tart Nanas Cheddar di sini.

Lama dah tak makan tart nanas sebenarnya. Raya tahun lepas, saya dalam misi jaga berat badan.  Disebabkan dah terlajak makan bukan-bukan, bajet kalori untuk tart nanas terpaksa dikorbankan. Berjayalah saya halang diri dari menelan butir demi butir tat nanas. Lepas tu menyesal sebab selalu craving nak mamam tart!

Baru-baru ini, ada rezeki dapat Pineapple Cake, ole-ole dari Taiwan. Comel je packagingnya. Kek nanas berbentuk segi empat leper. 


Isnin, Januari 07, 2019

Imbas 2018 - 2018 Best Nine

Assalamu'alaikum. Hai semua!
7 Januari 2019. Dah seminggu kita berada dalam tahun 2019. How's your 2019 so far? OK? Tak berapa nak OK? Jangan risau, good things are on the way.

Ini entri pertama saya untuk 2019. Buat entri throwback - Instagram Best Nine. Orang sibuk buat, saya pun gatal tangan nak buat. Padahal, jika nak dikira, saya tidaklah aktif sangat berinstagram. Tetapi, sejak ada akaun instagram, rasanya 2018-lah tahun dikira paling banyak dan paling rajin pos gambar.



My 2018 Best Nine