Isnin, 16 September 2019

Kedondong Reduced to Clear dari Tesco

Ini kisah beberapa minggu lepas sebenarnya. Cuma baru sekarang berkesempatan nak buka cerita di sini. Saya memang suka makan kedondong. Pernah cerita mengenai kegemaran saya makan kedondong cicah dengan kuah cuka cili api di sini.

Bayangkan, pergi Tesco, jumpa kedondong batch reduced to clear dengan harga paling awesome. 60sen sahaja untuk satu pek yang beratnya sekitar 400g. Banyak jugalah satu pek tu. Dapat dalam 12-15 biji bergantung kepada saiz. Ini memang bargain paling berbaloi. Punyalah happy saya dapat kedondong-kedondong tu. Lazimnya, kalau reduced to clear harganya dalam RM1.++. Kali ni dapat 60sen je. Puas saya belek setiap buah kedondong dalam pek tu. Semua OK lagi. Keras-keras. Tak ada pula yang terlebih mushy atau yang dah tak elok. 


Apa lagi, saya grabbed dua bungkus terus. Kalau ikut tamak, nak ambil tiga pek. Tetapi, tak terhabis pula nanti. Dah bazir kan.... Selain dari simpan separuh untuk stok gatal gigi saya, sudah terlintas di kepala beberapa hidangan yang hendak dibuat menggunakan kedondong yang saya beli. Nak tahu saya lauk apa yang berjaya saya hasilkan?

Ahad, 15 September 2019

Kord Gitar Kasihku Selamanya - Dato' Sri Siti Nurhaliza (Easy Chords)

Saya tidak gemar tonton cerita hantu. Tetapi, apabila tengok trailer Dendam Pontianak, rasa macam tertarik je nak pergi tengok. Hehehe tertarik je. Perginya tidak lagi. Setakat ini hanya main teka-teka jalan cerita je dengan Bott. Barisan pelakon yang bintangi filem ini bukan calang-calang pula tu. Ada Remy Ishak, Fazura, Hisham Hamid dan ramai lagilah.

One thing for sure, lagu runut bunyi (OST) untuk filem ini nyanyian Dato' Sri Siti Nurhaliza memang best. Boleh feel gitu! Baru-baru ini tonton Tok Ti nyanyi live semasa konsert Shopee, fuhhh meremang!

OK, di bawah ini kord gitar versi mudah lagu 'Kasihku Selamanya'. Enjoyyyy! Saya main tak perlu pakai capo. Jika tidak kena dengan kalian, cuba letak capo pada 2nd fret ye.




Kord Gitar dan Lirik Lagu Kasihku Selamanya - Dato' Sri Siti Nurhaliza (Easy)
OST Dendam Pontianak



Am
Sayangiku
Dm E
sayangku
Am
seperti sayangnya ku
Dm E
padamu


Dm
Kutagih kasihmu
Am
kuraih darimu
B7 E
semangat cinta paling agung



(Chorus)
Dm E
Telah ku katakan kepadamu
Am F
engkau dan aku selamanya
Dm B7
biapun berakhir masa terhenti nyawa
E
kumasih kan mencinta

Dm   E
Telah kau berjanji kepadaku
Am  F   
setia mu selamanya
Dm
akulah satu-satunya
E Am
yang akan kau cinta

Khamis, 12 September 2019

Resepi Airfryer - Ayam Cajun

Satu lagi variasi hidangan ayam - ayam cajun. Cara hendak buat amatlah mudah. Hanya perlu dapatkan rempah cajun di pasaran. Dahulu saya biasa beli rempah cajun keluaran Tesco. Harganya lebih mudah berbanding rempah jenama lain. Tetapi, memandangkan yang keluaran Tesco ini mengandungi gula dan maltodextrin (gula juga), saya beralih ke jenama yang lain.  Maaf, tak ingat nama. 

Saya suka kepelbagaian rasa dalam masakan. Cuma sekarang, saya sedaya upaya cuba kurangkan kandungan gula dalam penyediaan makanan termasuklah di dalam rempah, sos atau perasa yang lain. Jangan pula pening kepala ingat rempah cajun Tesco tidak boleh guna ya. Sebenarnya, tidak kisahlah jenama apa, asal ada rempah cajun, dah boleh masak ayam ini.


Beginilah rupanya ayam cajun saya.


Resepi Ayam Cajun

Rabu, 11 September 2019

Resepi Overnight Oat - Epal Hijau dan Merah

Lima enam bulan belakangan ini, overnight oat memang sudah jadi antara pilihan sarapan saya untuk memulakan hari. Tetapi, tidaklah setiap hari. Cuma tiga ke empat hari seminggu. Saya selang-selikan dengan hari sarapan roti atau hidangan lain (kadang-kala teringin nak nasi lemak, nasi kerabu atau roti canai juga untuk sarapan hehehe). Sebab utama saya pilih overnight oat kerana mudah disediakan, sedap dan yang paling penting mengenyangkan.

Kebiasaannya, saya memang akan sediakan overnight oat lebih awal (dalam 4 - 6 botol kecil). Oat dan susu yang sudah disukat dimasukkan ke dalam botol siap-siap dan kemudian simpan di dalam peti dingin beku (freezer). Lama sedikit jangka hayat overnight oat tu. Jika esok hendak makan overnight oat, sebelum tidur saya akan pindahkan satu botol ke peti sejuk. Semasa hendak bersarapan, barulah dikeluarkan dari peti sejuk dan letak buah-buahan sebagai toppings.

Melalui cara ini, 'meal prep' saya jadi lebih senang. Lebih teratur. Saya siapkan untuk beberapa hari punya portion sekaligus. Apabila saya hendak makan, tinggal ambil sahaja.  Selain itu, dapat pastikan kesegaran susu segar yang digunakan. Yelah, satu kotak susu segar akan tahan sekitar 3 - 4 hari sahaja. Lambat guna nanti masam pula susu tu. Jadi, kita bekukan supaya tidak bazir.

Resepi overnight oat gabungan dua jenis epal di bawah antara resepi paling mudah yang menjadi kegemaran saya. Stok epal di rumah memang tidak pernah putus terutamanya epal hijau. Sekali-sekala apabila beli epal merah, saya guna kedua-duanya untuk overnight oat saya. Gabungan rasa masam epal hijau dan manis epal merah memang sedap! 


Selasa, 10 September 2019

Lagi Tips Memilih Avokado

Dahulu saya pernah tulis entri mengenai cara-cara memilih buah avokado. Bagaimana kita hendak beli buah avokado yang sesuai dengan tengok warna kulitnya, rasa tekstur buah...yang mana satu sedang elok dan boleh dimakan terus atau jika ingin dijadikan stok, keadaan buah macam mana yang boleh disimpan selama beberapa hari. 

Lihat entri berkenaan di sini.



Hari ini saya kongsi tips tambahan untuk pilih avokado. Yang pertama ini, lebih kurang sama seperti dalam entri saya di atas cuma melalui gambar ini ditunjukkan sekali isi avokado setelah dipotong sebagai panduan untuk kita.

Kredit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...