Selasa, 31 Mac 2020

My To Be Done...Kosong

Diam tak diam, kita dah berjaya harungi fasa PKP yang pertama (walaupun ukuran kejayaan tu quite questionable dengan segelintir masyarakat yang yakin kebal dan seronok jadi rebels). Sangat-sangat berharap semua ini berakhir dengan cepat. Berakhir dengan baik. Ramadan dah nak menjelma. Mudah-mudahan kita dapat sambut ketibaan tetamu mulia ini dengan suasana seperti dahulu.

Hari ini saya mulakan hari dengan gelak besar apabila tengok planner saya. Di bawah ini, lembaran planner saya, bahagian 'To Be Done' untuk sepanjang minggu. KOSONG! Selalunya hari-hari biasa, kalau tidak banyak, adalah sebaris dua peringatan untuk siapkan kerja ini dan kerja itu. Kali ini benar-benar kosong. Sampai saya kena panggil Bott untuk clarify betul ke minggu ini saya tak ada sebarang kerja atau komitmen yang perlu dilunaskan. 



Memang tidak ada. Happy memanglah happy. Pada masa yang sama, terlintas juga di fikiran. Untuk orang yang bekerja sendiri seperti saya ni, kalau keadaan sebegini berterusan, terjejas juga hidup dibuatnya.

Tak apa. Kita tenang dulu. Harap keadaan akan jadi bertambah baik. Serah dan yakin pada Allah. Sebenarnya apa yang menimpa kita sekarang banyak bawa hikmah dan pengajaran. Kalau selalu kita terkejar-kejar, sekarang kita ada ruang masa untuk bertenang. Kalau selama ini kita asyik dakwa tidak cukup masa, sekarang kita ada banyak masa untuk dimanfaatkan sebaiknya. Kalau selama ini kita bazir wang, bazir makanan, sekarang kita dah pandai bercatu itu ini. Kan besar hikmahnya tu :)

Resepi Overnight Oat - Cita Rasa Tropika

Ini salah satu resepi overnight oat kegemaran saya. Gabungan nanas, betik, goji red berries dan shredded coconut (parutan isi kelapa). Cita rasa tropika gitu! Cuma yang di dalam gambar di bawah, tiada hirisan betik. Betik habis. Shredded coconut pula ambil keputusan untuk bersembunyi di balik susu. Jadi, tidak nampak langsung kelibatnya. 😅



Resepi Overnight Oat - Cita Rasa Tropika


Bahan-bahan yang diperlukan:
  • hirisan nanas secukupnya ikut selera
  • hirisan betik secukupnya ikut selera
  • 5 - 7 biji goji red berries (Beri ini sangat elok untuk mata.) Saya selalu dapatkan versi beri yang sudah dikeringkan macam kismis. 
  • 40 gram rolled oat (Kuantiti oat yang hendak digunakan bergantung kepada kalian. Anggaran antara 35 - 50 gram untuk satu portion hidangan. Jika hendak letak yogurt dan lebih banyak buah, bolehlah oat dikurangkan kepada 35 gram. Atau jika inginkan portion yang lebih mengenyangkan, letak 50 gram.)
  • 100 - 120 gram susu segar
  • 1 sudu teh madu/ 1 sudu teh sirap mapel atau 1 sudu besar yogurt (optional). Sekarang ini, saya lebih suka untuk tidak menggunakan sebarang pemanis dalam overnight oat saya. Hanya bergantung pada manis buah-buahan dan susu sahaja.
  • secubit serbuk kayu manis

Jumaat, 27 Mac 2020

Cara Berkesan Bersihkan Kesan Karat

Assalamu'alaikum. Apa khabar semua? Harap kalian baik-baik sahaja sepanjang tempoh PKP ini. Bagi yang perlu bekerja, selamat bertugas. Be safe. Bagi yang #stayathome di rumah, harap kalian dapat manfaatkan masa yang ada ini dengan bijak. 

Hari ke-10 PKP barulah sempat menjengah blog. Itu pun punyalah paksa diri untuk buka laptop. Sebenarnya, sebelum bermula PKP lagi, saya sudah bercuti sejak awal Mac. Cuti mengada-mengada kononnya untuk rehatkan diri dan minda. Tak sangka memang betul-betul cuti panjang!

Dah duduk rumah tu, macam-macamlah yang dapat dibuat. Kemas ini, susun itu, punggah sana, korek sini. Memang masa yang terluang terisi dengan macam-macam aktiviti. Dua tiga hari ini sibuk mengemas peralatan baking di dapur.

Dalam sibuk mengemas, jumpalah beberapa barang yang dah berkarat macam tiered serving tray, loyang, cutleries yang masih boleh digunakan lagi. Sayang nak buang. Lagipun, sebenarnya ada cara untuk kita hilangkan atau buang kesan karat ni. Nak tahu? Jom saya tunjukkan.

OK, di bawah ini termometer oven yang berkarat sedikit di bahagian atas. Sebenarnya, saya hendak guna tiered serving tray untuk demo tips ini sebab karatnya lagi teruk dan ketara. Tetapi, permukaan tray tu berkilat sangat. Apabila ambil gambar, lagi banyak nampak reflection saya daripada kesan karatnya. 😅 Jadi, kita pakai termometer oven ni sahajalah ya.