Selasa, Januari 30, 2018

Kaisercraft Clear Stamp - Postmarks

Stamps, tidak kiralah cling stamps, clear stamps atau rubber stamps (kita biasa panggil 'cop') merupakan antara peralatan kraf kertas yang saya suka kumpul. Bagi saya, stamps ini antara keperluan tambahan yang kita perlu ada untuk hasilkan projek kraf kertas yang lebih menarik. Kebiasaannya, craft stamps ada dalam bentuk sentiments (ucapan/kata-kata) dan gambar-gambar yang comel,..yang cantik-cantik. Senang nak digunakan untuk hias kad ucapan atau hias scrapbook page

Selain itu, saya turut guna stamps saya untuk hias planner dan projek kraf kertas yang lain seperti Pek Gula-gula untuk Si Cilik dan Penanda Buku dari Kertas Buku Lama.


Lihat sebahagian daripada variasi clear stamps milik saya yang pernah dikongsikan di sini:


Terbaru, saya beli clear stamps Postmarks keluaran Kaisercraft. Pergi Spotlight, niat asal nak cuci mata sahaja. Terjumpa pula dengan clear stamp ini. Tak fikir dua tiga kali terus grab dan cepat-cepat pergi bayar di kaunter. Saya memang berniat miliki clear stamp dengan design postmarks

Rabu, Januari 24, 2018

Chords Cinta dan Luka - Papinka (Easy Chords)


Kau berikan cinta tapi kau juga memberi luka
Luka yang buatku menyatakan
Keinginan tak ingin bertahan


Pertama kali dengar terus jatuh cinta. Alahai jiwangnya! Hehehe Cinta dan Luka merupakan single terbaru daripada kumpulan Papinka. Saya memang suka lagu-lagu Papinka yang sebelum ini seperti Masih Menyintainya, Di Mana Hatimu dan Sampai Hatimu. Lembut dan sedap didengar je melodinya. Sesuai layan blues bersama si Kapok.

Lagu ini pun tidak sukar untuk dimainkan. Chords mudah. Strumming pattern pun simple. Boleh tengok kat IG saya @faidamf. 

Kord Gitar From FAMF Tower


Kunci Gitar | Guitar Chords Cinta dan Luka - Papinka



(Intro)
C G Am Em 
F C Dm G

C                 G
Betapa hancur hatiku
Am                  Em             
Bila ku mengingat kamu
F                C
Tiada ku sangka teganya dirimu
Dm               G
Kau khianati cintaku


C               G
Bagaimana caranya untuk
Am                  Em
Melupakan tentang kamu
F                     C
Agar tak terus merasa rindu
Dm                  G
Rindu yang terus mengganggu

Kord Racun Rindu - Sharul Kamal (Easy Chords)

Lagu Racun Rindu ini merupakan single terbaru daripada Sharul Kamal. Sharul ini salah seorang pelajar AF 2015, tak silap saya saing-saing Syamel dan Bila. Masa mula-mula dengar lagu ini saya pun tak dapat nak relate Sharul mana. Tambahan pula dia guna nama Sharul Kamal. Sekarang ni macam dah jadi trend pula anak-anak muda jadi penyanyi pakai nama dua patah - Ariff Bahran, Tajul Arif, Isa Khan, As'ad Motawh, Yazid Izaham...dan ramai lagilah! Penyanyi sekarang terlalu ramai. Rasa macam setiap satu jam ada peyanyi baru hehehe.

Di bawah ini, kord gitar mudah lagu Racun Rindu. Selamat berdendang!

Kord Gitar From FAMF Tower

Kord Gitar dan Lirik Lagu Racun Rindu - Sharul Kamal (Easy Chords)

Komposer - Aepul Roza, Syed Syahmir dan Daus SRK




(Intro)
Am Em Dm E


   Am                    Em
Racun rindu ini perlahan memburu hati
   Dm                          Am
Menyesak dadaku tersekat nafasku
   Dm                                 C
Aku yang terus pilu menanggung kepedihan
   Dm                                        E
Menusuk relung hatiku beban perpisahan

Rabu, Januari 17, 2018

Resepi Tapai Goreng

Siapa suka makan tapai? Pernah makan tapai goreng atau tidak? Saya memang suka makan tapai. Tidak kiralah tapai apa. Tapai ubi kayu ke, tapai pulut ke ... kedua-duanya saya gemar. Cuma sekarang lebih cenderung makan tapai ubi berbanding pulut sebab tidak suka yang manis sangat. Selain daripada makan begitu sahaja, saya juga paling suka kalau waktu cuaca panas terik dapat nikmati semangkuk cendol tapai pulut. Lagi satu, makan tapai ubi dengan aiskrim. Yummeh! Tak pasal-pasal terliur sendiri sambil menulis entri ini.

Tetapi, tapai goreng memang saya tidak berpeluang rasa langsung sebelum ini. Biasa dengar dan baca mengenai tapai goreng. Tapai goreng ni popular di sekitar Pantai Timur. Dekat KL memang susah sedikitlah nak jumpa. Dah lama teringin nak buat. Masalahnya setiap kali saya beli tapai, tak sempat nak goreng. Tahu-tahu habis! Jadi, baru-baru ini memang sengaja beli tapai ubi kayu extra. Separuh diasingkan siap-siap untuk dibuat tapai goreng.

Percubaan Pertama Buat Tapai Goreng

Inilah tapai goreng percubaan kali pertama saya. Resepi ini saya olah sendiri. Ada macam-macam versi resepi tapai goreng - ada yang guna tepung beras sahaja, ada yang guna kapur makan. Saya buat bater adunan yang paling mudah, kemudian letak hirisan daun sup untuk aroma dan rasa yang lebih umphhh!

Tapai ubi goreng

Jumaat, Januari 12, 2018

VersaMarker untuk Heat Embossing

Assalamu'alaikum,

Hari ini saya ingin cerita tentang satu lagi peralatan kraf - VersaMarker Pen. Pen yang sangat berguna jika kita mahu buat heat embossing. Apa itu heat embossing? Baca lebih lanjut di sini dan di siniDalam dua entri saya mengenai heat embossing ini, saya telah jelaskan apa itu heat embossing dan tunjukkan bagaimana caranya menghasilkan teknik embossed.


OK. Berbalik kepada pen, VersaMarker ini sama fungsinya seperti embossing stamping pad. Embossing stamping pad perlu digunakan dengan stamps (cop/clear stamps/rubber stamps/cling stamps.)  Pilih stamp yang berkenan, misalnya Happy Birthday, Happy Day dan Love. Tekapkan pada embossing stamping pad dan tekan rata-rata pada permukaan kad. Setelah itu, taburkan embossing powder, halakan heat tool/gun pada bahagian tersebut sehingga embossing powder cair dan membentuk tulisan/cetakan yang timbul.

Rabu, Januari 10, 2018

Resepi Jering Goreng

Jering memang kegemaran saya. Lagi-lagi jering tua. Saya suka rasanya yang macam biji buah cempedak. Tetapi, menu jering ini hanya muncul once in a blue moon je di rumah. Jarang-jarang sebab jering, petai tidak sesuai untuk orang-orang yang mengamalkan low potassium diet. Cekebon tidak boleh makan. Kasihan pula kalau dia pandang sahaja. Jadi, semasa ketiadaan Cekebon lah, (tika bermalam rumah Uje ke, bercuti dengan Cekengah ke...) baru saya makan jering. Itupun jika jumpa jering kat kedai.

Hidangan jering saya jenis yang simple sahaja. Yang penting ada cili, biar rasa pedas-pedas sedikit dan ada ikan bilis rangup. Kadang-kadang, saya rebus terlebih dahulu jering tua, kemudian cicah budu, makan dengan nasi panas. Nyummmm nyummmmm! Tidak pun, setelah direbus saya goreng sebentar dan ratah begitu sahaja. Sedapppppp! OK, jom tengok resepi mudah jering goreng versi saya.


Resepi Jering Goreng

Isnin, Januari 08, 2018

Jom Buat Kerepek Ngaku | Kerepek Biji Durian

Assalamu'alaikum, 
Kita dah masuk minggu ke-2 untuk tahun 2018. Memandangkan sekarang ni musim durian dan ngaku, saya nak ajak kalian buat kerepek. Kerepek biji durian dan kerepek ngaku. Kedua-duanya rangup berlemak dan sedap dimakan.

Kerepek Ngaku

Kerepek Ngaku (Arrowhead Root Chips)


Ngaku atau arrowhead root ini biasanya jumpa setahun sekali je. Around this time of the year sehinggalah ke Tahun Baru Cina, kita akan nampak ngaku dan kerepek ngaku banyak dijual di kedai dan pasar raya. Malah kerepek ngaku memang menjadi antara snek pilihan yang popular sepanjang keraian ini.

Chords Sandiwara - Xpose (Easy Guitar Chords)

Ini antara lagu kegemaran saya dan Bott buat masa ini. Kami berkenan sangat dengan vokal penyanyi Xpose yang boleh tarik tinggi. Setakat ni dengar banyak-banyak kali belum sampai tahap bosan lagi. Ada satu hari tu, saya dengan Bott tengah tak ada kerja. Kami buka Youtube dan tonton persembahan-persembahan mereka di rancangan Meletop, MHI dan yang paling saya suka di Jamming Hot. Nak tengok, cari di Youtube ye.

In fact, si Cekengah pun suka. Beberapa kali juga saya terdengar dia hum dan nyanyi Sandiwara. Cuma dia tak tahu lagu apa yang dia tengah nyanyi hehehe. Nanti, dah nyanyi dua tiga baris, dia tanya saya,"Long, lagu apa ni?"

Dari awal lagu Sandiwara diputarkan di radio tahun lepas, saya dah 'jatuh cinta dengar pertama'. Chords mudah untuk lagu Sandiwara ini pun dah lama terperap dalam draft, lupa nak publish. Tadi nak main petik-petik Sandiwara dengan si Kapok baru perasan chords tak publish lagi.


Kord Gitar From FAMF Tower

Kord Gitar dan Lirik Lagu Sandiwara - Xpose Band




(Intro)
Am Em F  C  
Dm Am B7 E

Am  Em
Andai aku diberikan waktu
F  C
akan ku putarkan masa kembali
Dm Am
biarpun mustahil diriku
B7 E
akan bersamamu.

Jumaat, Januari 05, 2018

Kopi yang Sangat Tak Sesuai

Assalamu'alaikum. 
Hari ini kisah kopi. Tetapi bukan perihal secangkir kopi beraroma yang boleh dinikmati. Kisah pasir kucing. Hihihi. Ye, pasir untuk kucing poo poo (cat litter sand).

Alkisahnya, cat litter Yuri sudah habis. Baik saya mahupun Bott tak perasan dan tak teringat langsung nak beli. Jadi, apabila baki pasir yang ada dah mula berbau, bergegaslah kami berdua pergi kedai pet cari pasir kucing.

Yuri VanHoutten

Lazimnya, kalau pergi beli makanan atau cat litter, Bott yang akan turun dan beli. Bott ni simple je. Dia masuk kedai, terus pergi ke tempat food, tempat pasir, pergi kaunter bayar. Selesai. Kalau saya, masuk masuk je, dah sangkut kat pintu. Tengok mainan untuk kucing. Then, saya sangkut kat aisle yang jual perfume kucing la, syampu kucing la, ubat, suplemen dan macam-macam lagi. Last sekali saya akan bersidai kat bahagian dalam kedai, mengintai kucing-kucing yang 'masuk hotel'. Ralit tengok kucing-kucing tu main. Adalah dalam dua puluh ke tiga puluh minit dalam kedai tu. 😆

Khamis, Januari 04, 2018

Starwars Photo Props

Ini entri susulan Sambutan Bertemakan Starwars untuk Uje di Makan Kitchen. Kali ini saya ingin tunjukkan gambar keseluruhan photo props yang disiapkan untuk keraian kecil kami. 

Mula-mula macam tak ada idea. Rasa malas dan berat je nak buat photo props. Tetapi, dah namapun Starwars. Tema ini popular! Selalu orang jadikan tema untuk majlis hari jadi dan keraian-keraian lain. Saya dan Bott pun pergilah rujuk pada pakar. Sumber katalog idea terbesar - PINTEREST.  Pelbagai idea-idea menarik yang kami jumpa. Tinggal pilih mana yang sesuai dan praktikal untuk dibuat je. OK, Starwars photo props is ON!

Di bawah ini set photo props yang berjaya dihasilkan. Ada sebelas batang kesemuanya. Setiap satu dibuat dengan penuh kesungguhan, ketelitian dan kasih sayang hahaha. Maklum sahajalah, saya ni bukan 'kaki Starwars'. Jadi kena beri perhatian lebih sedikit pada perkara yang kita tidak pakar.

Starwars Photo Props
The whole set.

Selasa, Januari 02, 2018

Tutorial Kraf Kertas - Screen Divider Card | Pink Polka Dots and Stripes

Assalamu'alaikum. 
Entri tutorial kraf kertas hari ini kita belajar buat screen divider card. Apa yang dimaksudkan dengan screen divider card? Kad yang diinspirasikan daripada screen divider atau pemisah ruang seperti dalam gambar di bawah.
Kredit

Isnin, Januari 01, 2018

Satu Satu Satu Lapan | 2018

Assalamu'alaikum,
Hari ini satu satu satu lapan.
Hari pertama untuk bulan pertama cerita 2018 kita.
Selamat Tahun Baru!
Happy 2018!

Kredit