Sabtu, Jun 30, 2018

Chords Tak Pernah Hilang - Kaer dan Amylea (Easy Chords)

Lama tak buat entri guitar chords. Sekarang ini amat sibuk jadi masa untuk bersenggang dan berdendang dengan si Kapok sangat terhad. Tali kapok pun lama tak bertukar. Hari ini baru ada masa sikit,..dapatlah tune gitar dan main satu dua lagu. 

Masa mula-mula lagu Tak Pernah Hilang ni keluar, saya suka juga dengar. Sebab melodinya macam lagu-lagu Melly Goeslow. Kemudian, bulan puasa hari tu layan cerita Nur, memang semakin kerap dengarlah. Pagi petang siang malam asyik berdengung je lagu ni kat telinga ;)

Di bawah ini kord gitar Tak Pernah Hilang, nyanyian Kaer dan Amylea versi mudah. Easy chords. Enjoy!

Kord Gitar From FAMF Tower


Kord Gitar dan Lirik Tak Pernah Hlang - Kaer dan Amylea 

OST Nur



(Intro)
Am

                                    Dm          G
Tiada siapa yang pernah tahu
                                     C            Am
Tiada siapa yang pernah rasa
                       Dm
Biar mereka coba mau 
F                           E
Coba ada denganku


                                    Dm          G
Mestikah kau perlu menjauh
                                     C            Am
Mestikah kau perlu menghalang
                             Dm
Perasaan yang pernah datang
           F                   E
Yang tak pernah hilang


                               Dm  G
Aku yang merindumu
                      C            Am
Selalu menantikan dirimu
                              Dm
Yang selalu memahami
F                    E
Tiap getar hatimu


Isnin, Jun 25, 2018

Kad Hari Raya Nina Ahmad

Assalamu'alaikum,
Selamat Memulakan Minggu Baru! Bagaimana hujung minggu kalian? Sibuk penuhi undangan rumah terbuka?

Saya pun masih sakan beraya. Ni baru sempat masuk tower semula. Kali ni nak buat entri penghargaan khusus dan istimewa buat adinda Nina Ahmad, si pemilik blog Cik Suka Taip. Kenapa? Sebabnya, pada penghujung Ramadan yang lalu, saya dapat kiriman kad hari raya daripada Nina. Seronoknya! 



Inilah kad eksklusif daripada Nina. Tema bunga-bunga. Sebenarnya kad titipan Nina ini dah selamat sampai beberapa hari sebelum raya. Memandangkan saya tiada di rumah (dah pergi cuti-cuti pra raya😉), kad ini baru keluar dari peti surat hanya a few days selepas raya. Waktu dah kembali semula ke rumah. Tersengih-sengih dapat kad raya yang tangible. Meaningful sangat!

Selasa, Jun 19, 2018

"Cikgu ... tercabut kat tengah!"

"Cikgu ... tercabut kat tengah!" Itu rengekan manja yang biasa didengar daripada anak didik saya tatkala halaman buku latihan tercabut di bahagian tengah.

Pernah berdepan dengan situasi begini?

Voucher Shake Shake Lazada

Masa Lazada buat sale sempena raya awal bulan Jun yang lalu, kan ada Shake Shake slots untuk kita rebut peluang menang shopping voucher kan? Selalunya bab-bab begini saya memang kurang bertuah hehehe. Jadi, tak adalah alert sangat dengan waktu untuk shake shake.

Nak dijadikan cerita, ada satu malam, saya buka phone sebab nak sync steps Garmin. Masa tu dah pukul 9 lebih, steps tak cukup 12 000 lagi! Dalam kalut-kalut, terrrbuka aplikasi Lazada. Eh, ada shake shake lah! 

Makanya, sambil struggle menambah steps plus kutuk-kutuk diri sendiri sebab sebelah siangnya tu mengular depan TV, saya pun goncang-goncang phone. Ngam ngam pada pukul 9.30. Goncang dan goncang lagi! Then, pada percubaan ke-4, dapat notifikasi kasih sayang YOU HAVE WON! Yabedabeduuuuuu!



Salam Lebaran 1439H

Assalamu'alaikum,

Lebaran ke-5 baru berpeluang jengah blog. Mood raya masih tebal dalam diri hehehe. Salam Syawal ke-5. Bagi yang masih bercuti, selamat sambung raya! Bagi yang sudah mula bertugas, selamat menjalankan tugas dengan semangat raya membara :)


Khamis, Jun 14, 2018

Menu Tambahan yang Lazat untuk Hari Raya

Tak sabarnya nak raya! Rasa-rasa macam baru je mula berpuasa. Tahu-tahu Ramadan nak meninggalkan kita. Moga-moga berpeluanglah kita bertemu Ramadan lagi pada tahun hadapan. Aminnn.

Persiapan raya kalian bagaimana? Ini saya nak kongsi beberapa menu tambahan (berasaskan ayam) yang boleh disediakan sebagai hidangan tambahan pada hari raya atau ketika nak anjurkan rumah terbuka. Selain rendang, masak lode, dendeng, ketupat dan lemang,..hidangan-hidangan di bawah ini bolehlah masuk dalam menu hari raya. Adalah pilihan bagi yang tak makan pedas atau yang dah jemu dok mengulang rendang dan  lauk-pauk raya yang lain. Untuk resepi, klik sahaja pada nama resepi tu ye. The first two are my favourites :)




Ayam daun kari ni memang favourite saya. Kalau saya rajin, saya akan masak untuk raya. Tak raya pertama, raya kedua atau hari-hari seterusnya. Then, makan dengan ketupat atau lemang. Sedappppp! Kombinasi kuah kicap dengan garing daun kari tu, fuhhhh! Raya! Raya! Raya!

Rabu, Jun 13, 2018

Lempeng Tepung Atta

Salah satu menu bersahur bila bangun tak de mood dan tak tahu nak makan apa. Kadang-kadang tu,.. tak ada angin nak makan nasi, jadi kita melempeng lah!


Lempeng ni instead of guna tepung gandum putih biasa, saya guna tepung atta. Tepung yang buat capati tu. Sebenarnya tepung atta ni banyak khasiat juga untuk kesihatan. Bagi yang nak jaga pemakanan, nak diet,...tetapi gemar makan cekodok dan lempeng macam saya hihihi bolehlah tukar penggunaan tepung ke tepung atta. Dan,...makan tu biar seadanya,...jangan sampai berpinggan-pinggan pulak!

Resepi? Tak ada sukatan khusus. Macam buat lempeng tradisional biasa je. Yang ini hanya semata-mata tepung atta, air dan garam. Kelapa parut pun saya tak letak. Portion air dan tepung tu agak-agaklah supaya jadi adunan lempeng yang tak terlalu pekat dan tak terlalu cair. Garam pun jangan letak banyak-banyak ye,...

Sabtu, Jun 02, 2018

Gift Ideas - Gardening Gift Basket

Sekarang ni zaman orang bagi chocolate bouquet sebagai hadiah dan kejutan untuk keraian-keraian istimewa. Selain daripada chocolate bouquet, boleh juga hadiahkan gift basket atau gift jar. Saya suka sediakan gift basket sebab macam-macam tema gift basket yang dapat dihasilkan. Misalnya baking tools gift basket, manicure and pedicure gift basket, coffee lover gift basket, movie night gift basket dan banyak lagi.

Gift basket sesuai dihadiahkan sebagai hadiah hari lahir, anniversary atau sebagai goodie bags untuk bridal shower party dan reunion.

Di bawah ini saya ada buat satu gift basket bertema gardening. Khusus untuk si penerima yang gemar berkebun. Si penerima gift basket saya ini baru berpindah ke rumah baru. Dia ada beberapa flower beds di balkoni dan sekarang ni tengah aktif menanam dan menjaga bunga-bunga cantiknya.

Jadi, sebagai tanda sokongan hehehe, saya sediakanlah gift basket gardening ini. Apa isi kandungannya?

Well, memandangkan dia dah pun tanam bunga-bunga di flower beds,..tinggal nak maintain je...maka saya tidak letak sebarang biji benih/seeds di dalam gift basket ini. Saya letak barang dan peralatan yang sesuai untuk maintain the flower beds.

Jumaat, Jun 01, 2018

Resepi Air Fryer - Tauhu Bergedel

Tauhu bergedel memang kegemaran saya. Suka sangat makan tauhu bergedel, cicah dengan kuahnya siap dengan cili api. Bila gigit tang cili api tu, fuhhh terangkattttt!!

Tahun lepas si Cekengah rajin beli tauhu bergedel ni sebagai salah satu hidangan berbuka puasa kami. Alang-alang dah suka tu, saya mula buat sendiri. Buat banyak barulah puas makan.

Tauhu bergedel versi saya disediakan guna air fryer. So, saya goreng (masak) tidak perlu guna minyak. Kiranya ni healthier version of tauhu bergedel lah. Lagipun, saya prefer guna air fryer time bersilat busy di dapur. Tak perlu tunggu perhati gorengan di dalam kuali. Masukkan je ke dalam air fryer, set timer, biarkan dan TINGGGG! Siap!


Resepi Tauhu Bergedel Mudah