Kord Gitar Cinta - Marsha Milan OST Masih Ada Rindu

Khamis, September 30, 2021

Dendangan Marsha Milan, Cinta merupakan lagu ciptaan Akim dan Stacy. Lagu ini menjadi salah sebuah lagu runut bunyi untuk drama Masih Ada Rindu, gandingan Farid Kamil dan Mimi Lana yang pernah ditayangkan di TV3. Saya rajin juga tonton beberapa episod apabila ada episod baharu tersedia di iFlix. Sudah hujung-hujung saya tak sambung sampai habis.

Ada siapa-siapa yang ikuti cerita ini? Saya rasa macam pernah baca novel Masih Ada Rindu suatu masa dahulu tetapi ingat-ingat lupa jalan ceritanya.

Kord Gitar From FAMF Tower

Kord Gitar dan Lirik Lagu Cinta - Marsha Milan (OST Masih Ada Rindu)

Ciptaan Bunga Cantik & Hang Nadim


[Intro]

Am F Dm E


Am           

Detik berganti

F              Dm

tak akan kembali sudah

          E      

walau darah air mata

Berlatih Seni Tulisan dan Kaligrafi Moden

Petang semalam hujan lebat di kawasan saya. Cuaca sejuk buat otak saya jammed untuk buat kerja. Jadi, letak tepi dahulu tugasan yang perlu fikir-fikir … buat secawan kopi panas dan terus masuk bilik kraf. Kemas-kemas apa yang patut. Saya kemas stok kertas dan kad, bersihkan clear stamps, buat embellishments untuk hias jurnal sedikit dan sempat uji semua pen warna saya sama ada masih berdakwat ataupun tidak. Kira dah cukup produktiflah tu, kan? 😊

Selesai kemas pen, ternampak kertas grid dan peralatan hand lettering saya. Sudah agak lama saya tak berlatih seni tulisan atau sebarang bentuk kaligrafi moden. Entah-entah tangan dah keras dah. Apa yang saya maksudkan ini bukan khat kaligrafi dan bukan juga kaligrafi tradisional yang pakai ancient scripts tu. Hand lettering dan kaligrafi moden konsepnya lebih fleksibel, tidak terlalu terikat pada kaligrafi asal.

Saya pun capailah kertas grid. Instead of ambil pen berus, tiba-tiba saya rasa hendak cuba guna pensel pula. Selain menggunakan pen berus, kaligrafi moden boleh  dihasilkan dengan pen marker seperti Crayola dan pensel. Cuma mata pensel keras, berbeza dengan mata pen berus yang boleh dilentur. Jadi, agak sukar untuk kita menghasilkan garis tulisan dan tekanan yang berbeza menggunakan pensel jika tidak kena caranya.

Setelah tulis padam tulis padam … inilah hasilnya.

Tauhu Marmite Ekspres

Hidangan tauhu marmite ini saya buat untuk makan tengah hari Rabu lepas. Bott ada urusan di luar jadi saya seorang di rumah. Mula-mula tu tak kalut nak masak sebab rasa macam tak lapar. Leka saya menonton drama Cina back-to-back sambil siapkan tempahan kad ucapan sehinggalah tiba-tiba perut memberontak. Bukan sikit-sikit punya tahap berkeroncong. Dah macam semboyan kapal bunyinya. 

Bergegaslah saya ke dapur untuk menyediakan makanan. Buka peti sejuk, keluarkan tauhu dan terus proses untuk buat Tauhu Marmite. Ala-ala menu ayam goreng Marmite lah. 😊

Resepi Paprik Tauhu Telur dan Kedondong

Assalamualaikum.

Hari ini saya ingin berkongsi resepi hidangan menggunakan tauhu telur dan kedondong. Buka peti sejuk tengok ada tauhu telur. Macam-macam resepi menggunakan tauhu telur yang boleh disediakan sebenarnya tetapi tiba-tiba pula jadi buntu tidak pasti hendak masak apa. 😂

Tekak tak rasa macam nak makan sup tauhu. Pandang-pandang keliling, nampak kedondong muda yang beli di Econsave. Banyak saya beli hari tu, ingat nak cecah dengan cuka dan cili api. Ting! 💡 Kita buat paprik. Sedap masam-masam manis makan dengan nasi panas!


Paprik Tauhu Telur dan Kedondong