Selasa, Disember 18, 2012

Asam Gelugur & Projek Buat Asam Keping

Sebenarnya ini projek dua minggu lepas. Ibu balik kelas agama bawa beberapa biji buah asam gelugur. Itulah kali pertama saya tengok buah tu. Mula-mula ingat pisang kaki hehehe. Bila ibu kata buah ni yang kita buat asam keping, saya lah yang over excited. Time tu juga minta ibu ajar nak buat macam mana.

OK, inilah rupanya buah asam gelugur. Buah yang ibu bawa balik ni besar-besarlah juga saiznya. Menurut Bott, dulu masa di kampung dia biasa tengok mak & nenek buat asam keping, tapi buahnya kecil-kecil.


Selepas buah-buah tu dibersihkan, kita potonglah kepada beberapa bahagian kecil macam kat atas tu. Ha,..dalam gambar tu, Cekebon (my beloved mum) sedang beraksi memotong asam gelugur.


Selesai dipotong, susunlah dalam dulang. Dah boleh jemur! Bila tengok lapisan atas dah mula kering, terbalikkan asam ni supaya bahagian bawahnya pula kena panas. Kena jemur beberapa hari hingga asam betul-betul kering. Yeayyy! Merasa buat asam keping sendiri ;)

1 ulasan:

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.