Dapat balik wang 2X ganda dgn 'Tesco Overcharge Policy'
Isnin, September 12, 2011
Last Friday aku pergi Tesco@Kepong Village Mall. Dah lama sangat tak pergi shopping barang-barang rumah dan keperluan diri. Lepas lunch kat food court Tesco, aku dengan Dah pun mulakan ekspedisi kitorang mencari barang-barang dalam 'To Buy List'. Panjang gak senarainya!
Selesai bayar semua barang, macam biasa kitorang akan went through the receipt. Kalau shopping dekat hypermarket macam Tesco, Giant atau Carrefour, rajin-rajinlah check receipt balik. Sebabnya, diorang ni kan selalu buat promosi mingguan, bulanan, promosi perayaan lah...jadi kerap berlaku ketidakseragaman harga. Nanti, kita beria-ia kita beli barang tu (disebabkan harganya yang rendah), bila bayar...kita tetap bayar harga sebelum diskaun atau promosi (yang mana kemungkinan besar kita tidak akan pilih untuk beli).
Selalunya setakat RM1 ke bawah, kitorang akan pejam mata je. Malas nak pergi berurusan dekat counter customer service dan tunggu lama-lama. Kali ni krim Nivea Intensive Moisture aku pulak yang ada perbezaan harga. Masa dekat rak, harga promosinya RM12.50 tapi bila bayar harganya jadi RM17.69. Huarghhhhh lebih 5 hengget!!!
Disebabkan aku dah mula sakit pinggang bershopping, aku buat muka toya je la kat tepi troli. Dah yang pergi uruskan dekat kaunter customer service. Sambil menunggu tu aku dengar jugak Dah mengomel tentang overcharge policy. Aku tak ambil perhatian sangat (sebab dah buat muka toya kan...heheheh). Alih-alih bila diorang refund duit, aku dapat RM10.40? Apasal lebih?
"Kan saya dah cakap overcharge policy diorang yang baru! Refund dua kali ganda!" Cik Kak mula membebel sebab terbukti aku buat derk masa dia mengomel tadi. Hahahah sorry, Dah! Rupa-rupanya itu polisi terbaru TESCO. Sekiranya ada barang-barang yang kita bayar lebih tinggi daripada harga yang dipaparkan, mereka akan pulangkan wang kita dua kali ganda!
So, sapa-sapa yang shopping dekat Tesco tu - jangan lupa check resit dan pastikan kita bayar hanya untuk apa yang kita mahu@agree untuk bayar :)
Selesai bayar semua barang, macam biasa kitorang akan went through the receipt. Kalau shopping dekat hypermarket macam Tesco, Giant atau Carrefour, rajin-rajinlah check receipt balik. Sebabnya, diorang ni kan selalu buat promosi mingguan, bulanan, promosi perayaan lah...jadi kerap berlaku ketidakseragaman harga. Nanti, kita beria-ia kita beli barang tu (disebabkan harganya yang rendah), bila bayar...kita tetap bayar harga sebelum diskaun atau promosi (yang mana kemungkinan besar kita tidak akan pilih untuk beli).
Selalunya setakat RM1 ke bawah, kitorang akan pejam mata je. Malas nak pergi berurusan dekat counter customer service dan tunggu lama-lama. Kali ni krim Nivea Intensive Moisture aku pulak yang ada perbezaan harga. Masa dekat rak, harga promosinya RM12.50 tapi bila bayar harganya jadi RM17.69. Huarghhhhh lebih 5 hengget!!!
Disebabkan aku dah mula sakit pinggang bershopping, aku buat muka toya je la kat tepi troli. Dah yang pergi uruskan dekat kaunter customer service. Sambil menunggu tu aku dengar jugak Dah mengomel tentang overcharge policy. Aku tak ambil perhatian sangat (sebab dah buat muka toya kan...heheheh). Alih-alih bila diorang refund duit, aku dapat RM10.40? Apasal lebih?
"Kan saya dah cakap overcharge policy diorang yang baru! Refund dua kali ganda!" Cik Kak mula membebel sebab terbukti aku buat derk masa dia mengomel tadi. Hahahah sorry, Dah! Rupa-rupanya itu polisi terbaru TESCO. Sekiranya ada barang-barang yang kita bayar lebih tinggi daripada harga yang dipaparkan, mereka akan pulangkan wang kita dua kali ganda!
So, sapa-sapa yang shopping dekat Tesco tu - jangan lupa check resit dan pastikan kita bayar hanya untuk apa yang kita mahu@agree untuk bayar :)