Jumaat, Oktober 26, 2012

Buat Memo Pad @ Kertas Conteng Guna Kertas Terpakai


Hari ni saya nak kongsi satu aktiviti yang boleh dilakukan dengan anak-anak/adik-adik menggunakan kertas terpakai. Tujuannya, kita nak set mind mereka supaya jangan suka bazir kertas!

Dulu-dulu masa kecil, setiap kali hujung tahun dan habis sekolah, ibu akan suruh kami kumpul semua buku tulis. Setiap buku akan diselak dan helaian muka surat yang masih kosong dan tidak bertulis akan dikoyakkan. (Err..untuk buku-buku tulis yang tidak digunakan lagi/tidak relevan untuk tahun akan datang saja tau...) Kemudian, kertas-kertas tu akan dikumpulkan satu tempat. Setiap kali nak buat Maths, kami akan guna kertas-kertas tu untuk conteng/buat jalan kerja. So, tidak perlulah kita guna buku tulis kosong yang baru semata-mata untuk buat kertas conteng :)

Kebanyakan anak-anak kita sekarang, semacam dah jadi habit - guna buku tulis yang baru semata-mata untuk jadikan 'Buku Conteng'. Conteng satu dua muka, ambil/beli buku baru pula. Jadi, di sinilah peranan kita untuk didik mereka. Setakat untuk conteng jalan kerja Matematik atau buat draft karangan, gunalah kertas-kertas terpakai. Buku yang baru biar guna untuk keperluan sekolah :)

OK, berbalik kepada kertas terpakai, hari ni kita nak buat memo pad. Kumpul sebanyak mana kertas terpakai yang belakangnya kosong. Pastikan juga tiada maklumat sulit pada kertas tersebut. Potong mengikut saiz yang kalian inginkan. Selain itu, kalian juga perlukan beberapa design cop yang menarik (boleh didapati di kedai alat tulis).


Untuk setiap helaian, copkan dengan satu/dua design. Sekadar hiasan agar helaian kertas tu nampak menarik. Let the kids do this part. They'll enjoy it :) Biarkan dakwatnya kering.

Cantik tak?
Setelah siap, bolehlah kumpul kertas-kertas tu dan letakkan dalam kotak yang sesuai. Boleh juga ambil dalam 7 ke 10 keping dan 'stapler'kan. Mudah untuk anakanak anda bawa dan guna di sekolah.

Yang penting, kertas-kertas tu dimaksimakan penggunaannya. Kita tak membazir & dapat selamatkan pokok-pokok! Let's GO GREEN!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.