Ahad, Jun 26, 2022

Secangkir Teh Pudina

Semalam untuk makan tengah hari saya pesan makanan dari luar sahaja. Teringin nasi Arab. Hendak keluar cari makan malas, jadi kita Grab sahaja. Set nasi Arab yang saya beli siap ada minuman. Bott pilih teh lemon ais. Saya tak mahu air sebenarnya tetapi dah alang-alang termasuk sekali dalam set, saya pilih teh pudina panas.

Setelah makanan sampai, kami berdua terus makan tidak pandang kiri kanan. Kelaparan. Lupa terus tentang teh pudina saya. Minuman saya disediakan di dalam cawan kertas, cukup semua - teh uncang, gula dan daun pudina. Tinggal masukkan air panas sahaja. 

Disebabkan belum lagi dibancuh, saya letakkan cawan teh saya di sebelah mesin kopi. Ingat nak buat untuk minum petang. Lupa! 

Hari ini semasa hendak bancuh kopi baru perasan teh pudina saya yang belum dikacuk. Mujurlah daun pudinanya tidak berair. Masih ada rupa daun pudina. Saya keluarkan gula dari cawan, tambah beberapa biji bunga cengkih, tuang air panas dan biarkan teh dan bahan-bahan tu terendam buat seketika.

Inilah teh pudina saya! Bott kata teh Arab saya ni teh pandai sebab dah graduate! Tengok uncang teh tu ada gambar orang pakai jubah graduasi dan mortar board. 😂

Teh pudina

Menikmati hirupan teh sambil tunggu adunan cakoi saya mengembang.

Doh cakoi saya 😊


Nyaman sungguh tekak minum teh pudina panas. Saya suka minum teh ini tanpa gula. Teh sebegini kalau lawan makan dengan nasi Arab semalam memang serasi sangat! 

Secara peribadi, saya gemar nikmati teh pudina atau teh berempah Arab. Ada sesetengah orang tak suka sebab kehadiran rempah dianggap terlalu kuat dan ganggu rasa teh. Saya suka. Teh yang hangat beraroma, siap ada campuran pelbagai rempah (kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, bunga cengkih) sesuai sangat untuk panaskan badan andai diminum ketika waktu malam atau cuaca dingin. Kadang-kadang, apabila badan bloated berangin, saya akan tambah parutan halia ke dalam teh. 

Ada tak penggemar teh pudina atau teh Arab di sini? 😊


Itu sahaja untuk kali ini. Selamat sambung santai Ahad! Selamat beristirahat.

20 ulasan:

  1. Saya pun gemar minum teh arab.
    Nasi arab memang sedapkan Farah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang sedap, kak! Saya memang tidak akan tolak nasi arab walaupun dah kenyang 😂

      Padam
  2. Saya pun suka teh. Tapi selalunya minum teh biasa and plain hot green tea je. Tak pernah lagi try teh lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Teh panas memang menenangkan. Nanti Lady Dini boleh cuba teh hijau letak daun pudina pula. Double refreshing gitu! 😊

      Padam
  3. Aroma pudina tu bila masuk hidung dan tekak.. nikmat.

    BalasPadam
  4. nice nyer, farrah :)
    love love sgt. aida penggemar!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila sekali-sekala ada own me-time dengan tea memang love sangat!

      Padam
  5. minum petang cakoi goreng eh?? sedap nyaaaa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lama dah tak makan, kak. Tiba-tiba teringin pula 😆

      Padam
  6. Bau pudina.segarr terasa.
    pokok.pudina baru nk naik semula yg lama.dah kena potong

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang segar terasa! Sekejap je tu naik pokok pudina Cik Nur 😊

      Padam
  7. doh cakoi tu ..gebooo.....teh pudina pernh minum dkt spa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Damai dan menyegarkan je kan lalu kat anak tekak :)

      Padam
  8. terasa kesegaran daun pudina lalu kat tekak.. haha..
    nsb baik daun pudina masih ok.. kalo dh rosak xmerasa la teh pudina yg dh graduate tu.. kehkehkeh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahah alhamdulillah ada rezeki lagu merasa teh pudina lepasan universiti :D

      Padam
  9. ammi suka je minum teh pudina tu..
    tp kalau kat rumah minum green tea je sbb tak suka sgt after taste teh yg akan buat mulut rasa kelat

    BalasPadam
  10. Sha suka teh arab tapi tak pandai nak bancuh.. Kalau dapat minum memang habis seteko..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Akak kalau teringin kan, main bancuh ikut sedap tekak je hahaha

      Padam

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.