Rabu, Mac 26, 2014

Tips Kraf Kertas - Cara Menjaga Rubber Stamps (Cap Getah)

Bagi anda yang suka buat kad ucapan dan scrapbook, pasti mempunyai koleksi 'rubber stamps' yang cantik-cantik dan menarik, kan? Seperti yang kita sedia maklum, 'rubber stamps' atau cap getah untuk paper-crafts biasanya a bit pricey. Jadi, kena pandai-pandai jagalah supaya tahan lebih lama.

Apa yang saya biasa lakukan setiap kali sesudah menggunakan 'rubber stamp', saya akan lap permukaan getah tersebut dengan 'baby wipes'. Just dapatkan satu pek 'baby wipes' yang 'odourless' di pasaran dan guna untuk bersihkan sisa kesan dakwat pada 'rubber stamp' tersebut. 

Biarkan kering seketika dan kemudian bolehlah disimpan semula.

Wet tissue yang saya gunakan untuk cuci cap getah :)


Harap tips ini bermanfaat.

6 ulasan:

  1. Baru2 ni panda ad beli clear stamp dekat popular.. tapi xtau plak nk kene lekat dekat clear acrylic block tu.. kalau nak lekat kat bende lain mcm mne ea?? gune gam ke ap?? hahaha.. nampak sangat kan panda xtau pape pasal nii.. hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jgn guna gam. Cari cd casing ke atau apa2 permukaan plastik. Macam dlm gambar di atas, akak guna penutup ink pad je. Clear stamp tu, bila panda nak guna, keluarkan dari pek dan lekat pada permukaan plastik. Lepas guna, lap & bersihkan. Then, simpan balik dlm peknya tu.

      Padam
  2. owhh.. mcm tu.. hehhehe thanks ye kak farrah..

    BalasPadam
  3. Cop untuk kertas biasa dan kertas kraf lain ke?..

    BalasPadam
  4. cara membersih dan menjaga rubber stamp yang baik

    BalasPadam
  5. oooo begitu cara jaga tq kak farah atas tip ni

    BalasPadam

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.