Isnin, Januari 06, 2014

Gitar oh Gitar


Antara resolusi saya untuk 2013 -  to take up new hobby untuk hilangkan stress i.e. belajar main gitar. Hujung bulan Jun tahun lepas, saya mula belajar bermain gitar 'secara serius'. Hehehe maksud serius di sini -- belajar sampai pandai main dan hasilkan bunyi yang sedap didengar. Kali ni memang bersungguh-sungguh sikit sebab saya nak cabar diri. Dulu masa kecil-kecil belajar main piano suku jalan je (tak cukup separuh jalan pun). Dalam rumah ni yang betul-betul pandai main piano, adik saya si Rena Cruzee tu.

So, setelah mendapat sebuah gitar akustik daripada adik lelaki saya (Thank you so much, Uje!), bermulalah 'Projek Petik Gitar' saya. Alhamdulillah, sekarang dah pandai basic chords dan dah boleh main beberapa buah lagu senang dengan sempurna. Main untuk hiburkan diri sendiri je. Paling tidak pun audience saya hanyalah Yu-Ri Van Houtten, kucing saya yang setia duduk menghadap saya setiap kali saya 'bertungkus lumus' cuba menghasilkan bunyi yang sedap didengar. Bunyi gitar, bukan bunyi kecapi ;)

Boleh dikatakan the whole family; Cekebon, Rena, Uje, Dhila & Bott memberikan sokongan padu since they all rela paksa menjadi mangsa menadah telinga - dengar bunyi petikan gitar sumbang saya di rumah. Murid tua macam saya ni lambat pandai hehehe.

Tak cukup dengan itu, sebelum berangkat ke London bulan Ogos lepas, Uje & Dhila hadiahkan guitar picks, guitar strings (yg 'light' punye tau so tak la sakit sangat jari saya) dan tuner. Happy tak terkata! Semakin bersemangat belajar! Sekarang ni dah pandai tukar tali gitar dan tune sendiri. Jari pun dah tak keras mana nak pluck or strum.  Selepas ni niat nak belajar spanish guitar pula.






1 ulasan:

  1. ohh...baru sis JM tahu sejarah belaajr dan main guitar nih..berapa lama belajar dan kos yang di perlukan tu Farrah..sis JM ni minat nak belajar piano tapi itulah harga piano dan guitar sudah tentu mencecah ribuan ringgit kan

    BalasPadam

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.