Isnin, Ogos 02, 2021

Buat Karipap Air Fryer

Minggu lepas, saya buat karipap air fryer. Tiba-tiba teringin hendak makan karipap. Dah teringin tu kenalah usaha untuk buat, kan? Alhamdulillah, bahan-bahan asas semua ada. 

Projek buat karipap pun bermula. Tetapi, jangan salah faham ya. Bukan semua proses pembuatannya menggunakan air fryer. Inti karipap saya buat seperti biasa dalam kuali. Cuma bab goreng karipap tu sahaja guna air fryer

Untuk inti karipap, saya buat main agak-agak sahaja. Kentangnya saya rebus dan lenyek terlebih dahulu sebelum dimasak dengan rempah kari dan bahan-bahan lain. Dahulu, di kawasan perumahan kami, ada orang jual karipap inti lenyek ni. Saya dan adik-beradik memang suka sangat beli dan makan panas-panas.

Kulit karipap pula saya guna resepi di bawah. Tetapi, saya buat setengah adunan sahaja. Dapatlah dalam 24 - 26 biji.

Resepi Kulit Karipap

Bahan-bahan yang diperlukan:

  • 500g tepung gandum
  • 2 sudu makan mentega
  • 1/4 sudu teh garam
  • 1/2 cawan minyak masak
  • 1 cawan air dingin

Langkah penyediaan:

  1. Mula-mula, satukan tepung gandum dan garam. Gaul sekata.
  2. Panaskan minyak masak. Setelah panas, masukkan mentega supaya turut cair bersama minyak masak.
  3. Tuangkan minyak dan mentaga cair ke dalam tepung dan gaul dengan garpu sehingga tekstur menjadi seperti serbuk roti. 
  4. Sesudah itu, masukkan air dingin (air sejuk dari peti sejuk) sedikit demi sedikit dan uli sehingga menjadi doh yang tidak melekat di tangan. Saya akan biarkan doh rehat dalam lebih kurang satu jam. Sementara itu saya siapkan intinya. 😊

Proses mengelim karipap
Sebahagian daripada karipap yang sudah dikelim. Macam-macam saiz ada. Kurus, berisi, comel, keding, chubby cukuplah semua! 😁 Berguna juga ilmu kelim karipap belajar dengan arwah nenek masa main plastesin kecil-kecil dahulu.


Setelah siap dikelim, kita masak dalam air fryer. Jika karipap hendak didinginbekukan (buat karipap frozen), tidak perlu lama-lama. Cukup sekadar kulitnya bertukar warna seperti di bawah ini. Inti dah masak, kita cuma nak kekalkan bentuk karipap tu je. Suhu dan tempoh masa bergantung kepada air fryer masing-masing. Kena pandai-pandai adjust.

Karipap air fryer frozen 😊

Sesudah masak, sejukkan seketika sebelum dimasukkan ke dalam peti dingin beku. Siap karipap frozen saya. 😊

Di bawah ini pula, karipap yang sedia untuk dimakan. Lamakan sedikit masa di dalam air fryer sehingga kulit karipap bertukar warna kuning keperangan seperti di bawah.

Siap digoreng sepenuhnya.

Sedia untuk dimakan. Maafkan rupa karipap paling kanan tu. Terlebih gendut. 😅

Secara peribadi, saya suka karipap versi air fryer ini. Satu, saya dapat kurangkan penggunaan minyak. Rasa kurang bersalah sedikitlah nak makan lebih hahaha. Kedua, apabila karipap dibakar di dalam air fryer, tekstur kulitnya akan jadi lebih rapuh dan sedap dimakan.

Insya-Allah, lepas ni hendak cuba buat karipap sardin dan epok-epok pula.


Psstt! See you when I see you. Chewahh! Pukul 2 nanti saya ada appointment jumpa doktor. Tolong doakan semuanya baik-baik sahaja ya 😊


13 ulasan:

  1. betul senang ada air fryer ni..senang nak memasak & sihatlah sikit tak guna minyak :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul. Ada air fryer ni, mana yang boleh masak tanpa minyak, kita masuk air fryer 😊

      Padam
  2. Jimat minyak kalau goreng pakai air fryer kan kak farrah. Nak makan punnn tak rasa bersalah sangat HAHAHAHA sebab tak ada minyak. Apa apa pun, semoga urusan kak farrah dipermudahkan nanti :) Semoga baik baik sahaja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul. Hahaha kurang sikitlah rasa bersalah makan banyak kan… 😂 Alhamdulillah, by the time akak tulis ni semua dah settled. Thanks for the doa, dik.

      Padam
  3. Bila dah teringin memang rajin nak membuat. cantik hasil kelim karipap Kak Farrah. mudah je masak guna air fryer. Terlebih gendut janji sedap isi banyak bukan inti oksigen :)

    Semoga semuanya baik baik je dan dipermudahkan urusan appointment doktor akak. Aaminnn

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yes, yang penting bukan karipap inti oksigen. Buat sendiri kita buat karipap gendut.

      Thanks, Fiza. Alhamdulillah, semua berjalan lancar 😘

      Padam
  4. Semoga yg baik2 je jumpa doktor tu ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah, so far semua OK, Kak Ret. Makasih atas doanya 😘

      Padam
  5. Puashati kalau buat sendiri kan...
    Hopefully everything goes well with you Farrah 🌹

    BalasPadam
  6. Harum jew kan sewaktu karipap goreng dalam air fryer.

    BalasPadam
  7. Masa zaman sekolah dulu, emak saya jual kuih.. Mak saya dulu buat karipap pusing..

    BalasPadam
  8. sedapnyaa karipap, cantik je kak kelim karipap, kemass..
    semoga dipermudahkn urusan..

    BalasPadam
  9. 24 biji tu dah banyak bagi standard saya. Tak pernah buat sendiri. Selalu goreng frozen or beli kat gerai. Bukan malas, support peniaga kecil. Haha

    BalasPadam

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.