Isnin, Ogos 16, 2021

Hujung Minggu yang Manis Semanis-manisnya

Assalamualaikum. Selamat memulakan minggu baharu. Bagaimanakah hujung minggu kalian? Mudah-mudahan berlalu dengan baik dan dapat berehat secukupnya.

Hujung minggu saya santai dan tenang. Kami berdua malas masak, jadi makan dan panaskan apa yang ada di dalam peti sejuk dan peti dingin beku sahaja. Kita bersihkan peti sejuk. Jika tidak nanti penuh dengan makanan tak habis, lupa nak makan tahu-tahu dah rosak.



Selebihnya, Sabtu dan Ahad saya dihabiskan dengan membaca e-book dan tonton drama Cina di iFlix. Minggu ini layan karya salah seorang penulis kegemaran saya, Kristan Higgins. Hajat hati nak blogwalking tetapi dua hari lepas, sambungan internet memang teruk. Difahamkan, Digi tengah dalam proses naik taraf perkhidmatan di kawasan saya. 

Makanya, saya maraton drama Cina yang lama tersimpan di dalam telefon bimbit. Bott ada satu tabiat pelik. Setiap kali data internet telefon dia nak mula kitaran baharu, gigih dia muat turun pelbagai cerita ke aplikasi iFlix atau Viu telefon saya. Biar berbaloi dia bayar data bulan-bulan katanya. 

Saya pula selama ni tak pernah intai pun cerita apa yang ada. Kelmarin buka bahagian download, berderet filem! Drama pun banyak, semua episod penuh! Tabiat pelik Bott ni berbaloi untuk waktu-waktu sebegini. Couch potato mode was ON.

Menjelang Maghrib, saya dihubungi oleh pemandu LalaMove. Adik lelaki saya hantar makanan dari Kuala Lumpur. Ibu mentuanya sambut hari lahir. Musim PKP ni faham-faham sahajalah mana boleh buat majlis keraian. Jadi, kenalan dan sanak saudara tidak putus titip makanan buat Aunty C. 

Dalam rezeki kita ada rezeki orang. Dalam rezeki orang ada rezeki kita. Hehehe ... tak sangka, dalam banyak-banyak makanan yang mereka terima tu ada tertulis nama saya dan Bott.


Alhamdulillah, inilah kiriman manis yang kami terima.


Ada Nasi Beriani Mahbub kegemaran kami untuk makan malam, pulut kuning, biskut, ayam goreng, kek cawan, skon dan akhir sekali ...





... sebiji kek hari lahir. Kek Keju Beri Biru. 


Masa ni saya dah lompat bintang. Saya baru sahaja cakap dengan Bott pada sebelah petang, teringin nak makan kek keju. Rezeki Aunty C dapat banyak kek hari lahir tahun ini jadi adalah terselit rezeki untuk saya sebiji. Bott siap-siap potong, masukkan dalam bekas. Sebahagiannya disimpan dalam peti dingin beku (untuk bekalan waktu-waktu craving benda manis), selebihnya kita panjangkan rezeki kepada jiran, bagi Nenek P.

Itu sahaja cerita hujung minggu dari tower saya. Semoga minggu baharu ini berlangsung indah buat kalian semua.

31 ulasan:

  1. Sedap plak tgok cake tu ha....hujung minggu SA tido je...tgok blog pun malas...pas tu meroyan xde content nak share

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak mengapa, kak. Tidur dan rehat puas-puas. Lepas ni baru pulun fikir content hehehe

      Padam
  2. kadang-kadang saya lupa hari hujung minggu sebab dah lama sangat duduk rumah. hari hari hari cuti 😂

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahah bab ni setuju sangat! Hari semua sama. Tak kisahlah hujung minggu ke, hari biasa ke... 😂

      Padam
  3. Wah banyak simpanan (storage) dalam telefon bimbit sampai boleh buat turun banyak siri.
    Apapun Alhamdulillah rezeki dapat sebiji kek. Boleh bayangkan banyak dapat kek sampai boleh beri sebiji kek pada orang lain :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehe saya memang tak guna sangat storage phone, NA. Itu yang puas Bott download cerita dengan konsep biar berbaloi dia. Biar berbaloi data, biar berbaloi storage gitu 😂

      Padam
  4. Setuju, salam rezeki kita ada rezeki orang, dalam rezeki orang ada rezeki untuk kita.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah tertulis bahagian untuk masing-masing kan...

      Padam
  5. Hujung minggu saya layan blog dan tengok drama aje hahaha. Bukan setakat hujung minggu, weekdays pun sama jugak rutin hariannya hahahaha. Kak farrah baca ebook dekat mana? Macam teringin jugakk hehehe.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sorry tau, semalam sempat Whatsapp sekejap je. Tiqah cuba tengok dekat entri Sha yang akak beri tu. Kalau ada-apa reach akak :)

      Padam
    2. Saya dah tengok dah, macam tak available dah, ke saya yang tak perasan? Hahaha >.<

      Padam
  6. Sekarang ni hujung minggu pun dah macam hari biasa . Tak ada plan kemana-mana . Cumanya plan masak sedap2 boleh makan dengan family

    BalasPadam
  7. Semalam hari yg sendu bg sy.. x produktif langsung.. hari ni pn sama siapkan pdpr #theimans saja.. sedih kot abah letak jawatan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Moga hari-hari sepanjang minggu ini lebih ceria buat Kakmim. Harap pdpr #theimans berjalan lancar.

      Padam
    2. mgu ni terasa cpt sgt berlalu selepas isnin tu.. mungkin sbb selasa dh masuk ofis kot

      Padam
  8. Alhamdulillah weekend ni betul2 rehat sahaja. baru terima 2nd dose perghhhh kalini effect dia mengantuk sepanjang hari .

    Alhamdulillah dalam rezeki kita terselit juga rezeki orang lain kan. :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selamat berehat, Ain. Moga hari ini kesan sampingan vaksin dos ke-2 semakin berkurangan. Alhamdulillah dah selesai 2nd dose.

      Padam
  9. hujung minggu sy sama mcm hari biasa sbb pkpd ni xabis lg.. haha..

    BalasPadam
  10. Bestnya. Minggu naniey sama je macam minggu sebelum ni cuma hari sabtu tu tertidur awal. Kononnya nak tengok cerekarama sbb mmg tunggu nak tengok cerita tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hihi saya pun missed slot Cerekarama tu, Naniey. Dok leka melayan drama Cina :)

      Padam
  11. ni kira mggu yg terlajak manis... semanis senyuman yuri... eh ehh dia reti senyum ke?😆😆

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kih kih kih... Yuri tak macam senyum. Dia pandai bagi renungan tajam macam tak puas hati dengan saya 😂

      Padam
  12. Hujung minggu saya marathon drama siri Hindustan di Netflix. Malam tengok bola. Aduh kak Farrah mention beriani Mahbub. Tu favourite. Waktu keje selalu gi makan dengan officemate sebab dekat. Rindunya opis. Eh. Hepi birthday Auntie C!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa yang berlaku ni buat kita rindu life dahulu kan... mudah-mudahan suatu hari nanti Sal akan kembali berMahbub dengan kawan-kawan office.

      Suggest sikit citer Hindustan best-best kat akak, Sal.

      Padam
  13. Seronok santai santai hujung minggu dan kemas apa yang patut. weekend saya sibuk agak hectic di kampung masa tu. Alhamdulillah syukur ada rezeki datang. Dapatlah makan apa yang teringin makan. Sedapnya nasi beriani dan kek.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Akak ada baca tentang abah Fiza. Moga keadaan abah Fiza bertambah baik dan dikurniakan kesembuhan sepenuhnya oleh Allah.

      Padam
  14. kek, kdg2 je dtg prasaan tu nk mkn kek..tp nk mkn baik beli..sbb terigin nk mkn kek jrg dapat hehehee

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha yang ini akak setuju. Lebih baik beli kan... 😊

      Padam

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.