Sabtu, September 25, 2021

How Do You Face Setbacks in Life

Suatu masa dahulu, saya pernah ditanyakan satu soalan yang buat saya berfikir lama dan ambil masa yang lama juga untuk jawab.

How do you face setbacks in life?

Bagaimanakah anda berdepan dengan halangan dalam hidup? Dalam erti kata lain, jika ada dugaan atau masalah apa approach kita untuk menanganinya. Memanglah macam-macam yang kita boleh katakan. Saya ingat Tuhan ... saya berdamping dengan orang positif ... saya ada keluarga sebagai tulang belakang ... dan banyak lagi. 

Tetapi, ada tak satu jawapan ringkas, tepat dan benar-benar boleh sum up secara menyeluruh bagaimanakah cara terbaik untuk kita mendepani halangan dan cabaran hidup?

Photo by Lisa from Pexels

Jujur, sewaktu soalan itu ditanyakan kepada saya, saya bergeming. Lama saya kaku untuk fikir jawapan apa yang sesuai hendak diberikan pada si penanya. Dapat pula saya ini  jenis tak suka fikir banyak. I want to live peacefully, one day at a time. Itu sahaja. 

Saya dah tak ingat apa yang saya jawab ketika itu, tetapi rasanya okey. Boleh pakailah hujah temberang saya. Cuma di pihak saya, sampai sekarang saya macam tidak puas hati dan tertanya-tanya sendiri. 


How to respond when people ask you how do you face setbacks in life? 


Jika orang tanya kita, bagaimana you berdepan dengan dugaan ... what's your approach when dealing with setbacks in your life .... dan soalan-soalan lain yang seangkatan dengannya, apa jawapan paling padu yang boleh kita berikan? 


Jadi, saya ingin ajukan soalan yang sama kepada kalian.


How do you face setbacks in life?


Maaf, hujung minggu ni ajak kalian pening kepala berfikir dengan saya. Kongsi jawapan atau sebarang pandangan kalian di ruangan komen di bawah. Sesuatu yang kalian rasa on point and hit the right note. 😊


Selamat berhujung minggu!

13 ulasan:

  1. hurmm saya ambil masa nak jawab soalan ni..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan ... akak sampai sekarang kalau kena tanya soalan yang sama akak akan kena fikir dulu :)

      Padam
  2. How do I face setback in my life...when my face is the setback. huhu.

    entahlah, I guess there are no one size fits all answer for this question. People cope differently. Some fight, some flight, some choose to forgive, some get even. To each their own. Ha tajuk entry omputih, jawapan pun omputih gak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kelasss jawapan ko, dik! Akak bagi lima setengah bintang! Setengah tu bintang extra petik kat langit :)

      Padam
    2. Rasanya saya tak pening kepala fikir lama2..maka saya setuju dgn jawapan cik sal kita ni :)

      Padam
  3. sy pon xde jwpan..
    sy mcm kakfarah jgk jenis yg mls nk fikir byk.. haha

    BalasPadam
  4. KSarie pun takde jawapan untuk soalan ini walaupun umur kak sarie dah hampir mencecah separuh abad. Tapi apa yang pasti nak diapakan sebab hidup perlu diteruskan selagi hayat masih ada. Jalan terus walaupun kadang-kadang terpaksa merangkak, mengesot, etc sebab itu namanya kehidupan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul kan, kak... tiada jawapan yang spesifik. Apa yang penting, kita teruskan sahaja hidup. Cara bagaimana, terserah kita :)

      Padam
  5. Payah nak menjawab soalan ni. Apa apa ujian, ambil masa untuk fikirkannya.

    BalasPadam
  6. pelbagai macam cabaran hidup dan juga masalah , so jalan atasinya pun pelbagai juga

    BalasPadam
  7. bergantung pd dugaan yg dihadapi tu. kalau rumit, mungkin sy ambil masa utk fikirkan jln penyelesaian. kalau separa rumit atau tak beri apa2 faedah pd diri, sy buat tak endah je. sy ni jenis x suka sesakkan kepala dgn masalah. ada masalah settle cepat2.

    BalasPadam

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.