Ahad, Februari 02, 2014

Cara untuk Uji Tahap Kesegaran Telur Ayam


Kebiasaannya apabila membeli telur ayam, kita tidak dapat pastikan telur yang dibeli itu telur segar atau telur lama. Walaupun kadangkala ada tarikh luput yang diletakkan di bekas telur tu, kalau dah namanya tak ada rezeki, ada jugalah sebiji dua yang rosak.

Dapat pula tengah-tengah kemas stok barang dapur/bersihkan peti sejuk, tiba-tiba terjumpa beberapa biji telur yang kita sendiri tak ingat bila masanya kita beli. Nak buat macam mana?

Di bawah ini ada tips untuk kita kenalpasti sama ada telur ayam dalam simpanan kita tu masih segar dan boleh digunakan ataupun sudah tiba masanya untuk dibuang!

Kredit Imej: gilerkentang.com

Langkah-langkah untuk Uji Kesegaran Telur Ayam

1. Ambil sebuah mangkuk, isikan dengan air setinggi lebih kurang empat inci.

2. Masukkan telur ke dalam mangkuk perlahan-lahan.

3. Perhatikan kedudukan telur. Jika:-
  • Telur jatuh hingga ke dasar mangkuk, telur ayam anda segar.
  • Telur dalam keadaan sendeng (salah satu bahagian hujungnya terjongket ke atas), telur masih segar tetapi perlu digunakan secepat mungkin.
  • Telur terapung, masa untuk kebooooshhhh! Buang! Telur ayam tu dah tak selamat untuk dimakan!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.