Khamis, Oktober 24, 2019

To Fold or Not To Fold

Saya pergi makan di Macha and Co. Tertarik tengok info yang diletakkan atas meja. Berkenaan daun pisang yang kita gunakan. Kan jika kita makan atas daun pisang, selepas selesai kita kena lipat daun pisang tu sebagai tanda kita dah habis makan.

Selama ini saya ingat boleh je lipat sesuka hati. Rupanya ada one tiny (but quite significant rule) yang kita kena observe.


Sebaiknya, daun pisang yang telah digunakan itu dilipat ke arah kita. Ini sebagai tanda kita appreciate hidangan yang sudah kita nikmati. Ingat ye, lipat ke arah kita. Jika sebaliknya (lipat ke luar, ke arah bertentangan), kita seolah-olah agak rude sebab tindakan lipat daun pisang ke luar hanya dilakukan ketika upacara pengebumian atau acara lain yang berkaitan dengannya sebagai menzahirkan takziah pada keluarga si mati. 

6 ulasan:

  1. ooo baru tau ni!
    lipat daun pisang pon ada tatatertibnya.. =)

    BalasPadam
  2. ohhh baru tau sis.. ilmu baru ni.. boleh praktikkan nti..
    selalu makan dlm daun pisang lepas makan bior ja.. huhu

    BalasPadam
  3. sebelum ni makan dekat situ takde pulak perasan pasal ni haha nice sharing

    BalasPadam
  4. Saya baru tahu. Ingatkan main lipat je...Thanks for de new info Farrah :)

    BalasPadam
  5. owh ada maksud ye.. ingatkan boleh lipat suka suka hati je..

    BalasPadam

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.