Rabu, April 13, 2022

5 Idea Kad Raya DIY

Assalamualaikum. Sudah mula fikir tentang kad raya? Saya ingin kongsikan 5 idea kad raya DIY yang menarik untuk dicuba. Apa kata tahun ini kita hidupkan semula tradisi pemberian kad raya macam dulu-dulu dengan kad raya DIY hasil tangan kita sendiri. Tidak perlu dapatkan bahan atau material yang mahal-mahal, hanya dengan bahan yang minimum kita boleh hasilkan kad hari raya yang cantik dan bermakna.


5 Idea Kad Raya DIY Kreatif

Di bawah ini, saya kongsikan idea-idea kad raya mudah menggunakan beberapa bahan yang senang diperoleh.


1. Balang Kuih Raya

Ini kad hari raya yang saya buat pada tahun 2019. Guna kertas kraf yang tebalnya 230gsm, kemudian cetak gambar balang kuih raya. Disebabkan saya malas hendak fikirkan kuih raya apa yang patut 'diisi' di dalam balang berkenaan, saya letak Fakta Nutrisi Lebaran. Tidak perlu pening kepala hendak lukis kuih tart atau biskut makmur. 😂

Kad raya - Fakta Nutrisi Lebaran

Nampak tak, nilai peratus harian saya melampau betul peratusannya. 😅 Sepatutnya apabila dijumlahkan dapat 100%, tapi saya buat ikut kepala sendiri sebab saya rasa 100% tu tak cukup banyak untuk gambarkan kegirangan hari raya. Jika berminat hendak buat kad raya bentuk balang kuih ini, boleh intai entri saya di sini ya.


2. Kelarai (Anyaman Mudah)

Salam Syawal, Salam Lebaran

Gunakan jalur kertas berwarna-warni dan buat anyaman ringkas di atas permukaan kad. Lebar jalur kertas boleh dipotong seragam atau dipelbagaikan saiznya. Rekaan anyaman pun terpulang pada kalian sendiri. Lihat tutorial di sini.


3. Mari Mewarna (Guna Colouring Book)

Idea buat kad raya menggunakan buku mewarna atau colouring pages ni muncul sebab saya tengok buku mewarna saya lama terdampar di penjuru bilik kraf. 

Kad raya tema hitam putih

Tema hitam putih yang cukup manis. 😊

Kad raya guna buku mewarna

Jika rajin, bolehlah diwarnakan sekali. Kad di atas ini, saya potong kertas mewarna yang berbeza dan buat empat panel. Kemudian, saya hanya warnakan satu daripada panelnya sebagai focal point kad. Lihat tutorial di sini.


4. Pita Washi atau Pita Hiasan (Washi Tapes or Decorative Tapes)

Bagi yang suka mengumpul washi tapes atau decorative tapes, inilah masanya menggunakan pita-pita milik kalian sebaiknya. Pita-pita ini boleh didapati dengan harga yang murah di Mr. DIY, Daiso, kedai Eco dan secara atas talian di Lazada atau Shopee.

Washi tapes

Kad raya guna washi tape

Satu keistimewaan menggunakan pita-pita sebegini, kalian tidak perlu pecah kepala memikirkan tema atau konsep warna. Koyak koyak tampal ... siap!

Salam Syawal

Lihat tutorial di sini.


Decorative Tapes

Kad raya - Syawal Datang Lagi

Lihat tutorial di sini.


5. Menggunakan Craft Punches

Biasa lihat penebuk kertas untuk kraf (craft punches) yang ada bermacam-macam bentuk tu? Gunakanlah hasil tebukan  craft punch tersebut untuk hias kad raya. Kad di bawah ini saya guna penebuk kertas bulat dan bunga daisy

Happy Eid - Celebrate

Lihat tutorial di sini.



Jom buat kad raya! Projek kad raya ini turut boleh dijadikan aktiviti siang untuk anak-anak sementara menunggu waktu berbuka. Bimbing mereka hasilkan kad hari raya buatan sendiri untuk dikirimkan kepada rakan sekolah, guru-guru dan sanak saudara.

Sebut tentang aktiviti Ramadan untuk anak-anak, jemput baca artikel yang pernah saya tulis di Thread by Zalora:

Aktiviti Ramadan yang Boleh Dilakukan di Rumah Bersama Anak-anak Anda


9 ulasan:

  1. Kalau jaman dulu2, kiriman kad raya ni memang meriah

    BalasPadam
  2. Kalau jaman dulu2, kiriman kad raya ni memang meriah

    BalasPadam
  3. Kreatifnya.
    Tentu seronok penerima kad raya begini.

    BalasPadam
  4. saya simpan lagi semua kad raya akak bagi sebab unik. kalau pergi kedai cari kad raya biasa pun susah jumpa

    BalasPadam
  5. Menarik idea idea kak Farrah. Suka bentuk balang kuih tu dengan craft punches. Ehhh semua sukalah tengok. Cantik cantik.

    BalasPadam
  6. Comel-comel belaka idea yang kak farah tunjukkan nie..

    BalasPadam
  7. semuaaaaa cantik semuaaaa kreatiffff

    BalasPadam

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.