Selasa, September 12, 2023

Buat Brownies Che Nom

Assalamualaikum. Saya dah lama tak makan brownies. Boleh pula tiba-tiba rasa teringin nak makan brownies tu datang membuak-buak! Makanya, keluarlah semua peralatan dan bahan-bahan baking. Projek baking brownies is ON!

Kali ini saya cuba resepi brownies Che Nom. Mudah sangat dan resepi ni kalis gagal. Kalau ikut betul-betul, tak derhaka resepi... memang akan jadi. 

Inilah brownies saya! Saya buat dua loyang. Ini hasil dari loyang pertama. Nampak tak kepincangan pada brownies saya ni? Haaa... bagi yang mata tajam, mesti kalian perasan lapisan kedut-kedut brownies di bahagian tengah tu hilang! Huhuhu ini bukan salah Che Nom! Ini salah saya yang cemerkap. Hampir terbalik brownies ni ketika saya cuba pindahkan ke dalam kotak. Habis tobek kedut-kedut di tengah tu. Mujurlah boleh touch up dengan Nutella. Nak beri pada orang ni. 😂

Brownies Coklat Resepi Che Nom

Dari segi rasa, bagi saya ini memang antara brownies sedap dan memuaskan hati. Berbaloilah kita buat sendiri guna resepi ini. Rasa coklat yang mewah. Terserlah rasa coklatnya sebab kita masukkan sedikit kopi ke dalam adunan.  Tekstur brownies yang fudgy dan dense tu ngam sangat. 

Okey, saya kongsikan resepinya di sini.

Resepi Brownies Coklat Che Nom

Bahan-bahan yang diperlukan:

  • 300g coklat gelap
  • 150g mentega tanpa garam
  • 100g tepung gandum
  • 30g serbuk koko
  • ½ sudu teh garam halus
  • 2 sudu besar air panas
  • ¾ sudu kecil serbuk espresso atau mana-mana instant coffee powder pilihan kalian. 
  • 200g gula perang (soft brown sugar). Saya kurangkan manis, saya cuma guna 150g.
  • 4 biji telur (gred B)
  • 1 sudu kecil esen vanilla

Langkah-langkah penyediaan:

  1. Panaskan ketuhar pembakar pada suhu 160°C. Lengser dulang bersaiz 9 x 9 inci dengan mentega dan lapik dengan baking paper.
  2. Cairkan coklat gelap bersama mentega menggunakan kaedah double boiler.
  3. Ayak semua bahan kering iaitu tepung gandum, serbuk koko dan garam halus.
  4. Bancuh air panas bersama serbuk espresso atau serbuk kopi segera. Ketepikan.
  5. Pukul telur bersama gula sehingga sebati, tetapi tidak perlu kuat sangat dan jangan terlalu lama. Ini untuk memastikan bahagian permukaan atas brownies berkedut dengan cantik.
  6. Masukkan esen vanilla, diikuti cairan coklat dan metega serta bancuhan kopi. Kacau seketika.
  7. Masukkan bahan ayak dan kaup balikkan menggunakan spatula agar semua bahan sekata.
  8. Tuang adunan ke dalam loyang dan bakar selama 30-35 minit, atau sehingga lidi yang dicucuk ada sedikit basah berketul coklat bila ditarik keluar. Tidak perlu tunggu sehingga lidi yang dicucuk keluar licin (bersih). Nanti brownies overbaked, dah jadi kek pula.


Selamat mencuba!

4 ulasan:

  1. Sedapnya brownies.. Makan dnegan aiskrim vanilla.. Pergh!! Rajin Kak Farah..

    BalasPadam
  2. lama tk buat brownies..suka yg jenis chewy & fudgy

    BalasPadam
  3. Mau seperti apapun bentuknya, biasanya rasa brownies tak pernah failed 😄👍. Apalagi pakai Nutella pula, best pasti ❤️

    BalasPadam
  4. sedapnyaaaaa
    kalau ikut resepi che nom mmg jarang gagal. sy follow dia punya resepi juga. sedap pula tu kalau kita tak derhaka resepi hahaha

    BalasPadam

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.