Rabu, November 16, 2011

Terima kasih kerana 'sayangkan' bumi.

Kita selalu merungut setiap kali bahang cuaca yang panas jamah kulit kita. Kita tidak selesa jika penglihatan dan kesihatan kita terganggu disebabkan jerebu. Tapi pernah tak kita terfikir yang semua tu sebenarnya berpunca daripada tindak-tanduk kita juga?

Rasanya dah banyak kali kita dengar dan lihat melalui kempen-kempen kesedaran alam sekitar:

'Jangan buat pembakaran terbuka!'
'Elakkan pembakaran terbuka!'
'Jangan bakar sampah-sarap anda!' 

 
Masih ada yang tidak ambil peduli :( 
Terima kasihlah sebab 'sayangkan' alam sekitar.

Aku akui, nak lupuskan sampah terutamanya sampah pukal yang besar (seperti sofa dan almari lama) agak sukar. Kita kena cari tempat pelupusan sampah dan uruskan pengangkutan untuk bawa sampah-sampah pukal tu. Tetapi, itu yang perlu kita didik dalam diri. Kenalah bersusah payah sedikit demi jamin 'kesihatan' bumi untuk jangka masa panjang. Cuba bayangkan kalau sepuluh orang buat pembakaran terbuka di kawasan korang dalam satu hari (dengan asap tebal dan kotor begini) - apa akan jadi pada kita dalam masa sepuluh tahun lagi?

Ada tips yang boleh dikongsikan di sini:

1. Barangan elektrik yang rosak atau tidak boleh digunakan lagi (seperti peti sejuk, mesin basuh atau oven) - jual di kedai kitar semula. Memanglah berapa sangat duit yang korang akan terima. Tetapi sekurang-kurangnya korang tak payah bersusah payah nak fikir mana nak buang barang-barang tu.

2. Sekiranya mahu membeli perabot baru, rundingkan dengan kedai perabot yang akan hantar barang korang supaya mereka boleh ambil perabot lama (yang korang nak get rid). Selalunya mereka akan setuju sebab nak jaga hati customer. Tahulah diorang nak buat apa dengan benda tu. Perabot baru masuk -- perabot lama keluar pada hari yang sama. Tak perlu bakar-bakar! Hilang kusut fikiran!

Let's Go Green!

*Err,.. entri ni memang ada elemen-elemen poyo tapi berbaloi untuk kita fikirkan sejenak.

3 ulasan:

  1. yeah !!! klau kte tak lindungi bumi siapa lagi kan

    BalasPadam
  2. makin maju negara kita...makin kurang pelajaran sivik di utamakan di sekolah....belajar hanya buat syarat je

    BalasPadam

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.