Ahad, Ogos 24, 2014

Cara Mudah Kemas Reben

Haa,..siapa-siapa minat buat kraf mesti ada banyak stok reben, kan? Sebelum ni, saya pernah kongsi cara saya kemas reben-reben guna penyangkut baju berlapis. (Lihat sini)



Tapi, cara di atas sesuai untuk reben yang bergulung je. Kadang-kala, saya rajin juga beli reben-reben secara loose. Beli semeter ke,...dua meter ke,..ikut corak yang berkenan di hati. Masalahnya, bila beli ikut meter, inilah jadinya...


Berselirat! Ni pun jumpa dalam plastik kecil yang terselit celah almari. Saya pernah tengok di Pinterest, ada yang lilit reben keliling batang aiskrim atau styrofoam board for the purpose of storage. Dua-dua saya takda. So, saya gunalah kad keras yang jadi partition kotak teh.

Tattadaaaaa!
Guna bahan terbuang je. Yang penting kemas!

Sedap je mata memandang. Nak tengok design reben pun senang. Dah siap buat macam ni, bolehlah masukkan ke dalam bekas/kotak supaya tak berhabuk.




10 ulasan:

  1. Dulu2 rajin jugak beli ribbon ni ikut meter tapi ntah mane2 tah.
    Thanks k.Farrah for your brilliant idea.
    Nanti kalau jumpa saya buat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. My pleasure :) Akak pun olah semula idea orang.

      Padam
  2. wah..boleh ain apply utk benang DMF ain..thanks for sharing

    BalasPadam
  3. Balasan
    1. saya mmg cepat rambang mata tgk reben cantik ;)

      Padam
  4. Farrah, cara baru tu berkesan ker? Bagi saya ( saya pernah buat mcm tu), nampak mcm lg leceh, sebab nak kene solotaoe pulak kat hujung reben

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cara kat atas tu sesuai untuk reben2 yang pendek, DP. Kalau dalam gelungan tu, saya prefer guna cara gantung kat hanger. A bit leceh la sebab kena selotape. Tapi tak sakit mata tengok :)

      Padam

PERHATIAN: Setiap komen yang tersiar di From FAMF TOWER adalah tanggungjawab sepenuhnya penulis itu sendiri malah tidak mewakili pandangan pemilik blog. Pemilik blog tidak akan dipertanggungjawabkan andai berlaku sebarang permasalahan yang timbul berkait komen tersebut.

Pemilik blog juga berhak memadam tanpa menerbitkan sebarang komen yang dianggap tidak menyenangkan.