Isnin, Januari 30, 2023

Berpiknik dengan Simplus Multicooker

Dua tiga menjak ni, saya ada mainan baharu untuk masak-masak. Bagi yang tahu, saya baru sahaja berpindah rumah pada awal Januari. Sudah hampir sebulan, masih belum habis unpack barang, masih belum betul-betul kemas dan set up ruang dapur.

Dapur saya pakai induction cooker. Kuali, periuk semua belum sempat beli. Kebetulan saya memang kerap ada urusan di luar, makan di luar tak dan pun nak masak. Dua minggu pertama, dapur di rumah ni kira masih suci murni lagi.

Masalahnya, kadangkala apabila tengah duduk diam tiba-tiba perut lapar, mati akal juga. Nak masak macam mana? Periuk belanga semua kat kedai lagi. Itulah, asyik bertangguh je kemas dapur.

Masa nilah Simplus Multicooker muncul jadi hero. Ini salah satu hadiah yang saya terima sempena pindah rumah.

Simplus Electric Cooker

Ahad, Januari 29, 2023

Mieng Kam Terbalik

Baru-baru ni makan dekat Absolute Thai, IPC. Saya tak sempat sarapan pagi tu. Menjelang pukul 11, langkah dah goyah. Macam mana nak shopping dengan aman kalau tak ada tenaga, kan? Makanya, terus terjah masuk Absolute Thai.

Setelah bergelut dengan sistem pesanan pakai QR code (benci betul bab ni lagi-lagi internet coverage kat situ tak berapa elok), makanan pun mula sampai. Antara sebab utama saya pilih restoran ini - makanan cepat sampai. Tak perlu tunggu lama. Sesuailah sangat dengan keadaan saya yang tengah kelaparan. Orang putih kata, I can eat a horse gitu. 😂

Juadah pertama yang sampai - Mieng Kam

My favourite - Mieng Kam versi terbalik 😂

Jumaat, Januari 27, 2023

Acar Halia Ikan Masin

Hari ini kita cerita tentang acar halia ikan masin. Asalnya saya ingin buat acar buah ikan masin. Puas cari buah-buahan kering dan jeruk untuk dijadikan bahan acar di kedai berhampiran rumah. Tiada pula. Tak ada rezekilah nampaknya.

Disebabkan dari awal niat nak buat acar buah, saya teruskan je. Cuma saya gantikan dengan hirisan halia. Pernah makan tak halia dalam acar? Sedap, kan? Ramuan acar yang menyerap dan sebati dalam hirisan halia tu, lain macam lazatnya. Yummehh! 🤤

Lihat juga: Kerabu Buah Pala Sagat


Inilah acar halia ikan masin talang saya. Saya guna resepi acar buah yang biasa saya guna. Jom intai resepinya.

Acar Halia

Selasa, Januari 24, 2023

Peach Tatin

Alhamdulillah, rezeki dapat makan pencuci mulut mewah dan sedap - peach tatin. Angin tak berapa baik ni sebenarnya. Tidak sangka pula dapat sesuatu yang manis untuk pujuk hati.

Peach Tarte Tartin

Isnin, Januari 23, 2023

Resepi Air Fryer - Cendawan Enoki Bakar yang Sedap dan Rendah Kalori

Ini bukan resepi cendawan enoki mentega yang viral di TikTok tu ya. Ini resepi cendawan enoki bakar yang rendah kalori. Tetapi, apa yang pasti, sedapnya tidak kalah! Kalau makan sekali, mesti nak makan lagi.

Cendawan enoki antara makanan yang mempunyai nilai kalori yang rendah. Satu pek cendawan enoki 100g hanya mempuyai kalori sekitar 60g. Kaya dengan serat pula tu. Sesuai sangat untuk yang hendak berdiet. Kita boleh pelbagaikan hidangan dengan buat sup atau masak dengan sayur. 

Berbalik kepada resepi cendawan enoki versi lebih sihat, sebenarnya sudah banyak kali saya buat menu ini. Memang kena sangat dengan cita rasa. Lazimnya, saya jadikan sebagai snek ringan semasa minum petang atau sesuatu yang boleh dimakan sebagai alas perut sebelum waktu makan makanan berat. 

Proses penyediaan mudah. Boleh guna ketuhar pembakar (oven) biasa atau jika hendak lebih mudah, boleh guna air fryer. Saya telah cuba masak menggunakan kedua-duanya. Dua-dua menjadi. Dua-dua sedap! Rasa cendawan bakar lebih ketara dan berperisa. Ngam sangat dengan sos yang disediakan.

Cendawan Enoki Oven

Versi ketuhar pembakar (oven)

Jumaat, Januari 20, 2023

Tauhu Marmite dan Cucur Labu

Assalamualaikum. Selamat pagi! Salam Jumaat.

Ini bekal saya. Tauhu Marmite dan cucur labu. Pagi tadi buka peti ais tengok ada beberapa ketul tauhu dan hirisan labu. Apa lagi, cepat-cepat saya proses supaya jadi sesuatu yang sedap dimamam. Cucur labu is my favourite! Sedang sibuk menggoreng, sempat jugalah beberapa ketul cucur labu masuk ke mulut. 😁

Sebenarnya, saya ada banyak urusan di luar. Tidak pasti selesainya pukul berapa. Jadi, saya bawalah bekal siap-siap di dalam siya. Kalau perut mula berdengung, bolehlah makan cucur labu dan tauhu ini buat alas perut. Tak perlu kalut dan pening kepala cari kedai. Musim nak raya Cina ni, faham-faham sahajalah sesaknya macam mana.

Tauhu Marmite dan cucur labu

Jumaat, Januari 13, 2023

Kord Gitar Selagi Ku Ada - Khai Bahar X Nabila Razali (Easy Chords)

Sudah dengar lagu terbaharu kolaborasi Khai Bahar dan Nabila Razali? Selagi Ku Ada merupakan lagu OST untuk drama rantaian Kerana Cinta Itu Ada yang sekarang ini sedang ditayangkan di TV3. Lagu ini hasil gubahan sepenuhnya oleh Amylea. Boleh dengar dan tonton video muzik Selagi Ku Ada di Youtube.

Kord Gitar From FAMF Tower

Khamis, Januari 12, 2023

Doa Menghilangkan Tekanan

Saya ingin kongsi satu potong doa mudah untuk menghilangkan stress.


Doa untuk hilangkan tekanan atau stress

Jumaat, Januari 06, 2023

Bercuti Sebelum Cuti Sekolah di The Majestic Hotel Kuala Lumpur

Assalamualaikum. Muncul semula di tahun 2023. Sudah lama tidak menulis, entri ‘panas enjin’ hari ini entri tentang cuti-cuti singkat hujung tahun lepas.

Percutian saya awal Disember lalu memang tidak dirancang langsung. Tidak terfikir pun untuk pergi bercuti memandangkan saya sedang sibuk dengan tuntutan kerja yang perlu dilunaskan sebelum 2023. Belum ambil kira kesibukan mengemas dan mengosongkan rumah lama lagi. (Sekarang ini, saya ‘bersiaran’ dari tempat baharu 😊.)

Tetapi, mengapa tidak? Saya cakap pada Bott. Ini peluang untuk tekan butang 'pause'. Rehat sekejap, lari dari kebiasaan harian ... tenangkan diri dan fikiran ... relaks ... usai bercuti baru fikir semula benda-benda lain.


4 hari 3 malam di The Majestic Hotel Kuala Lumpur

Hotel pilihan untuk penginapan ialah The Majestic Hotel Kuala Lumpur, Autograph Collection. Hotel ini terletak berhampiran Stesen Keretapi Kuala Lumpur (Kuala Lumpur Railway Station). Ini pertama kali saya menjejakkan kaki ke sana. Sebaik sahaja sampai, kita akan dapat lihat bangunan lama bercirikan kolonial yang cantik tersergam. 

The Majestic Hotel Kuala Lumpur mengekalkan bangunan asal Hotel Majestic yang dibina pada tahun 1932.  

Lobi hotel meriah dan ceria dengan hiasan bersempena dengan hari natal. Holiday season is here!


Hiasan hotel bersempena dengan sambutan krismas.