Jumaat, Mei 17, 2024

Dua Kali Lontong Darat

Assalamualaikum. Salam Penghulu Hari. 

Rasa macam baru sahaja hari Isnin, tahu-tahu dah nak hujung minggu. Hari ini, bangun-bangun rasa teringin hendak makan lontong darat. Padahal petang Isnin sudah kenyang makan lontong darat sepinggan.

Makanya, marilah kita ke tempat makan demi menunaikan hasrat anak tekak! 😂

Lontong darat lauk rendang daging.

Khamis, Mei 16, 2024

Spanish Caffe Latte HWC Coffee

Penggemar-penggemar kopi, mari merapat! Ada Spanish Latte ni! Spanish Caffe Latte dari HWC Coffee. Tak mahu kopi beli? Nak bancuh kopi sendiri di rumah? Jangan risau, ada resepi Spanish Latte saya sertakan di hujung entri ini. 

Jom cerita tentang kopi HWC Coffee ni dahulu!


Satu botol Spanish Caffe Latte

Sebenarnya, saya belum pernah pergi ke mana-mana cawangan HWC Coffee. Tetapi, sudah beberapa kali berpeluang merasa kopi kedai ni. Tidak ingat pula kopi apa. Si Cekengah yang rajin tapaukan untuk saya. Dia tahu kakaknya hantu kopi. 🤣

Kali ini dia hantar sebotol terus! Spanish Caffe Latte a.k.a. Spanish Latte. Sedap membelai tunas rasa. Kopinya cukup pekat, manis just nice.

Sesuai untuk penggemar kopi manis. Yang suka kopi pahit seperti saya pun boleh enjoy. Yang tidak biasa minum kopi juga boleh turut sama nikmati kerana kopi ini tidak ‘keras’ sangat. 😊 

Tiga elemen dalam Spanish Latte - susu pekat, susu dan espresso. Itu yang kopi ini lebih manis berbanding cappuccino atau caffe latte sebab guna susu pekat sekali.


Spanish Latte HWC Coffee, Zus Coffee dan San Francisco Coffee

Biarpun Spanish Latte jarang menjadi pilihan utama saya ketika membeli kopi di luar, sudah beberapa kali jugalah saya minum sebelum ini.

Saya pernah rasa Spanish Latte Zus Coffee, San Francisco Coffee dan kali ini HWC Coffee. Antara ketiga-ketiganya, saya suka HWC Coffee dan San Francisco Coffee. 

Spanish Latte Zus Coffee bukan tak sedap… sedap… tetapi agak terlalu manis buat saya. Mungkin sukatan susu pekat yang digunakan lebih banyak berbanding kopi HWC dan San Francisco.


Resepi Spanish Latte

Ingin buat sendiri Spanish Latte di rumah? Jom! Saya kongsikan 2 versi resepi Spanish Latte di sini. Satu menggunakan espresso shot, buat yang ada mesin kopi/espresso. Satu lagi, guna serbuk kopi segera (instant coffee powder).


Resepi Spanish Latte Menggunakan Espresso

  • 4 sudu teh (20ml) susu pekat
  • 140ml susu segar/susu krim penuh
  • Satu espresso shot
Panaskan susu segar dan susu pekat. Kacau sebati. Kemudian, masukkan susu yang telah dipanaskan ke dalam cawan yang berisi espresso shot. Hot Spanish Latte siap! 

Jika mahu buat Iced Spanish Latte, gunakan resepi yang sama cuma susu tidak perlu dipanaskan. Cukup kacau sehingga kedua-dua susu sebati. Masukkan air ke dalam gelas, masukkan susu dan akhir sekali espresso shot. Nikmati dengan senyuman.


Resepi Spanish Latte Menggunakan Instant Coffee Powder


Hot Spanish Latte


  • 1 sudu teh serbuk kopi segera + 2 sudu besar air panas
  • 2 sudu teh (10ml) susu pekat
  • 90ml susu segar atau susu krim penuh
Mula-mula, panaskan kedua-dua susu. Sambil itu, sebatikan serbuk kopi dengan air panas. Gunakan milk frother sehingga tekstur kopi memekat dan warnanya bertukar coklat karamel.

 *Tiada milk frother pun tidak mengapa. Pukul campuran kopi buat seketika sehingga kembang.

Masukkan susu yang dipanaskan ke dalam cawan berisi kopi.


Iced Spanish Latte


  • 120ml susu segar atau susu krim penuh
  • 2 sudu besar (30ml) susu pekat 
  • 2 sudu teh serbuk kopi segera
  • 60ml air panas
Satukan susu segar dan susu pekat. Gunakan milk frother untuk froth susu. Setelah itu, larutkan kopi dalam air. Kacau sebati.

Masukkan ais ke dalam gelas. Tuang susu diikuti dengan kopi.

Siap!

Selamat mencuba! 😊

Rabu, Mei 15, 2024

Nasi Goreng Dabai Masin

Assalamualaikum.

Kelmarin, saya dapat buah dabai frozen. Punyalah teruja. Cepat-cepat simpan di dalam peti dingin beku. Nanti apabila hendak makan, boleh rendam dalam air panas sekejap supaya lembut, kemudian cicah dengan kicap. Dap dap dap! 

Banyak juga buah dabai yang saya dapat. Mulalah otak ni merencana macam-macam. Nak buat dabai jeruk la… nak buat nasi aruk la… Insya-Allah, bakal diusahakan nanti. 

Baru rancang-rancang je pun, belum sempat sentuh dabai yang saya dapat, alhamdulillah hari ini saya terima rezeki tidak terduga. Saya dapat nasi goreng dabai masin untuk makan tengah hari. Susah nak jumpa ni!

Adik saya tapaukan makan tengah hari dan hantar pada kakaknya yang dah dua hari terperuk, tidak keluar rumah. 😂

Nasi Goreng Dabai Masin

Nasi goreng dabai masin

Selasa, Mei 14, 2024

Taucu Ikan Bilis Kulit Tembikai

Assalamualaaikum. 

Sekarang ini, kami di rumah kerap beli buah tembikai. Maklum sahajalah, musim cuaca panas membahang, memang ideal sangat kalau potongan buah tembikai dingin masuk ke tekak. Menyegarkan!

Sudah ada tembikai tu, mestilah ada kulitnya, kan? Alang-alang, saya simpan sedikit untuk dibuat lauk. Jika sebelum ini saya pernah kongsi resepi Kerabu Kulit Tembikai dan Gulai Lemak Tempe Kulit Tembikai, hari ini saya kongsikan pula resepi masakan taucu ikan bilis dengan kulit tembikai.


Inilah lauk taucu ikan bilis saya. 

Taucu Ikan Bilis dengan Kulit Tembikai

Kord Gitar Sekecewa Itu - Angga Candra (Easy Chords)

Antara lagu yang sedang hit dan trending di TikTok, Sekecewa Itu. Lagu nyanyian penyanyi dari seberang, Angga Candra. Kord ini boleh dianggap mudah. Cuma jika rasa sukar memainkan chord B, tukar kepada B7 ya. Selamat berdendang!

Kord Gitar From FAMF Tower

Khamis, Mei 09, 2024

Santai Pagi di The Bread Bar, TTDI

Baru-baru ini, saya bersarapan di The Bread Bar, Taman Tun Dr. Ismail. Sejak kunjungan pertama saya ke sini tahun lalu, memang jika ingin tukar selera, mahukan makanan barat untuk sarapan, The Bread Bar akan jadi antara pilihan utama saya. Jelas dari namanya, kedai ini menawarkan pelbagai roti, sandwic, pastri dan semestinya kopi.


The Bread Bar

Saya suka interior kedainya. Kelam-kelam tenang dengan cool bar vibes. Tetapi, bukan bar yang sajikan alkokol ya. Terdapat dua bar panjang, satu bar roti dan satu lagi bar kopi. Di sinilah para pekerja menyediakan pesanan-pesanan kita. 

Rabu, Mei 08, 2024

Espresso Tanpa Panna

Semalam, saya bangun pagi dengan rasa lesu, menguap tak henti-henti. Tak cukup tidur. Ikutkan hati, mahu sahaja saya sambung tidur tetapi saya ada janji temu di luar. Kena keluar jumpa orang!

Dipendekkan cerita, dalam pada bergegas hendak pergi ke lokasi pertemuan, saya singgah sebentar di San Francisco Coffee. I need my caffeine fix. I need coffee.

Alhamdulillah, tidak ramai orang. Tak beratur panjang. Sampai giliran saya, saya pesan espresso con panna. Espresso dengan krim (whipped cream). In fact, I ordered a doppio. Double espresso.

Saya perlukan sesuatu yang kuat untuk kasi mata celik tetapi pada masa yang sama hendak juga rasa lemak-lemak krim tu. 🤣

Kopi pagi saya ☕️

Wordless Wednesday - Skon dan Kopi

 

Scolova Scones | Selamat bersarapan!

Kord Gitar Masing-masing - Ernie Zakri, Ade Govinda (Easy Chords)

 Kord gitar mudah untuk lagu nyanyian Ernie Zakri, Masing-masing. Suka sangat lagu ni. 

Kord Gitar From FAMF Tower

Selasa, Mei 07, 2024

Home Remedy untuk Batuk

Belakangan ini, ramai orang kurang sihat di sekeliling saya. Mungkin faktor cuaca sekarang. 

Si Bott baru sembuh dari demam dan batuk. Masuk tiga minggu jugalah dengar dia kong kong kong ohok ohok. Dia yang batuk, saya yang rasa sakit dada macam nak tercabut buah pinggang! Cekengah pula baru reda selesema. Itu pun dengar cerita dia asyik berulang-alik pergi farmasi masa lunch break beli ubat.

Alhamdulillah, setakat ni saya okey, setakat gatal-gatal tekak dan batuk manja sahaja.

Hari ini, saya hendak kongsi home remedy yang berkesan untuk batuk. Hanya guna tiga bahan sahaja - halia, lemon dan madu asli.


Campuran Halia dan Lemon Bermadu

Penawar untuk batuk.

Isnin, Mei 06, 2024

Buat Penanda Buku Besi Bermanik

Sebelum raya, saya ada beli banyak manik untuk siapkan tempahan projek raya beberapa rakan. Manik-maniknya jenis yang tidak seragam, random pelbagai warna dan saiz seperti di bawah ini.

Pek-pek manik yang dibeli.

Omiyage dari Negara Matahari Terbit

Assalamualaikum. Selamat memulakan minggu baharu.

Saya mulakan hari dengan senyuman lebar. Terima omiyage (oleh-oleh) dari Jepun. Alhamdulillah, orang pergi bercuti ke negara matahari terbit, ada rezeki saya dapat oleh-oleh dari sana.

Inilah yang saya terima.

Nihon kara

Jumaat, Mei 03, 2024

Tali Raya untuk Si Kapok

Gitar tua saya, Si Kapok, sudah lama tidak bertukar tali. Sibuk sangat dua tiga bulan ini, saya tangguhkan dahulu pembelian tali gitar. Sekarang dah ada waktu lapang, barulah hal ehwal Si Kapok dibenakan.

Beberapa hari lepas buat pembelian tali gitar akustik di Shopee. Alhamdulillah, sudah selamat sampai semalam.

Ernie Ball Earthwood 80/20 Acoustic Guitar Strings Extra Light

Earthwood Acoustic Guitar Strings 80/20 Bronze Aloy

Maggi Goreng Sayur Lebih | Ubi Rebus Goreng

Assalamualaikum. Salam Penghulu Hari.

Pagi ini, bangun-bangun sahaja sudah terasa lapar. Terus buka peti ais, tengok apa yang boleh diusahakan. Kebetulan ada seketul dua lebihan ayam goreng lauk semalam. Ada sayur sawi. Pergi intai pantri, ada mi kering. Alhamdulillah, cukup bahan-bahan yang diperlukan. 

Bott, nak maggi goreng sayur lebih, pleaseee! 

Kena mengendeng Bott siapkan sarapan. Saya perlu uruskan Si Yuri dan Rhea pagi-pagi ni. Hari ini hari budak dua ekor tu  kena mandi dan grooming. Bulu masing-masing dah macam bulu musang dah!


Tadaaaaaa!

Maggi goreng kari

Khamis, Mei 02, 2024

Makan Malam di Restoran Sunil Shetty

‘Jom makan dekat restoran Sunil Shetty!’ 

Apabila sudah ramai-ramai berkumpul masa raya dan ada yang mencetuskan idea, maka satu rombonganlah pergi serbu Copper Grillhouse, cawangan Copper Chimney (sebuah restoran terkenal India) yang baru dibuka di Taman Tun Dr. Ismail. 

Copper Grillhouse

Bahagian dalam tingkat bawah.

*Kredit gambar - Instagram Copper Grillhouse


Tempat makan ini baru sahaja dibuka pada awal tahun. Disebabkan aktor Sunil Shetty yang merasmikan pembukaannya, terus lekat kami panggil restoran Sunil Shetty. Selalu lalu-lalang sahaja depan restoran ini, tetapi belum berkesempatan singgah makan.

Kebetulan, ada sesuatu yang ingin kami raikan. Jadi, inilah peluang cuba makan di tempat baharu! Tempahan kami pukul 8 malam. 15 orang dewasa. Yang kecil-kecil tidak turut serta.

Copper Grillhouse menawarkan juadah-juadah autentik dari Utara India. Kami pesan itu sedikit, ini sedikit… buek ghaso-ghaso 😊. Antaranya:

  • Chand Chowt Chaat
  • Lamb Rogan Josh 
  • Burrah
  • Signature Kabab Platter Non-veg
  • Gosht Dum Briyani
  • Murg makhani (Butter chicken)

Tetapi, maaflah tiada gambar makanan yang betul-betul proper. Lapar sangat! Makanan sampai terus masuk mulut. Tak sempat nak ambil gambar food dalam keadaan sempurna sebelum diusik.

Antara roti yang dipesan.

Kopi Pagi - Black Sunrise

Assalamualaikum. Selamat pagi!

Biasalah, kena mulakan hari dengan secangkir kopi. Hari ini saya ada banyak urusan pada sebelah pagi. Jadi, saya perlukan sesuatu yang ‘menyengat’ untuk sentak rasa mengantuk dan malas kerja saya. 😅

This is my morning coffee for today. 

Black Sunrise
Bread Bar, Taman Tun Dr. Ismail.

Black Sunrise