Sarapan Tiga Cucur

Jumaat, Disember 31, 2021

Assalamualaikum. Ini cerita sarapan pagi tadi. Saya buat cucur labu. Labu yang saya beli minggu lepas masih banyak berbaki. Ingat nak buat lepat labu tetapi perut dah lapar, kita cucurkan sahaja senang. Lepat labu buat lain kali.

Sedang menggoreng cucur, jiran sebelah laung suruh jumpa tepi pagar. Nek P beri cucur pisang. Alhamdulillah. Cucur labu di kuali masih digoreng, dapat pula cucur pisang panas-panas.

Belum sempat masuk rumah, ada motosikal masuk halaman. Jiran lama saya dalam perjalanan hendak ke hospital untuk temujanji sempat singgah bawa buah tangan. Jiran saya baru balik dari kampung. Jadi, banyak jajan yang dibawa untuk kami berdua. Tidak ketinggalan, hidangan sarapan juga. Guess what? Dapat cucur juga! Cucur jagung. 

Cucur jagung, cucur pisang dan cucur labu.

Alhamdulillah, rezeki saya dan Bott bersarapan tiga jenis cucur pagi ini. Nah, berusaha saya susun cucur-cucur dalam piring untuk dimasukkan ke dalam blog! Ni kira kenduri cucur ni. Gendang gendut tali kecapi, kenyang perut senang hati. 


Cucur Labu untuk Minum Petang

Disebabkan pagi tadi dah banyak cucur, saya hanya goreng separuh adunan cucur labu saya. Selebihnya, kita jadikan sebagai hidangan minum petang.

Cucur labu kuning

Hendak kongsikan resepi cucur labu, saya agak-agak sahaja sukatan bahannya. Saya main campak-campak, asal lemak manis labu tu terasa dan bater cucur lembut gebu sudah cukup. Insya-Allah, nanti ada rezeki di kesempatan lain saya kongsi resepi cucur labu yang proper. 😊


Psst! Ada yang dah bertolak balik kampung ke tu? Atau pergi cuti-cuti? Jaga diri baik-baik ya.

Doa dan Amalan Apabila Terlupa

Lupa? Tidak ingat perkara penting? Biasa terjadi dalam kehidupan kita sehari-hari. Tidak perlu cari contoh jauh-jauh. Kadangkala, apabila kita pergi masuk bilik atau ruang tertentu di rumah, kita sendiri lupa atas tujuan apa kita ke situ. Belum kira tengah bermesyuarat, tengah gigih siapkan kerja kejar deadline, waktu itulah kita cenderung terlupa benda-benda penting! 

Situasi yang lebih kurang sama dengan anak-anak kita yang masih menuntut - bersungguh-sungguh jawab soalan peperiksaan tiba-tiba boleh pula buntu. Sukar mengingat kembali apa yang telah dipelajari.

Lupa ni tak kenal usia. Tua ke ... muda ke ... kalau nak lupa tu lupa juga. Jadi, bagaimanakah cara untuk kita atasi permasalan lupa ini?  Ada cara ke? Atau kena simpan stok kismis minda banyak-banyak di rumah? Jangan ambil hati, saya bergurau sahaja. πŸ˜€

Hari ini saya tidak akan sentuh bab-bab pemakanan. Makan ini untuk kuat ingatan, elak makan itu supaya tidak jadi pelupa ... tidak.  Hari ini saya ingin kongsikan amalan ringkas yang boleh kita praktikkan apabila berdepan dengan situasi 'tercicir' isi minda ini.


Cuba hafal untaian doa di bawah dan amalkan apabila terlupa akan sesuatu.


Diumpan Club Sandwich Dish Room

Ini sebenarnya kisah beberapa minggu lepas. Saya temankan Cekengah bawa Cekebon untuk jalani satu prosedur kecil di Cardiac Vascular Sentral Kuala Lumpur (CVSKL) dekat KL Sentral.

Seawal pagi saya bertolak ke rumah Cekengah. Dari sana kami naik satu kereta sahaja ke CVS. Alhamdulillah, perjalanan lancar, parkir pun senang … tahu-tahu sudah sampai di lobi CVS.

Selesai urusan pendaftaran, Cekengah ajak pergi makan di Dish Room. Cekebon pun dari dalam kereta dah banyak kali cakap nanti dia nak belanja saya makan. Mereka berdua pernah makan beberapa kali di sini sebelum ini. Cekebon siap dah ada favourite meal lagi. Sanggup berlapar tu tidak isi perut kerana hendak bersarapan di Dish Room.

Kredit imej - Laman Web CVSKL

Gift Set Prudential BSN Takaful

Khamis, Disember 30, 2021

Hai, semua! Kebiasaannya, pada penghujung tahun begini dan buat beberapa minggu yang akan datang, saya akan terima banyak diari, buku nota, buku catatan dan planner. Tidak kiralah untuk tahun baharu atau buku-buku tahun sebelumnya yang masih belum digunakan. Mungkin sebab orang keliling saya tahu saya ni suka buat jurnal dan hantu kertas, apabila mereka ada buku-buku kosong yang tidak pakai terus teringat pada saya.

Di pihak saya, memanglah akan suka. Waktu-waktu beginilah koleksi buku nota saya bertambah. Saya jenis yang cepat serabut. Jadi, saya memang asingkan buku catatan ikut fungsi. Satu buku untuk satu kerja atau projek. Selain itu, sesetengahnya saya jadikan rough papers untuk tulis peringatan atau sebagai brain dump. Senang cakap, saya memang guna buku nota. Tak sia-sialah beri pada saya. πŸ˜‚

Terbaharu, saya dapat set hadiah Prudential BSN Takaful. Bukan satu. Bukan dua. Tetapi, tiga kotak saya terima. Mula-mula, saya ingat ada diari atau planner sahaja. Peliklah juga sebab kalau sekadar buku, kenapa siap ada kotak?


Apabila dibuka …

Set Hadiah Prudential BSN Takaful

Wordless Wednesday - Renungan

Rabu, Disember 29, 2021

 

Apalah yang si Yuri ni tak puas hati … . πŸ€”


Pelekat Cantik dan Murah untuk Hias Planner

Selasa, Disember 28, 2021

Assalamualaikum. 

Semasa jualan 12.12 yang lalu, sempat juga saya cari tawaran-tawaran menarik untuk peralatan kraf, pelekat dan kertas bercorak. Antara pembelian berbaloi saya ialah pelekat-pelekat di bawah.

Pelekat cantik untuk hias planner.

Warna-warna Pastel yang Menggembirakan

Sabtu, Disember 25, 2021

Assalamualaikum. Apakah aktiviti kalian hari ini? Saya sepanjang hari ini di rumah Cekengah. Luangkan masa dengan Cekebon, tadah mulut rasa hidangan-hidangan yang Cekengah masak dan lepak santai di ruang menonton layan cerita-cerita Krismas dekat Netflix.

Cekebon sengal badan. Urutlah badan dan kaki bonda saya ni biar dia rasa selesa sedikit. Selesai mengurut, dapat ‘upah’ aiskrim kon UniCornetto. 

Cornetto Royale Unicornetto πŸ¦„ 
Assalamualaikum. 

Ayat ke 129, Surah At-Taubah ini seeloknya dibaca pada pada pagi dan petang sebanyak 7 kali semoga beroleh kemudahan dalam menjalani urusan kehidupan dunia dan akhirat.


Terjemahan: 'Cukuplah Allah bagiku (untuk menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan DIA; kepada-NYA aku berserah diri, dan Dia lah pemilik Arasy yang agung'.


Dari Abi Darda' r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda: Sesiapa yang membaca 'Hasbiallahu la ilahailla hu, 'alai hi tawakkaltu, wa hua rabbul 'arsyil 'azim' setiap hari pada waktu pagi dan petang sebanyak tujuh kali, Allah s.w.t. akan menolong kepentingannya sama ada masalah dunia atau akhirat.

(HR Ibn as-Sunni dan Ibn 'Asakir dan Abu Daud)

Marilah sama-sama kita amalkan.

Kegirangan ialah ... Kopi dan Brownut

Jumaat, Disember 24, 2021

 


Hapiness is ... by lastlemon


Coffee and cupcakes? Memang gabungan terbaik, kan? Saya tidak akan kata TIDAK pada secawan kopi dan sebiji dua kek cawan. Bayangkanlah kita santai-santai, duduk lepak dengan kawan untuk catching up session. Gosip gosip sikit. Hirup kopi panas yang berasap tipis sambil makan kek cawan yang manis berperisa. Indahnya!

Setin Roti Rosemary Secangkir Kopi

Khamis, Disember 23, 2021

Assalamualaikum. Apa khabar semua? Harap kalian baik-baik sahaja. Cuaca masih tidak menentu dua tiga hari ini. Jaga diri baik-baik ya.

Di tempat saya sekarang agak sejuk. Tidak hujan tetapi dinginnya tu boleh tahan. Matahari main sembunyi-sembunyi di sebalik awan berat. Harap-harap kalau hujan nanti tidaklah lebat dan berterusan hingga mengakibatkan air naik.

Sejuk-sejuk begini alangkah indahnya kalau dapat makan roti yang panas-panas baru keluar oven. Lawan pula dengan kopi. Uishh, memang asyik! Perut tu pandai je berlagu minta diisi. Masalahnya malas nak bergerak! 

Buat-buat tak pedulikan perut, saya sort gambar dalam galeri telefon. Ternampak pula roti rosemary ni. Terus jadi bertambah-tambah lapar. Ini hidangan minum petang saya sewaktu bercuti minggu lepas. Setin roti rosemary panas dan secangkir cappuccino. Saya belum makan tengah hari. Memandangkan ketika itu tinggal beberapa jam sahaja lagi hendak makan malam, saya makanlah roti ini sekadar buat alas perut.


Roti Rosemary

Wordless Wednesday - Muka Bengkayang

Rabu, Disember 22, 2021

 

Selepas dua hidangan Royal Canin Senior Consult Stage 1 πŸ˜„


Misi 2022 - Baca Siri Laksamana Sunan dari Prolog

Isnin, Disember 20, 2021

Semalam dah alang-alang duduk rumah tiada aktiviti khusus, Bott kemas bilik bacaan. Bersihkan buku-buku, lap rak, ganti humidifier sekali asingkan buku mana yang hendak dilupuskan atau diberi pada orang. Saya intai dari jauh sahaja sebab tidak tahan dengan habuk. 

Semasa jengah ke dalam bilik, terpandanglah beberapa buah novel yang disusun di atas meja paling hampir dengan pintu. Ada lapan buah semuanya. Novel-novel tersebut merupakan siri Laksamana Sunan karya Ramlee Awang Murshid. 

Saya tidak tahu pun yang Bott ada koleksi Laksamana Sunan. Jika diikutkan, yang terakhir sahaja - Saifudin Jalis: Musafir Cinta Meraga Sukma tidak dimilikinya. Dia kata dia malas beli sebab beberapa novel terakhir siri ini tidak segah tiga novel pertama. 

Gigih angkut keluar buku pergi dapur nak ambil gambar πŸ˜†

Bersedia untuk Keadaan Terburuk

Ahad, Disember 19, 2021

Assalamualaikum. Dua tiga hari ini memang bukan hari yang baik buat rakyat Malaysia. Dengan keadaan cuaca yang amat membimbangkan sekarang ini, kita semua kena sentiasa berjaga-jaga dan bersedia untuk hadapi sebarang kemungkinan.

Buat kawan-kawan yang terkesan dengan banjir, moga kalian semua kuat, sabar dan dapat lalui dugaan ini dengan baik. Apa yang penting jaga diri, sentiasa jaga diri dan pastikan keselamatan setiap ahli keluarga kita.

Sedih baca perkongsian-perkongsian di media tentang keadaan banjir teruk tidak terduga yang melanda Selangor, Kuala Lumpur dan beberapa negeri lain. Kawasan yang sebelum ini tidak pernah banjir, tenggelam digenangi air. Belum campur kejadian tanah runtuh, jalan tutup dan kemalangan tragis yang meragut banyak nyawa sekali gus.

Di tempat saya, hujan masih belum berhenti. Beberapa kawasan berhampiran sudah dinaiki air. Mujurlah rumah saya terletak di kawasan yang agak tinggi. Malam tadi memang tidak lena sangat tidur memikirkan hujan lebat yang bagai tidak mahu reda.

Kredit Facebook Info Public Health Malaysia

Kepada Hati Pesanan Penting daripada Cakra Khan

Sabtu, Disember 18, 2021

Assalamualaikum. Selamat berhujung minggu. Saya masih bercuti-cuti di sini. Dari malam tadi hujan tidak berhenti. Nampak gayanya hari ini duduk santai dalam bilik hotel dan jalan-jalan cuci mata di mall sahajalah. Malas pula hendak ke sana ke mari dengan cuaca tidak menentu. 

Malam tadi asyik ulang lagu terbaharu daripada Cakra Khan, Kepada Hati. Agak lama penyanyi ini tak keluarkan lagu. Seperti biasa, lagu-lagu mellow Cakra Khan kena dengan selera telinga saya. 😊

Kepada Hati merupakan sebuah pesan buat insan-insan yang berdepan dengan kekecewaan (tidak kiralah sama ada dalam hubungan atau aspek kehidupan yang lain) agar sentiasa kuat dan tidak terus hanyut dalam kesedihan. Liriknya simple tetapi penuh makna. Kuatkan hati, teruskan hidup sehinggalah suatu hari kita bertemu dengan seseorang yang paling sehati dengan kita.

Kord gitar di bawah merupakan chords asal. Nanti balik bercuti, saya transpose ke versi lebih mudah ya. Selamat berdendang! MV Kepada Hati boleh ditonton di saluran Youtube MyMusic Records.

Kord Gitar From FAMF Tower

Kord Gitar dan Lirik Lagu Kepada Hati - Cakra Khan


[Intro]

Db Ab Abm Bb7 

Ebm Ab 


Db

Ku berhenti

Fm 

di batas ini

Abm Bb Ebm

antara cinta dan mimpi bersamamu

Gb Ab

aku sadari kini 

Fm Bbm

bahwa memang hatimu

Ebm7 Ab

bukan untukku


Db

Ku kembali

Ab

kepada sunyi

Abm Bb Ebm

ku ikhlaskan semua pada takdir

Gb Ab

Tuhan pasti tahu 

Fm Bbm

yang terbaik untukku

Ebm Ab

tenanglah hatiku


[Chorus]

Db

Tegarlah diri

Ab Bbm

walaupun perih

Bb Ebm

berjalanlah lagi 

Bb Ebm Ab

sejauh mungkin

F

hingga suatu hari 

Bbm Gm 

nanti pasti bertemu

Ebm Db-Ebm-Ab Db

dengan hati yang tak menyakiti


Db

Ku genggam hati 

Ab

dan sakit ini

Abm 

memang suratan 

Bb Ebm

tak bisa ku memaksa

Gb Ab

Tuhan pasti tahu 

Fm Bbm

yang terbaik untukku

Ebm Ab

tenanglah hatiku


[Chorus]

Db

Tegarlah diri

Ab Bbm

walaupun perih

Bb Ebm

berjalanlah lagi 

Bb  Ebm Ab

sejauh mungkin

hingga suatu hari 

Bbm-Ab-Eb

nanti pasti bertemu

Gb-F Ebm-Ab-Gb 

dengan hati yang tak menyakiti


Db

B Ab

Oh oh ohhh


[Chorus]

Db

Tegarlah diri

Ab Bbm

walaupun perih

Bb Ebm

berjalanlah lagi 

Bb  Ab

sejauh mungkin

hingga suatu hari 

Bbm Eb

nanti pasti bertemu

Gb Ebm-Ab Db 

dengan hati yang tak menyakiti


Db Ab Bbm

Kepada hati aku katakan

Bb Ebm Bb Ab

jangan jatuh lagi ke hati yang salah

F

hingga suatu hari 

Bbm Eb

nanti pasti bertemu

Gb-Fm Eb-Ab Db

dengan hati yang tak menyakiti

Gb-Fm Eb-Ab Db

dengan hati yang tak menyakiti.


I Am A Fool

Jumaat, Disember 17, 2021

Fool Aina Abdul Chords | Dua tiga hari ini memang asyik hum lagu terbaharu daripada Aina Abdul, Fool. Lagunya sangat catchy. Teringat-ingat di kepala. Tahu-tahu dah ternyanyi sekali! Memang sakit telingalah insan-insan di sekeliling saya. Sekejap dengar saya berdengung (konon hum melodi Fool tak nak ganggu orang), tiba-tiba kena tadah telinga dengar saya nyanyi I'm a fool, fool, fool ulang-ulang hahaha.

Berbanding lagu Maybe/Kelip-kelip yang tidak kurang menarik dan rancaknya, saya lebih gemar Fool. Mungkin kerana gubahan melodinya lebih santai dan senang diterima telinga.

Kord gitar Fool di bawah telah saya transposed ke versi yang lebih mudah. Easy chords. Selamat berdendang!


Kord Gitar From FAMF Tower

Kord Gitar dan Lirik Fool - Aina Abdul (Easy Chords) 

Gubahan: Aina Abdul, Sarry Khaled 


[Intro]

Am Dm F E


[Verse 1]

Am Dm

You're indecisive makes me bleed

F

To love or to hate me

E

You can't even see


Am Dm

I hate to say that I knew it 

F

but when there's me and you

E

There she is too

Kobis Masak Halia

Khamis, Disember 16, 2021

Resepi Kobis Masak Halia | Hari ini di kawasan saya mendung dari pagi. Matahari umpama main sorok-sorok pula. Lari mood dibuatnya. Setelah tenggelam beberapa hari, kononnya hari ni nak timbul semula. Masuk blog, taip padam ... taip lagi ... padam. Lemau! πŸ˜…

Semalam pun mendung lebih kurang begini. Mulalah tekak mengidam hendak makan itu ini. To be specific, saya inginkan sesuatu yang panas, sedap boleh dihirup. Tapi, tak rasa macam nak sup. Buka peti sejuk, nampak sayur kobis yang sudah siap dipotong. Cantik! Sayur stok lama sedia untuk dimasak. Biasanya di rumah ini, kobislah paling lambat habis dan lama tersimpan di dalam peti sejuk sebab tidak mudah rosak. Kami guna sayur yang perishable dahulu. Kobis masak paling akhir.

Saya basuh beras, buat nasi lembik. Lebihkan air macam hendak buat nasi himpit tu. Kemudian, sediakan hidangan kobis masak halia. 

Apam Gebu Tak Cukup Satu

Sabtu, Disember 11, 2021

Sebelum ini saya pernah kongsi resepi Apam Bakar Kelantan. Memang sedap apam tersebut tetapi ada sesetengah orang kurang gemar kerana terganggu dengan rasa halia dan lada hitam. Jadi, hari ini saya kongsikan satu lagi versi resepi apam bakar yang lebih ringkas tetapi tetap enak, gebu dan lembut teksturnya.


Begini Cara Menyediakan Apam Tepung Gandum yang Gebu

Jika apam bakar Kelantan menggunakan tepung beras dan pisang sebagai asas dohnya, apam gebu ini menggunakan tepung gandum sahaja. Tidak perlu masukkan pisang.


Apam bakar gebu sedia untuk dinikmati.

Ikan Duyung untuk Jurnal 2022

Jumaat, Disember 10, 2021

Assalamualaikum.

Petang ini bersiaran dari bilik kraf. Sibuk kemas barang yang bersepah dan tunggang-langgang. Dah tenang, kemaskan hiasan-hiasan yang saya buat untuk jurnal dan planner pula. Kan dah nak masuk 2022, teruja lebih sedikitlah nak mencantikkan jurnal dan planner baharu nanti. 

Ikan duyung comel berambut biru yang tak berapa seksi ini pernah saya kongsikan dalam salah satu entri Wordless Wednesday beberapa minggu lalu.

Be Bold | Be Brave | Be Brilliant

Bismillah untuk Jumaat yang Indah

Assalamualaikum. 

Salam Jumaat! Bagi yang bercuti hari ini selamat beristirahat. Buat yang bekerja, selamat menyempurnakan tugasan harian. Langsaikan apa yang perlu supaya kita boleh bersantai dengan tenang pada hujung minggu.

Jom! Bismillahirrahmanirrahim.


Doa Memulakan Kerja

Baca juga untaian ayat ini,  mudah-mudahan Allah pelihara kita daripada sebarang kemudaratan. Moga langkah dan tindak-tanduk kita juga ringan untuk melunaskan tanggungjawab kerana Allah.


Terjemahan ayat: 


Dengan nama Allah, yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi juga di langit dan Dia Maha  Mendengar lagi Maha Mengetahui.


(Hadis Riwayat At- Tarmidzi)



Jom kita banyakkan berselawat ke atas Rasulullah. Jangan lupa baca surah-surah yang elok diamalkan pada Penghulu Hari terutamanya al-Kahfi.

Sudah bersarapan atau belum? Sarapan apa pagi ini? Saya tengah kembangkan yis. Hendak buat cakoi. 

Jumpa lagi nanti. Jaga diri. Semoga hari kalian bakal berlangsung dengan baik. 

My Best Proofreading

Khamis, Disember 09, 2021

Assalamualaikum.

Terjumpa benda ni. Terkekeh-kekeh saya seorang diri pagi-pagi buta tadi sebab rasa memang kena setepek dekat batang hidung.


I do my best proofreading after I hit send.
Saya membaca pruf hanya setelah menekan butang hantar.

Sibuk Memburu Si Lazzie

Rabu, Disember 08, 2021

Assalamualaikum. Selamat Hari Rabu! 

Bagi kalian yang biasa membeli-belah di Lazada, sudah intai-intai promosi 12.12 atau belum? Saya tiadalah teruja sangat hendak berbelanja itu ini. Biasanya, kalau waktu jualan murah, saya banyak beli barang-barang dapur dan keperluan harian sahaja. Oh, tidak lupa … barang-barang untuk kraf, jurnal dan planner saya juga πŸ˜‚. Seronok apabila dapat tawaran berbaloi yang memang sukar hendak jumpa jika di luar.

Sekarang ini saya tengah rajin memburu si Lazzie. Maskot Lazada yang ceria tu. Pengguna aplikasi Lazada tentu sibuk lakukan perkara yang sama, bukan? Lazzie Hunt bersempena 12.12 menawarkan hadiah utama kereta Nissan Almera.

Wordless Wednesday - My Piccolo

 



Sekarang saya sedang sibuk sediakan gift box untuk The Cenonets (panggilan untuk anak-anak murid tuisyen saya). Lama dah tak jumpa sebab semenjak PKP sehinggalah sekarang saya tetap buat kelas secara dalam talian. Tiada kelas secara bersemuka dah. Jadi, memandangkan sudah hujung tahun, saya niat hendak belanja mereka. Tak ada belanja besar-besar pun... buat surprise gift box isi coklat sikit, biskut sikit. Nanti ibu atau bapa boleh datang ambil di dewan. 

Sewaktu sibuk sediakan barang-barang untuk dimasukkan ke dalam kotak, seorang teman saya dapat tahu dan dia dengan senang hati sponsor dua kotak Beaukids Aafiyah Nutri-Jelly Drink supaya turut dapat dijadikan sebahagian daripada isi kandungan gift box.

Pucuk dicita ulam mendatang. Bertambah meriahlah gift box saya. Selama ini saya hanya pernah dengar sepintas lalu tentang Beaukids atau produk Aafiyah ini. Inilah kali pertama tengok depan-depan.


Bukan main comel lagi Aafiyah dekat sini.

Minuman Jeli Berkhasiat Beaukids Aafiyah BeauSiti X WonderLab

Cara Buat Buttermilk

Selasa, Disember 07, 2021

Bagi kalian yang suka memasak, membakar kek, biskut dan kuih, tentu kalian gemar mencuba resepi baharu, bukan? Pernah atau tidak jumpa mana-mana resepi yang memerlukan buttermilk sebagai salah satu bahannya?

Buttermilk atau susu mentega ada dijual di pasar raya cuma kadang-kadang agak sukar didapati. Jika ada pun mungkin dalam kotak atau botol besar yang terlalu banyak untuk keperluan kita. Saya tidak pernah cuba dinginbekukan buttermilk sebelum ini. Tidak pasti sama ada buttermilk boleh didinginbekukan dengan baik ataupun tidak tanpa menjejaskan kualitinya.

Jadi, saya lebih gemar menyediakan sendiri susu yang diasidkan sebagai pengganti buttermilk apabila hendak guna dalam sesuatu hidangan. Mudah. Hanya perlu dua bahan - susu dan sesuatu yang berasid seperti cuka atau jus lemon.


Cara Membuat Buttermilk

Bahan-bahan yang diperlukan:

  • 1 cawan susu (tidak kira sama ada susu segar, penuh krim, rendah lemak, oat atau badam)
  • 1 sudu besar perahan jus lemon atau cuka putih


Langkah penyediaan:

  1. Campurkan kedua-dua bahan. Kacau sedikit supaya sebati.
  2. Biarkan selama 15 - 20 minit pada suhu bilik sehingga tekstur susu menjadi sedikit mengental seperti gambar di bawah.
  3. Sedia untuk digunakan.



Nasi Lemak Oat

Pagi tadi saya masak oat untuk sarapan. Sudah siap senduk ke dalam mangkuk, tinggal hendak potong buah sahaja untuk dinikmati bersama oat. Tiba-tiba, jiran sebelah laung dari pagar. Petanda rezeki tu!

Alhamdulillah, kami terima nasi lemak lauk ayam goreng panas-panas. Besar tau portionnya. Boleh buat makan dua kali. Jiran saya lepas geram, tidak puas hati dengan nasi lemak yang dibeli beberapa hari lepas. “Sejak barang naik harga, habis semua tukar resepi! Kurang rasa!”

Ada benarnya. Kelmarin Bott pergi beli nasi lemak kegemarannya di gerai biasa. Terserlah juga kehambaran dari segi rasa. Harga tetap sama cuma sambal tumis tiada ikan bilis, timun satu hiris nipis, kacang goreng dah tiada, telur jadi telur simkad dan ikan bilis guna yang jenis tebal tu. Apa nak buat kan… tentu-tentulah golongan yang berniaga ni terpaksa adjust sana-sini. Dah barang-barang semua naik! Nak puas makan, kenalah masak sendiri. Itu yang jiran kami masak banyak-banyak belanja tetangganya sarapan nasi lemak hari ini.


Nasi Lemak Oat


3 sebab utama saya suka Mobrog

Isnin, Disember 06, 2021

Ada atau tidak antara kalian yang suka buat tinjauan atau kaji selidik berbayar (paid surveys) dalam talian? Pernah dengar Mobrog? Haa... bagi yang kurang jelas, Mobrog ini juga merupakan salah satu platform kaji selidik yang akan bayar kita untuk kaji selidik yang kita sertai.

Mobrog antara yang mula-mula saya sertai dan rajin buat sehingga ke hari ini. Dahulu, semasa saya banyak terlibat tugasan di luar, kena jumpa orang, tunggu orang ... sambil-sambil tunggu orang tu memang rajin buat kaji selidik untuk isi masa. Sekarang tak seaktif dahulu. Dah malas menjawab soalan.

Tetapi, dari semasa ke semasa apabila ada kesempatan, saya memang akan buat kaji selidik Mobrog. Mengapa? 


Jemputan melalui e-mel.

Kita akan dapat jemputan untuk buat kaji selidik melalui e-mel atau terima notifikasi melalui aplikasi. Setiap kali ada kaji selidik baharu yang berpadanan dengan profil kita, Mobrog akan maklumkan. Jadi, kita tidak perlu susah payah cari kaji selidik mana yang hendak dibuat. Macam sesetengah platform kaji selidik, kita kena log masuk, jawab soalan saringan dan jika layak baru boleh teruskan dengan kaji selidik. Untuk saya yang malas ni, tu dah dikira usaha yang melecehkan. 😁

Ikut pengalaman saya menggunakan Mobrog setakat ini, apabila kita sudah lengkapkan profil seperti yang diminta, memang kaji selidik yang disarankan sesuai buat kita. Antara rajin dengan tidak sahaja untuk lengkapkan. Tidak adalah kena tendang separuh jalan kecuali kalau kita lambat buat dan kouta kaji selidik sudah penuh.

Lihat juga: Peluang Jana Pendapatan Sampingan dengan Tinjauan Berbayar (Paid Surveys)


Tidak perlu tunggu lama untuk tebus ganjaran.

Hanya USD6.25 diperlukan untuk membolehkan kita tebus ganjaran yang akan dibayar melalui Paypal, Skrill atau EcoMaster. Tidak ambil masa yang lama pun untuk kumpul. Satu kaji selidik bernilai antara USD0.19 - USD1.89 ... lebih kurang begitulah. Saya selalu akan buat kaji selidik yang 1 dolar ke atas sahaja. Buat dalam 4 ke 5 kaji selidik,  sudah boleh tebus. 


Bayaran berdesup! 

Ini paling saya suka! Sesudah tebus ganjaran, kita tidak perlu tunggu lama untuk amaun dikreditkan ke dalam akaun Paypal kita. Asalkan hari kita tebus tu hari bekerja, beberapa minit selepas tebus duit akan masuk. Tak percaya? Tengok notifikasi e-mel saya di bawah. Untuk bulan lepas, saya tebus tiga kali.


Pertama:


9.16 pagi tebus, 9.21 sudah terima pembayaran melalui Paypal.


Kedua:



Ketiga:


Best, kan? Kalau berminat hendak buat surveys Mobrog ni, daftarlah segera di sini


Doa Abu Darda' - Lindungi Diri dan Harta daripada Musibah

Ahad, Disember 05, 2021

Assalamualaikum. Kalian pernah dengar tentang Doa Abu Darda’?

Abu Darda’ (r.a) merupakan salah seorang sahabat Nabi Muhammad ο·Ί yang merupakan seorang peniaga terkemuka di Yathrib sebelum pengislamannya. Setelah memeluk Islam, Abu Darda’ meninggalkan perniagaannya dan mula menumpukan kepada beribadah, menghafaz al-Quran serta mengembangkan ajaran Islam.



Doa ini merupakan doa yang diajarkan kepada Abu Darda (r.a.) oleh Rasulullah ο·Ί untuk menyelamatkan diri dan harta daripada ditimpa musibah atau malapetaka. 

Seperti yang diriwayatkan oleh Thalhah (r.a.), seseorang telah datang kepada Abu Darda’ (r.a.) memaklumkan  bahawa rumahnya terbakar. Tidak lama kemudian, seorang lagi datang memberitahunya tentang perkara itu. Abu Darda’ (r.a.) kekal tenang. Begitu juga keadaannya apabila orang ketiga datang menyampaikan perkara yang sama.


Kemudian, datang orang keempat. “Wahai Abu Darda’, api telah naik dengan marak tetapi apabila sampai ke rumah kamu, ia telah padam.”


Abu Darda’ (r.a.) menjawab, “Saya yakin bahawa Allah Ψ³Ψ¨Ψ­Ψ§Ω†Ω‡ ΩˆΨͺΨΉΨ§Ω„Ω‰ٰ tidak akan membakar rumah saya kerana Rasulullah ο·Ί telah mengajarkan saya satu doa yang jika dibaca selepas Subuh, si pembaca akan terselamat dari semua bala sehingga waktu petang. Maka, saya yakin rumah saya tidak akan terbakar.”


Doa Abu Darda’




Selamat Hari OKU Sedunia

Jumaat, Disember 03, 2021

Assalamualaikum. Salam Hari Jumaat. Hari ini, 3 Disember merupakan sambutan Hari OKU Sedunia. Sebagai ahli masyarakat, kita perlu buka mata, iktiraf keistimewaan golongan ini dan beri mereka peluang seadilnya untuk membuktikan diri. Ada banyak kategori orang kelainan upaya - OKU fizikal, mental, penglihatan, pendengaran dan pembelajaran. Setiap seorang punya hak yang sama dengan kita yang biasa ini cuma kitalah kena sentiasa beri sokongan dan tahu cara yang betul untuk berinteraksi dengan mereka. 

Mudah-mudahan, dengan ada sambutan sebegini saban tahun, kita akan lebih peka dan prihatin terhadap keadaan mereka. Dapat beri pendedahan dan didikan yang baik kepada ahli keluarga terutama anak-anak agar tidak mengabaikan golongan OKU atau merendah-rendahkan keterbatasan mereka. Perlu jadi lebih empati.


Photo by Eren Li from Pexels


Candra Ancala Sujana dalam Satu Nafas

Khamis, Disember 02, 2021

Kord Gitar Hitam Saksi Putih - Haqiem Rusli | Kalau jumpa orang sibuk guna rancak, rancak berdosa ... kalian tahulah dari mana punca pengaruhnya. Sampaikan Viu pun guna tagline ‘Semuanya Rancak’.

Tetapi, kalau tiba-tiba kalian dengar anak remaja terutamanya gadis-gadis sunti guna candra, ancala dan sujana ... dapat agak tak dari mana? Hahaha jangan terkejut. Siapa yang guna istilah-istilah ini dalam masa terdekat, sahih peminat setia Haqiem Rusli (Qiemillio). 😎

Saya singgah ke rumah seorang kenalan baru-baru ini sebab dia buat kenduri tetapi saya tidak dapat hadir. Ditegur oleh anak gadis remajanya, N yang dahulu pernah jadi anak murid kelas tuisyen saya. Bukan main rancak lagi dia berbual, bercerita itu ini. Saya perasan dalam keterujaan N mengkhabarkan perkembangan dirinya kepada saya, dia menggunakan tiga perkataan yang jarang kita dengar - candra, ancala dan sujana. Practically, dia seolah-olah tuturkan tiga perkataan ini dalam satu nafas! πŸ˜…

Candra bertemankan anjala 😎 (Photo by Pixabay from Pexels)

Terima Bayaran Balik Wang Tak Dituntut

Rabu, Disember 01, 2021

Petang semalam, sewaktu semak senarai transaksi akaun bank (hujung bulan kenalah kaji mana duit pergi hahaha) baru saya perasan ada satu transaksi yang melibatkan pembayaran Wang Tak Dituntut (WTD). Awal bulan sepuluh yang lalu, saya memang ada buat permohonan tuntutan untuk wang tak dituntut. Sudah masuk rupanya duit tu.



Dahulu, semasa orang kecoh-kecoh pergi Jabatan Akauntan Negara untuk semak andai ada WTD, saya tak ambil peduli. Tak sanggup hendak bersesak-sesak untuk sesuatu yang belum tentu ada.

31 Hari Tanpa Hari Buruk

Assalamualaikum. Salam 1 Disember! 2021 cuma berbaki 31 hari sahaja lagi. Teruja tak? Saya lebih kepada berbaur, bercampur aduk. Tidak tahu hendak jangkakan apa. Dengan perkembangan terkini Covid-19 yang 'diancam' kehadiran Omicron, dengan harga barang-barang naik ... kita tunggu dan lihat dengan sabar jelah ya. Apa yang penting, kita jangan alpa. Terus bersikap positif, terus jaga diri, terus patuh SOP.

Selamat menempuh bab akhir untuk ceritera 2021 kita. Semoga 31 hari yang bakal kita lalui baik-baik belaka. 31 hari tanpa hari buruk! Aamiinn.



Azam 2021 kalian bagaimana? Berjaya capai apa yang diingini? Atau ada yang kena bawa ke tahun hadapan? Mungkin ada satu dua yang masih sempat lagi dicapai. Mari kita sama-sama usahakan. 


Beli Udon dapat Pan Mee

Selasa, November 30, 2021

Jualan 11.11 yang lalu saya banyak beli barang dapur dan keperluan rumah untuk stok. Memang kebanyakan barang sudah masuk shopping cart siap-siap. Apabila ada flash sale, potongan harga atau tawaran yang berbaloi, barulah selesaikan pembelian, manfaatkan mana-mana baucar-baucar yang ada.

Senyum Lebar Terima Hadiah Mummy Ayu’s Birthday Giveaway

Jumaat, November 26, 2021

Assalamualaikum. Makin hari makin tenggelam timbul saya di blog ini. Ada ni haaa… baru hendak panas enjin balik. 

Okey, jom buka cerita best! Sebelum basi, baiklah tulis dan simpan memori di sini. Petang Jumaat lepas sebelum saya bertolak balik kampung, ada adik Ninja datang hantar barang. Tertanya-tanya juga sebab saya tidak beli apa-apa sepanjang minggu dan tidak jangka untuk terima sebarang bungkusan.

Sebaik sahaja tengok butiran bungkusan dari mana, sel-sel otak terus berhubung dan buat saya senyum lebar. Yeayyy! Hadiah giveaway daripada Mummy Ayu! Alhamdulillah, saya telah terpilih sebagai salah seorang pemenang Mummy Ayu’s Birthday Giveaway yang diadakan sekitar awal bulan dahulu. 

Ini memang sesuatu yang saya tunggu-tunggu. Sebab apa? Hadiahnya benda yang saya suka - Planner! Tahu sahajalah, saya kalau bab-bab planner, jurnal, buku catatan, buku nota ni memang tidak akan pernah cukup. 

πŸ₯°

Pagi Rabu untuk Ain

Rabu, November 24, 2021

Assalamualaikum. Apa khabar semua? Dua tiga menjak ni tower saya sunyi sepi sebab saya balik kampung. Lama dah tidak pulang ke kampung arwah Babah. Setelah tu sambung cuti-cuti. 

Habis cuti, sambung pula dengan temujanji pemeriksaan kesihatan. Umur dah banyak, kenalah sedar diri. Minggu ini penuh dengan ujian ini ujian itu. Periksalah apa yang boleh diperiksa. 😊 


Pagi Rabu di klinik oftalmologi. Luangkan masa untuk periksa mata. Lambat sedikit temujanji saya kali ini. Pesakit pun boleh tahan ramai.

Menaip dengan keadaan tergesa-gesa ni sebab kedua-dua belah mata baru sahaja dititis dengan ubat titis untuk dilate urat mata sebelum doktor ‘teropong’. Kejap lagi urat mata dah kembang terus kabur tak nampak. 

Okey, jumpa nanti. Selamat menikmati pertengahan minggu!


Resepi Lempeng Kelapa yang Enak, Lembut dan Berlemak

Ahad, November 21, 2021

Sudah agak lama sebenarnya saya buat lempeng kelapa ini untuk hidangan sarapan. Lama peram dalam draf, baru sekarang terhegeh-hegeh buat entri. 

Orang utara panggil peknga nyoq. Saya suka sangat aroma lempeng kelapa yang membangkitkan selera. Wangi satu rumah. Kebetulan, beberapa hari sebelum itu saya masak sambal tumis ikan bilis dan masih berbaki. Terbayang-bayang keenakan lempeng kepala panas yang dicecah dengan sambal tumis. Tak boleh jadi! Memang kena melempenglah jawabnya.

Salah satu tips untuk menghasilkan lempeng kelapa yang enak berlemak adalah dengan menggunakan parutan kelapa sederhana muda. Orang panggil nyiur kulit hidup. Isinya lebih manis. Barulah kawww! Tetapi, masa tu hendak melempeng baru hendak dicari kepala parut muda .... lupakan sahaja. Pakailah kelapa parut biasa yang ada di dalam peti dingin beku. 

Lihat Cara Simpan Kelapa Parut di sini.


Selain itu, penggunaan air kelapa dan santan turut memainkan peranan supaya lempeng kelapa kita lebih enak. Tetapi, usah khuatir. Dua bahan ini sekadar ramuan tambahan. Kalau ada santan lebih di dalam peti sejuk tu bolehlah guna. Jika tiada, tak perlu pening kepala. Tanpa air kelapa dan santan pun lempeng tetap sedap. Kan kita sudah letak banyak kelapa parut. 

Inilah lempeng kelapa saya.

TIPS BELANJA - Kita Bayar Lebih Tanpa Kita Sedar Apabila...

Sabtu, November 20, 2021

Bayar untuk harga barang lebih daripada yang sepatutnya? Sebenarnya perkara ini kerap berlaku sama ada kita sedar ataupun tidak. Lagi-lagi kalau kita pergi beli belah di pasar raya besar.

"Bukan ke juruwang dekat pasar raya tu pakai alat pengimbas? Macam mana pula boleh kita terlebih bayar?"

Betul. Juruwang memang akan imbas harga barang ikut kod bar pada item-item yang kita beli. Tetapi, betulkah harga pada item tersebut? Itukah harga yang kita 'setuju' untuk bayar?


Photo by Oleg Magni from Pexels

Pertimbangkan situasi-situasi di bawah:

Situasi 1

Kita mahu beli ikan bilis. Terdapat empat hingga lima pilihan ikan bilis dengan julat harga yang berlainan. Kita pilih ikan bilis yang harganya di tengah-tengah. Tidak terlalu murah atau mahal. Kemudian, kita akan timbang ikan bilis yang kita ambil dan kod bar bercetak akan dilekatkan pada plastik.

Kord Gitar Mainan - Naim Daniel

Kord Gitar Mainan - Naim Daniel | Naskhah terbaharu daripada Naim Daniel, Mainan. Video klipnya boleh ditonton di Youtube. Pada sesetengah bahagian lagu ini, gubahan muziknya diadun dengan efek bunyi kotak muzik (music box). Jadi, ada keunikan sedikit di situ. 

Kord gitar Mainan di bawah bolehlah dianggap senang sebab sudah transposed ke versi lebih mudah. Tetapi ada F#m. Jangan bimbang. Kalau tak dapat mainkan F#m yang biasa (sukar untuk sempurnakan barre), google  cara nak main F#m yang paling mudah, ya. Di Youtube pun ada banyak tutorial yang tunjuk beberapa cara main F#m. Pilihlah mana yang sesuai dan selesa dengan jari.

Imej: Saluran Youtube World Peace Entertainment


Kord Gitar dan Lirik Lagu Mainan - Naim Daniel


[Intro]

Em D C B7


Em Am

Jangan kau tanyakan soal dia

D G

usah cuba ulangi

C F

kekejaman cinta kita yang dulu

B7

walau kau menyedari

Beli Pelekat untuk Jurnal di Eco Shop

Khamis, November 18, 2021

Baru-baru ini, lalu depan kedai Eco terus menyinggah. Hajat hati nak beli biskut pisang Julie's. Dekat Eco je senang jumpa biskut tu. Disebabkan susah hendak cari parkir, saya suruh Bott tunggu di dalam kereta. Dengan yakin saya cakap yang saya tidak akan lama. Saya tahu di mana rak biskut - Masuk, ambil biskut, bayar, terus keluar.

Hmmm... sembang jelah. Ini semua temberang! Dah masuk penuhkan separuh troli dengan biskut, nampaklah pula barang-barang lain. Bawang goreng, Nabati,  roselle kering, bunga kekwa kering, kuih bulan, kuih bulan, kuih bulan lagi... bagus ni beli extra. Biskut dan kuih bulan boleh buat stok  pulangkan pinggan jiran atau belanja adik rider yang datang hantar barang.

Dari tingkat bawah, dengan rasa tak bersalah saya naik tingkat atas. Kebetulan kedai memang tiada orang sangat. Lengang. Terus tuju ke bahagian alat tulis dan kraf. Belek sana, belek sini, jumpa tiga barang di bawah ini buat tambah koleksi bahan-bahan hiasan kraf, jurnal dan kad ucapan buatan tangan. Punyalah saya gembira!


Wordless Wednesday - Ketahuan

Rabu, November 17, 2021


 



Kord Gitar Putus - Nabila Razali (Easy Chords)

Ahad, November 14, 2021

Kord Gitar Putus Nabila Razali | Petang tadi sempat melayan anak tetangga yang minta tolong saya tukar tali dan spa (baca: minyakkan fretboard) gitarnya. Sudah alang-alang kami 'bersidang' dengan gitar, dia ajak saya buat kord lagu terbaharu Nabila Razali yang bertajuk  Putus. Eh, Nabila Razali ada ada lagu baharu? Dengar sekali, terus saya jatuh suka. Saya kalau bab lagu mellow yang boleh layan dengan gitar, laju sahaja saya usahakan. Itulah sebabnya ketersediaan kord lagu di tower saya ini agak terhad. Lagu saya suka je saya buat kord. 😁

Ada yang sudah dengar Putus? Setelah Peluang Kedua, saya rasa lagu Putus akan turut popular sebagaimana naskhah-naskhah Nabila yang sebelum ini. Paling tidak, pasti akan jadi OST mana-mana drama di televisyen. Setakat saya menulis entri ini, hanya video muzik promo sahaja yang dilancarkan di Youtube. Belum keluar video muzik rasmi lagi.

Kord di bawah, telah saya transposed ke versi lebih mudah. Selamat berdendang! 

Kord Gitar From FAMF Tower

Kord Gitar dan Lirik Lagu Putus - Nabila Razali (Easy Guitar Chords)

Baucar RM3 Lazada dengan harga RM0.10 di TNG eWallet

Khamis, November 11, 2021

Assalamualaikum. Salam 11/11. Ada yang masih sakan shopping bersempena dengan jualan 11/11 ini? Berjaya dapat tawaran terbaik tak? Sebut tentang tawaran terbaik, hari ini dan kelmarin saya dapat beli baucar Lazada bernilai RM3 dengan harga RM0.10 sahaja melalui TouchNGo eWallet. Punyalah saya gembira!

Bagi yang menggunakan TNG eWallet, mesti kalian biasa browse bahagian A+ Rewards tu, kan? Haaa ... untuk 11.11, ada banyak tawaran baucar menarik. Kita dapat beli baucar produk tertentu pada nilai harga yang lebih rendah. Misalnya, kita bayar RM5 untuk baucar Secret Recipe yang bernilai RM10 atau bayar RM3.50 untuk baucar Tealive bernilai RM7. Jika ada keinginan beli produk-produk tersebut dalam masa terdekat memang berbaloilah sebab akan nikmati penjimatan. 


Terima Kasih, Shida Radzuan

Tiada apa yang lebih menggembirakan ketika membuka peti surat daripada melihat surat tidak terduga yang tertera nama kita. Feeling dapat surat tu yang mahal hahaha! Jika tidak, peti surat saya lazimnya menjadi tempat untuk kumpul bil utiliti, statement bank adik-adik yang sampai sekarang tak tukar alamat, surat-surat jiran yang sesat dan risalah-risalah promosi sahaja. 

Surat bersampul putih ini tidak dapat dipastikan bila tarikh sebenar saya terima kerana dua minggu belakangan ini saya jarang balik ke sini. Apabila lihat butiran yang tertera - GKK Fasa 3 Julai, Ogos,  September 2021, terus dapat teka siapa penghantarnya. Makin lebar senyuman dan sengih saya.

Sampul istimewa ini daripada Shida Radzuan. Saya terima hadiah kerana berjaya menyelitkan diri sebagai salah seorang Geng Kuat Komen Blog Shida Radzuan untuk bulan Julai, Ogos dan September. Tak sangka betul! 

Beberapa bulan yang lalu, saya tak sempat hendak blogwalking dan tinggal komen di blog teman-teman sangat. Jadi pengomen tegar memang jauh sekali. Dengan keadaan diri saya yang entah apa dipenatkan; dengan tekad yang konon hendak kurangkan screen time; dengan masalah tak boleh tinggal komen, komen hilang semua tu ... mood blogwalking pun hilang dibawa angin lalu. Cheh, alasan sangat! Tak mengapa, selepas ini panas enjin balik, perlahan-lahan saya akan datang lawat blog kalian semua.


Jom, kita tengok apa hadiah yang saya terima.

Wordless Wednesday - Tragedi Momiji

Rabu, November 10, 2021

 

😭😭😭





Popcorn Nise Kerek

Selasa, November 09, 2021

Assalamualaikum. Kali ini saya nak cerita tentang popcorn nise kerek. Belakangan ini makin berat tulang-temulang nak jenguk blog, tulis entri. Bilalah agaknya angin rajin nak datang. Banyak je perkara yang ingin dikongsi. Tetapi, apabila mula hendak mengarang ayat, terus jadi krik krik! Sudahnya tutup laptop dan beredar pergi buat kerja lain. πŸ˜…

Popcorn nise kerek ini projek petang Ahad. Saya tidak ke mana-mana. Setelah brunch dan bermanja-manja dengan Cekebon di rumah Cekengah, terus meluru balik. Tak larat hendak singgah ke mana-mana. Dengan orang ramainya... cuaca panasnya.... lebih baik duduk diam-diam bersantai di rumah.

Tengah menonton rancangan di TV, tiba-tiba teringin hendak makan popcorn karamel. Nak kunyah sesuatu yang manis. Tercetuslah idea untuk buat bertih jagung karamel guna nise kerek. Daripada guna gula putih biasa, lebih baik kita pakai nise kerek. Gula asli semula jadi gitu. Stok nise kerek yang saya beli dulu pun banyak lagi. Setakat guna untuk buat kuih, maniskan kopi dan kek dalam mug... banyak mana sangatlah pakai.


Kurang lebih lima belas minit kemudian.

Bertih jagung nise kerek sedia untuk dinikmati.


Buat satu mangkuk kecil sahaja. Benda manis begini kita cenderung untuk terlajak makan tanpa kita sedar. Jadi, cukuplah untuk saya dan Bott cicip-cicip setengah mangkuk seorang. Itu pun, puas tambah jumlah steps harian kasi bunuh kalori extra yang masuk πŸ˜….


Cara menyediakan popcorn nise kerek.

Mula-mula saya buat popcorn menggunakan air fryer (cara-caranya di sini). Boleh sahaja jika nak pop pop bertih jagung di dalam kuali besar dengan sedikit minyak, marjerin atau mentega. Ikut cara yang kalian sukalah. Setelah popcorn siap, saya ketepikan. Kemudian, saya panaskan sedikit mentega dan parutan nise kerek di dalam kuali. 

*Nise kerek asli yang autentik, sedap, lembut rasanya saya beli di Lazada

Banyak mana nise kerek yang hendak digunakan? Agak-agak sahaja. Tetapi saya tak guna banyak pun. Sekadar cukup untuk dapatkan rasa lembut manis-manis manja nise tu je. Biarkan seketika sehingga nise kerek larut. Jaga api, jangan sampai mentega dan nise hangit pula. 

Apabila sudah sebati, masukkan popcorn. Cepat-cepat gaul biar salutannya sekata. Siap! Dah boleh masuk mulut!   



Pstt! Saya mungkin akan ambil masa untuk ziarah, tinggal komen dan balas komen kalian. Insya-Allah, akan tetap datang berkunjung jalan-jalan. Ada ramai ni yang blog mereka dah lama saya tak kunjungi. Kita jumpa nanti ya!




Kena Rukyah | Pernah Salah - Mawar de Jongh

Jumaat, November 05, 2021

Petang semalam saya tukar tali gitar lagi. Tali si Kapok dah berkarat. Lupa nak alihkan dari tepi tingkap, kena tempias hujan. Dah alang-alang peluk si Kapok, mainlah sebuah dua lagu sambil-sambil tune tali.

Si Bott tengah tonton video di Youtube. Saja je saya sakat dia suruh buka video muzik baharu usahawan viral tak jadi kahwin, tabur duit, pijak duit, abadikan kisah cinta tidak kesampaian dalam lagu. Saya kata saya nak buat chord lagu 'Rain' (Bukan judul lagu sebenar πŸ˜‚) Secara jujur, lagu tu sedap. LAGU je tau! Saya dok bayang kalau Ayie Floor 88 atau Oja sendiri yang nyanyi, mesti lebih masuk jiwa.

Punyalah si Bott bengang, terus duduk tegak dan ugut saya - Kalau saya buat chord lagu tu, dia nak rukyahkan saya! Hahaha! Main rukyah rukyah pulak! πŸ˜†πŸ˜‚πŸ˜… Member memang annoyed betul sebab hari-hari kisah orang tu lalu-lalang kat media sosial dia. Dia hangin … alang-alang baca gosip biar betul-betul juicy dan spicy katanya. Bukan cerita soap opera begitu.

Kord Gitar From FAMF Tower

Okey .. okey ... main lagu lain. Lagu artis muda dari seberang. Pernah Salah nyanyian Mawar de Jongh ini kali pertama saya dengar rasa macam biasa-biasa je. Dengar dua tiga kali … eh,  sedap! Kena dengan selera telinga! Sedaplah dibuat berdendang sambil petik gitar.

Melodinya hampir sama dengan sebuah lagu lain tetapi saya tidak dapat recall lagu apa atau siapa penyanyinya.

Kord gitar boleh dianggap mudah. Kalau nak terkehel jari pun Cm je. Jangan risau. Berlatih rajin-rajin ya.


Kunci Gitar dan Lirik Pernah Salah  - Mawar de Jongh


[Intro]


G

Dalam hatiku ini

      D

masih ada bayanganmu

F

kamu tak pernah pergi

      C

masih saja menghantui

Cm                       G

apakah aku masih mencintaimu

      A                 D

dan menginginkan kamu lagi


G

Mungkin karena waktu itu

    D

kita masih muda

F

terlalu sering salah

      C

'tuk mengambil keputusan

Cm

niat meninggalkanmu

       G

tlah berubah sayang

     A

jadi rindu

       D

yang menguasaiku oh oh oh



[Chorus]

G

Hatiku memanggil

D        B7

hatimu yang beku

Em          D        

aku masih mencintaimu


  G

Mengingatmu mengenangmu

   D            B7       Em

membuatku menginginkan kamu

      D

dan mengulangi

      C        Am

kisah cinta yang dulu

 D        C      D

pernah salah  oh oh


G

Mungkin karena waktu

    D

itu kita masih muda

F

terlalu sering salah

      C

'tuk mengambil keputusan

Cm

niat meninggalkanmu

       G

tlah berubah sayang

     Am

jadi rindu

       D

yang menguasaiku


Ulang [Chorus]


C D Em D G

Am Bm C D


Ulang [Chorus]




Mi Udon Rihito Si Butler Ganteng

Khamis, November 04, 2021

Bukan main over nama hidangan saya pada kali ini. Rihito Si Butler Ganteng! Hahaha jangan risau, tiada sebarang elemen meragukan digunakan dalam menyediakan menu ini. Mi udon biasa sahaja. 


Nama asal resepi - Nabeyaki Udon. Dapat nama pelik sebab saya dan Bott tonton J-Drama lama, Mei Chan No Shitsuji (Mei Chan's Butler). Bott sedang kemas koleksi VCD dan DVD. Jumpa balik cerita ini.