Sarapan Telur Hancur Cendawan Shitake Kering

Jumaat, Julai 30, 2021

Assalamualaikum. Salam Penghulu Hari.

Hidangan sarapan saya kelmarin. Telur hancur dengan sedikit kailan dan hirisan cendawan shitake. Cendawan shitake yang saya gunakan ini cendawan shitake kering yang saya beli ketika jualan 7.7 di Lazada awal bulan dahulu.


Saya ada baucar Lazada yang hendak tamat tempoh. Stok cendawan kering di pantri tinggal dua tiga tongkol sahaja. Kebetulan, ada penurunan harga dan peroduk ini tergolong dalam item yang akan dapat cashback. Jadi, saya pun belilah satu pek.

Rehat Minda - Berapa Wajah

Khamis, Julai 29, 2021

Assalamualaikum. 

Bagaimanakah hari kalian setakat ini? Sedang sibukkah? Andai ada masa terluang, marilah rehat-rehatkan minda dengan saya sebentar.

Perhatikan gambar di bawah. Sekali pandang memang kita akan nampak sepohon pokok yang hanya tinggal ranting-ranting tanpa dedaun. Tetapi, andai diteliti akan terpapar imej beberapa wajah yang terbentuk melalui jalinan ranting-ranting tersebut. 

Cuba lihat betul-betul.

Kenangan Terindah - Setia Band

Rabu, Julai 28, 2021

Pernah dengar atau lagu Kenangan Terindah dendangan Samsons yang popular sekitar tahun 2005? Lagu putus cinta. 😁 Ingat lagi, dahulu petang-petang saya duduk depan TV layan Sinetron Puteri Yang Terbuang. Lagu Kenangan Terindahlah yang jadi runut bunyi untuk sinetron tersebut. 

Kali ini lagu tersebut dinyanyikan semula oleh Setia Band (dahulu mereka merupakan ahli ST12). Saya memang penggemar muzik ST12 suatu masa dahulu. Banyak lagu mereka yang hits dan sedap didengar! Apabila ST12 berpecah, saya ikuti juga lagu-lagu Setia Band.

Kenangan Terindah dirakamkan pada tahun 2019 dengan susunan muzik pop Melayu, genre yang cukup sinonim dengan ST12 dan Setia Band. Lambat release mungkin kerana menunggu masa yang sesuai. Setelah beberapa tahun diperam, akhirnya lagu ini dilancarkan bersempena dengan penamatan kerjasama antara Setia Band dengan label Trinity Optima Production.

Nak dengar boleh cari dan tonton video muziknya di Youtube. Kemudian, kalian putuskanlah sama ada suka versi asal nyanyian Samsons (pop) atau Setia Band. 😊

Kredit Imej - Youtube Trinity Optima Production

Rempah Kerutuk dari Kelantan

Selasa, Julai 27, 2021

Sebenarnya sudah lama saya dapat rempah kerutuk ini. Ada kenalan dari Kelantan yang beri pada awal tahun dahulu. Sebelum ini saya memang tidak pernah masak hidangan kerutuk. Selalu jika nampak rempah kerutuk Adabi di kedai pun tak terlintas untuk beli.

Jadi, apabila ada rezeki dapat rempah kerutuk dari Kelantan, punyalah gembira. Boleh belajar masak kerutuk. Selama ini hanya tahu makan sahaja.


Ramuan Rempah Kari Masak Kelantan - Kerutuk Ayam
1 pek ini untuk hidangan 1/2 kilo ayam.

Masalahnya apabila dah pasang niat untuk masak, kerisik pula tiada. Tangguh hajat. Adalah dalam beberapa bulan lepas tu baru beli kerisik. Dah ada kerisik pula, lupa langsung untuk masukkan hidangan kerutuk ke dalam menu. 

Donut Holes untuk Minum Petang

Isnin, Julai 26, 2021

Ingat lagi mengenai Donat Maaf Aku Tak Sempurna saya sebelum ini? Semasa mengerjakan donat tersebut, saya memang sengaja asingkan donut holes (lebihan doh yang diambil dari bahagian donat yang dilubangkan) dan tidak gabung dengan baki doh yang ada. Saya biarkan donut holes ini mengembang sama-sama dengan donat yang lain, kemudian saya bakar sekejap di dalam penggoreng udara (air fryer). Cukup-cukup sahaja untuk bagi ketulan-ketulan kecil ini masak dan kekal bentuknya.

Setelah sejuk, saya simpan di dalam bekas dan dinginbekukan. Donat holes kita jadikan stok dan simpan untuk minum petang hari-hari kemudian.

Dua tiga hari belakangan ini 'kan memang cuaca panas. Mulalah mulut tu asyik mencari benda hendak dimakan. Jadi, kita gorenglah donat holes.

Tak Beli Double-Sided Tape, Tapi ...

Sabtu, Julai 24, 2021

Ini kisah dua minggu yang lalu. Saya sedang sibuk menguruskan material untuk kelas di bilik kerja. Tiba-tiba Bott masuk tanya kenapa saya beli double sided tape lagi sedangkan masih ada banyak pita tersebut dalam stok barang kraf saya. Ketika itu dia sedang buka bungkusan-bungkusan pembelian online kami yang baru sampai.

Double-sided tape? Pelik. Saya tidak beli sebarang bentuk gam atau pita pelekat pun. Setelah dibuka bungkusan berkenaan betul-betul dan diteliti, ini yang saya terima.

Memang double-sided tape. Tapi, bukan yang baharu. Ini gelung double-sided tape yang telah digunakan.


Di dalam gelungan itu baru barang yang saya beli. 😎

Saya beli satu tiub kecil Advocate Cat Flea & Tick Spot-On Solution untuk Yuri. Yuri pakai ubat kutu ni tiap-tiap bulan untuk perlindungan jangkitan kutu dan earmites. Sebenarnya, dalam simpanan kami ada satu kotak yang mengandungi 3 tiub ubat kutu. Malangnya, simpan punya simpan, sampai tak jumpa letak di mana.

Mujur ada kedai pet online yang jual satu tiub secara berasingan. Jadi, saya belilah satu unit sementara hendak menjejak kotak ubat kutu yang terlampau disimpan itu. 

Kreatif penjual ini, kan? Sedaya upaya lindungi produk yang kecil cenonet dengan menggunakan bahan terpakai. Boleh beri markah lebih di situ. Barang selamat sampai tanpa cela. Dah selamat calit pada tengkuk Yuri pun.

Tuan punya badan tengah terkedang, seronok tinggalkan DNA atas permaidani.

Tengok gelung double-sided tape teringat pada satu cerita yang saya baca sebelum ini. Seorang pelanggan ni beli alat sparepart secara online. Apa yang menariknya, penjual telah bungkus sparepart yang dibeli menggunakan sabut kelapa. Memang kalahlah bubble wrap, inflatable air packaging tu semua. Betul-betul berfikir di luar kotak. πŸ˜‚

Terhibur saya dapat barang dibungkus unik sebegini. Penjual-penjual macam ni layak untuk dapat ulasan yang baik kerana mereka berusaha cuba untuk pastikan barang sampai kepada kita dalam keadaan sempurna. 

Ada juga segelintir penjual yang bikin panas hati, bungkus produk tanpa ambil sebarang langkah berjaga-jaga. Asal boleh sahaja. 

Saya pernah beli chia seeds. Pek chia seeds diletakkan di dalam sebuah kotak yang dibuat sendiri (ada lubang di sana sini dan tidak dibungkus dengan sebarang plastik tambahan atau bubble wrap). Hendak dijadikan cerita, plastik chia seeds itu sendiri tidak di-seal dengan betul. Bayangkan, menjelang sampai kepada saya produk yang beratnya 250g dah tinggal 80g! Selebihnya, buat jejak dari kedai - fasiliti logistik - kereta adik Ninja - rumah saya.

Bila saya hubungi penjual, hanya sebaris sahaja ayat - So sorry dear. Lepas tu, siap lampirkan dasar tak boleh return atau refund. Saya pun kalau ikutkan memang tak adalah nak bersusah-payah keluar rumah semata-mata nak refund barang. Lagi-lagi chia seeds tu harganya sekitar RM6 - 7. Cuma geram dengan sikap tak bertanggungjawab si penjual. Paling tidak, boleh je dia guna plastik flyer biasa tu. Sekurang-kurangnya, apabila seal plastik chia seeds terbuka, biji-biji chia kekal dalam flyer.

Kalian pula bagaimana? Ada pengalaman menarik (atau yang kurang baik) tak dari segi pembungkusan melalui sebarang pembelian online? Kongsi-kongsilah di sini.










Resepi Lempeng Oat dan Pisang

Jumaat, Julai 23, 2021

Assalamualaikum.

Hari ini saya ingin kongsi resepi lempeng oat dan pisang. Lebih kurang seperti lempeng pisang tetapi versi rendah kalori kerana kita guna oat. Bagi yang tercari-cari idea bagaimana untuk memasukkan oat dalam hidangan atau menu harian anda, lempeng oat dan pisang ini sesuai untuk sarapan atau minum petang. Bukan sahaja mudah disediakan, malah lempeng ini berkhasiat dan mengenyangkan.



Resepi Lempeng Oat dan Pisang

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • 2 biji pisang bersaiz besar (+/- 280 - 300g). Jika guna pisang yang bersaiz sederhana atau kecil, tambah bilangan pisang. Lebih masak pisang lebih baik kerana kita akan peroleh manis daripada pisang ini.
  • 2 biji telur
  • 1 cawan rolled oats
  • 1/2 sudu teh serbuk kayu manis
  • 1 sudu teh serbuk penaik
  • 2 - 3 sudu besar susu (optional)
  • secubit garam
  • sedikit minyak kelapa, minyak sayuran atau mentega untuk lengser kuali leper

Popcorn Eureka Yummy Yumm

Khamis, Julai 22, 2021

Asalnya saya mencari biji jagung kering (corn kernels) sebab nak buat bertih jagung sendiri. Dalam pada sibuk hendak putuskan mahu beli jenis mushroom atau butterfly, terserempak pula dengan bertih jagung yang tinggal nak masuk mulut.

Dah nampak tu, apa lagi ... tergodalah! Sebelum makan popcorn versi sihat, ada baiknya makan popcorn versi yang lemak berkrim dahulu.πŸ˜† Dalam banyak-banyak popcorn yang tersaji di hadapan mata, berkenan pula pada popcorn Eureka. Biasa dengar jenama ini tetapi saya belum pernah cuba. 

Klik pada kedainya, terus rambang mata! Ada banyak pilihan perasa. Sweet atau savoury? Kalian sendiri putuskan sesuai cita rasa. Antara perasanya ialah - Seaweed, Butter Caramel, Dark Chocolate, Sea Salt, Wasabi, Cheese, Salted Egg dan memandangkan sekarang musim durian ... sana-sini orang sibuk makan durian … popcorn perasa durian pun ada.

Saya cuba dua perasa dahulu. Nampak perasa White Coffee terus teruja. Tanpa fikir panjang masuk dalam bakul shopping. Kemudian, satu lagi saya pilih dark chocolate. Mula-mula rasa nak butter caramel. Tetapi, ada ulasan yang kata popcorn butter caramel tu agak manis. Jadi, pilih coklatlah. 

Popcorn dah sampai! 

Klip Besar untuk Hiasan Jurnal dan Planner

Bulan lalu, sewaktu saya sibuk beli barang untuk Projek Soldadu saya, saya terjumpa klip kertas besar berwarna bronze. Saiz  klip lebih kurang 12 x 2.5 cm. Tidak pernah saya jumpa klip kertas sebesar ini. Apabila dilihat keterangan produk, produk merupakan clearance item dan harganya cuma RM1.95 sepek. Satu pek ada 4 klip kertas. 

Terus saya beli. Dalam kepala memang fikir untuk buat hiasan jurnal dan planner. Sempatlah guna satu klip dalam bullet journal saya. Puas hati dapat tanda muka surat pakai klip besar.

Baru-baru ini saya kemas bilik kraf. Nampak baki klip kertas terus tergerak hendak hias sedikit apa yang perlu. Kebetulan saya memang ada crafts charms lama-lama yang tidak digunakan. Sesuai dijadikan hiasan juntai-juntai letak pada klip kertas.

Salam Aidiladha 1442H

Rabu, Julai 21, 2021

Assalamualaikum. 

Salam 10 Zulhijjah.

Saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha buat semua teman blogger. Diharap kalian diberkati dengan kesihatan yang baik dan keceriaan dalam meraikan hari penting ini.

Jangan sedih-sedih jika tidak dapat balik kampung. Situasi semasa tidak mengizinkan. Insya-Allah, selepas keadaan pulih kelak, bolehlah kita beraya seperti dahulu. 


Biskut Jawatis untuk Raya

Isnin, Julai 19, 2021

Petang semalam, tengah bosan-bosan duduk rumah, tiba-tiba terasa hendak buat biskut raya. Bolehlah nanti feel raya lebih sedikit. Setakat kami berdua memang tak rancang nak masak-masak sangat untuk Aidiladha. Cekebon dah cakap nanti ada orang hantar santapan raya untuk anaknya yang terpisah daerah ini. Nenek jiran sebelah rumah saya pun dah pesan awal-awal jangan masak pagi raya, lauk raya dia sponsor

Makanya, kita bakar kuih jelah untuk raya. 

Pergi pantri intai bahan-bahan kering. Si Bott baru kemas bahan baking saya. Seronok sedikit nak bersilat di dapur. Nampak apa yang ada apa yang tak ada untuk buat kuih.


Lihat: Cara Mengurus Stok Barang Dapur dan Baking


Si Bujur Sireh yang Menyentuh Hati

Ahad, Julai 18, 2021

Pernah dengar atau tidak lagu Si Bujur Sireh dendangan Ustaz 3 Beradik?

Lagu-lagu Ustaz 3 Beradik biasanya padat dengan mesej yang mengangkat tema kekeluargaan. Sebelum ini, lagu Terakhir menceritakan tentang harapan sang ibu agar tidak dikasari anak apabila mencecah usia tua. Touching sangat. 

Lagu Si Bujur Sireh pula berkisar tentang penerimaan seorang bapa terhadap anak istimewa anugerah Allah sebagai amanah yang perlu dijaga sebaiknya. 

Lirik lagu ini sangat menyentuh hati. Bermula dengan ungkapan perasaan si ayah yang seperti ibu bapa lain mahukan cahaya mata yang sempurna, sebaliknya dititip anugerah paling istimewa. Kemudian, si ayah mengubah persepsi dan akur yang kurniaan Allah itu merupakan rencana yang terbaik buat diri.

Si ayah juga berharap agar orang keliling turut menerima dan memahami keadaan si anak. Cuba memandang si anak dari lensa pandangan yang sama sepertinya. 

Kredit Imej - Youtube Ustaz 3 Beradik

Ikan Pekasam Hulu Perak Sedap dan Berbaloi

Assalamualaikum. Selamat berhujung minggu. 

Hari ini saya mulakan hari dengan senyum lebar sedikit. D dah digugurkan dari PKPD di Selangor. Jadi, sekarang balik semula ke fasa PKP. Syukur. Mudah-mudahan keadaan bertambah baik. Apa yang penting, kita tetap kena terus jaga diri baik-baik. Lagi-lagi adanya varian Delta yang kian mengganas dengan kadar jangkitan lebih tinggi. Jangan keluar rumah jalan-jalan sana sini melainkan jika ada urusan penting. 

Sepanjang tempoh PKPD baru-baru ini, Bott yang akan keluar beli barang-barang keperluan dapur di kedai runcit berdekatan. Saya in charge beli barang online. Kelmarin, balik dari beli barang runcit, Bott hulurkan satu bungkusan kepada saya. Satu pek ikan pekasam.

Pekasam Hulu Perak
Resepi Warisan Ayah dan Ibu
Dijamin Bersih dan Suci

Kerabu Taugeh Kacang Botol

Jumaat, Julai 16, 2021

Kerabu taugeh kacang botol ini sebenarnya dah lama saya buat. Terperuk dalam draf. Hari ini kemas-kemas apa yang patut baru perasan ada beberapa entri resepi yang belum saya terbitkan lagi. Bagi penggemar kerabu atau urap, kalian akan suka hidangan ini. Dapat lauk kerabu sebegini, makan ratah begitu sahaja pun sedap! Kerangupan kacang botol dan taugeh segar memang akan buat suapan kita berulang.

Untuk kerabu ini, saya tidak menggunakan kerisik atau kelapa parut sangai. Sebaliknya, ramuan asas yang digunakan ialah ramuan untuk buat Sambal Matah Bali.


Lihat juga: Kerabu Jambu Batu


Resepi Kerabu Taugeh Kacang Botol

Bahan-bahan yang diperlukan:

  • 3-5 biji bawang merah atau 1 labu bawang besar dihiris halus. Jika suka guna banyak bawang, boleh lebihkan sesuai selera.
  • 5 ulas bawang putih dihiris halus.
  • + 2.5 cm belacan. 
  • 2 batang serai dihiris halus.
  • 5-7 helai daun limau, dibuang urat di tengah dan dihiris halus.
  • Cili api segenggam kecil, dihiris halus.
  • Segenggam taugeh
  • Beberapa batang kacang botol, dihiris.
  • 3-4 sudu besar minyak kelapa. Jika tiada, boleh sahaja digantikan dengan minyak canola, minyak bunga matahari atau minyak masak biasa.
  • Garam secukup rasa jika perlu.

Donat Maaf Aku Tak Sempurna

Khamis, Julai 15, 2021

Sabtu lepas, saya groggy sebab makan ubat alahan. Malam sebelumnya entah salah makan apa, tahu-tahu dah tergaru-garu. Bila makan ubat, sepanjang hari berat mata. 

“Hidup lagi ke dah mati?”

Sayup-sayup je dengar suara Bott. Siapa yang hidup siapa yang mati? Buka mata baru perasan, saya terkelap di meja dapur. Waktu ini sebenarnya niat baik nak temankan Bott kemas dapur. Tetapi, Bott jelah yang mengemas. Saya tersengguk-sengguk kat situ.

Dekat tangan Bott ada dua paket yis segera. Bott tengah periksa tarikh luput bahan-bahan kering di dalam pantri. Rasanya yis dalam paket tu saya beli masa mula-mula kita PKP tahun lepas. Kononnya nak meroti. Sampai sudah tak guna. Tarikh luputnya pun tak nampak kat mana.

Saya sempat cakap dekat Bott, kalau nak tahu yis tu hidup lagi ke tidak, pergi bagi yis makan gula. Sesudah tu saya selamat belayar ke ‘Mimpiland’.

"Hidup lagi! Ni hidup lagi, kan?" 

Semasa pertama kali dengar lagu ini diputarkan di radio, saya senyum sendiri. Ada juga lagu baharu Adi 6ixth Sense yang kena dengan saya. Beberapa lagu yang released sebelum ini tidak berjaya memancing telinga.

Cintai Aku merupakan lagu runut bunyi untuk drama Kekasih Hati Mr. Bodyguard. Drama ni saya belum tengok lagi. Lagunya dah cari chords. Transposed version tunggu nanti ya.

Jika ingin dengar, boleh cari video lirik Cintai Aku di Youtube. 

Kord Gitar dan Lirik Lagu Cintai Aku -Adi 6ixthsense 

(OST  Kekasih Hati Mr Bodyguard)


(Intro)

Am Em Am B7 


Em

Saat jauh darimu

Am B7

Kurasa hampa ini

Em

di dalam keramaian

Am B7

tetapku rasa sepi

Wordless Wednesday - Happiness Lies Within …

Rabu, Julai 14, 2021


 

Resepi Sos Cajun Sos Pencecah yang Enak

Selasa, Julai 13, 2021

Ingat lagi tak sebelum ini entri saya mengenai resepi Roti Sardin Gulung Air Fryer dengan sos cajun sebagai sos pencecahnya? Hari ini saya akan kongsi resepi sos cajun yang amat mudah untuk dibuat. Dah senang buat tu, bolehlah dijadikan sos pilihan untuk cecah snek kegemaran atau makanan cekut seperti nuget dan kentang goreng. Asyik lawan dengan sos cili, sos BBQ atau sos keju sahaja ... kali ini ada pilihan yang berbeza, kita nikmati dengan sos cajun.




Resepi Sos Cajun Mudah

Fika dengan Homebaker@Clover Cinnamon Rolls

Isnin, Julai 12, 2021

Khamis lepas, Cekengah hubungi saya untuk maklumkan akan ada orang datang hantar cinnamon rolls. Adik saya yang seorang ni, dia memang ada satu perangai. Setiap kali makan kek atau desserts yang sedap, dia mesti akan teringat pada adik-beradik. Makan benda lain macam sate ke … stik ke … udang galah ke … dia tak ingat sangat pada kami hahaha. πŸ˜‚ 

Lazimnya, apabila dah teringat kami tu, dia akan buat pesanan tambahan untuk dihantar ke rumah saya dan adik bongsu. Jadi, kami tinggal bersedia untuk terima kiriman kasih sayangnya di muka pintu dengan senyuman gembira dan ruang perut yang agak kosong.

Kali ini Cekengah belanja cinnamon rolls dari Homebaker@Clover.

Teringin Sambal Berlada Kentang

Ahad, Julai 11, 2021

Beberapa hari yang lepas, saya masak lauk sambal berlada kentang untuk makan tengah hari. Rasa teringin sangat hendak makan juadah Minang yang satu ini. Apabila difikir-fikir, memang sudah lama saya tidak masak hidangan sambal berlada. Saya dan Bott asyik suka makan lauk berasaskan kicap je. Entah kenapa entah, kami jadi hantu kicap tiba-tiba. πŸ˜‚

Kentang  ada ...  cili merah ada ... ikan bilis ada (ikan bilis dekat tapi jauh saya tu πŸ˜†), marilah buat lauk legend ini!

Giveaway Aku Dan Kamu

Sabtu, Julai 10, 2021

Assalamualaikum. Selamat berhujung minggu!

Hari ini saya ada kelapangan masa sedikit. Jadi, sambil fikir-fikir idea untuk entri blog, saya sertai giveaway anjuran As Samsudin. Sebelum itu, terima kasih banyak-banyak As atas jemputan untuk GA ini. Memang dari pertama kali nampak banner GA ini di blog teman-teman blogger yang lain, akak ada hajat nak sertai. Tetapi, terpaksa simpan dalam draf dahulu. Sekarang baru ada masa untuk duduk dan karang entri betul-betul.

As anjurkan Giveaway Aku dan Kamu ini bersempena dengan sambutan ulang tahun perkahwinannya. Giveaway akan berlangsung selama sebulan. Jangan risau, ada banyak masa lagi untuk sertai. Syarat penyertaan tidak rumit. Klik banner di bawah untuk ke entri GA ya.


Bab-bab bagi ucapan kreatif ni akak memang tak pandai sebenarnya, but here it goes:


Istimewa buat As dan Aliff,

Selamat menyambut ulang tahun perkahwinan!

Moga tahun-tahun mendatang yang bakal ditempuh, kalian berdua terus menyulam memori indah bersama-sama.

Didoakan agar rumah tangga yang dibina sentiasa tenang, malar bahagia. Utuh dan kekal selamanya sebagaimana kekalnya hubungan Nabi Adam a.s. dengan Siti Hawa r.a. biarpun pernah dibataskan jarak dan masa.

Terus saling mencintai, sedalam cinta kasihnya Nabi Yusuf a.s. dan Siti Zulaikha.

Sentiasa kuat menyokong, setia berganding di sisi mendukung satu sama lain tanpa syarat seindah kisah agung Rasulullah S.A.W. dengan Siti Khadijah r.a.

#asaliff hingga syurga. 

 


Resepi Bendi Goreng Pedas

Jumaat, Julai 09, 2021

Bendi. Lady's Finger. Okra. Setiap kali jumpa sayur banyak nama ini yang segar dan masih muda ketika membeli barang basah, saya memang tidak akan lepaskan peluang untuk beli barang sepek dua. 

Selain daripada dijadikan bahan utama untuk masak asam pedas mudah (resepi boleh lihat di sini), dimasukkan ke dalam kari sayur-sayuran dan juga singgang, biasanya saya akan masak bendi goreng pedas. Malah, hidangan ini antara yang sering diulang-ulang dalam menu.


Lihat juga: Tips Memilih Bendi

Bukan sahaja mudah disediakan, malah hidangan ini memang menyelerakan buat penggemar bendi.

Wak Garmin Sudah Habis Nyawa

Rabu, Julai 07, 2021

Minggu lepas, kurang pasti hari apa ... dalam pada saya sibuk merampungkan urusan harian, saya perasan juga yang jam penjejak aktiviti kecergasan agak senyap berbanding biasa.

Lazimnya, banyak notifikasi yang masuk. Saya baca Whatsapp pun selalu melalui jam sahaja. Hari tu memang hening sehening-heningnya. Tetapi, saya tidak syak apa-apa sehinggalah saya terdetik untuk periksa jumlah tapak saya.

Kosong! Langsung tiada paparan skrin. Bateri habis? Peliklah juga sebab baru beberapa hari sebelumnya saya caj jam saya. Apasal tiba-tiba jam mati ni? Cuba caj semula, tiada apa-apa perubahan. Skrin masih hitam. 

Lama jugalah sel-sel otak ni ambil masa nak hantar input yang jam saya sudah rosak. Oh, sedih! Wak Garmin saya sudah kehabisan nyawa rupanya.

Inilah Wak Garmin saya (Garmin Fenix 3 HR). Hadiah hari jadi pemberian adik lelaki saya. Sudah kurang lebih empat tahun Wak Garmin ni berbakti.

Segmen Renew Bloglist 2021

Assalamualaikum. Selamat menikmati hari!

Belakangan ini, ramai juga teman-teman blogger yang anjurkan giveaway dan segmen. Jadi, marilah kita sama-sama sertai mana yang sempat. Segmen Renew Bloglist ini anjuran adinda Ika yang ingin kemas kini bloglist blog Jari Jemari Menari untuk tahun 2021. Syarat segmen sangat mudah. Ingin tahu lebih lanjut, klik sahaja banner di bawah ya.




Segmen berlangsung sehingga akhir bulan ini.

Andaikan - Sarah Suhairi OST Hatimu Sedingin Salju

Selasa, Julai 06, 2021

Pertama kali dengar lagu Andaikan nyanyian Sarah Suhairi ini sewaktu saya menonton salah satu episod drama Hatimu Sedingin Salju, lakonan Hisyam Hamid dan Aprena Manrose. Merdu dan lembut je lenggok suaranya. Selepas itu, seperti biasalah, terus tuju Youtube. Setakat ini hanya ada video lirik sahaja yang dikeluarkan.

Chords di bawah telah ditukar menjadi kord mudah. Saya cuba sekali harung sahaja, tak sempat nak bersantai lama-lama dengan Si Kapok. Jadi, andai ada bahagian yang tidak kena tolong maklumkan ya.


Kord Gitar dan Lirik Lagu Andaikan - Sarah Suhairi (Easy Chords)

OST Hatimu Sedingin Salju 


[Intro]

F Em Am

Dm Bm E


Am

Andaikan kita masih lagi bersama

Dm

bayangkan masa depan kita berdua

G                                  C

pastikan saat indah pada waktunya

F-E                            Am

tapi sayang hanyalah kenangan silam

        C                 Dm          E

aku masih lagi di sini keseorangan


[Chorus]

Dm                       C     

Andai kau dan aku bertahan

F                   Dm            G

bayangkan apa mampu kita

                A           

kecapi bahagia bersama

Projek Soldadu Selesai

 Entri-entri terdahulu mengenai Projek Soldadu di sini:


Alhamdulillah. Meskipun perancangan untuk siapkan tempahan yang satu ini agak tersasar disebabkan saya lupa beli kad gambar BTS, Projek Soldadu saya berjaya dilunaskan pada minggu seterusnya. Tercapailah target saya untuk sudahkan semua sebelum bulan Jun berakhir.

Final touch. Letak bling bling sikit. Jangan tanya ini siapa itu siapa … (bab ini boleh tanya Atiqah Najihah) 😊 Untuk saya pangkat acik tua ni, nampak mereka macam seiras dan akan-akan je πŸ˜‚


The final look.

Cili Kiub untuk Memasak

Isnin, Julai 05, 2021

Assalamualaikum. Selamat memulakan minggu baharu.

Hari ini cerita pasal cili kiub saya. 😊 Kebiasaannya apabila beli cili kering, Bott akan proses cili tersebut sekali harung untuk dibuat pes cili kisar atau cili giling. 

Pes cili itu kemudiannya akan dibahagikan kepada tiga bahagian. Pertama, cili kisar yang akan digunakan dalam masa terdekat, diletakkan di dalam balang atau bekas sederhana besar dan disimpan di dalam peti sejuk. 

Kedua, sebahagian lagi cili kisar dimasukkan ke dalam beberapa plastik dan didinginbekukan (masuk freezer). Setiap plastik agak-agak saiz hidangan sambal tumis sekali masak. Jadi, apabila teringin  hendak masak sambal (dan stok cili dalam balang habis), kami akan guna cili kisar frozen. Biarkan pada suhu bilik untuk dinyahbeku, kemudian masaklah sambal seperti biasa.

Akhir sekali, baki cili kisar akan dimasukkan ke dalam kiub ais (ice tray). Dingin bekukan. Dapatkan kiub ais atau kiub pes makanan bayi yang bertutup seperti di bawah. 

Julai yang Baik-baik Sahaja

Ahad, Julai 04, 2021

Assalamualaikum. Apa khabar semua? Dah beberapa hari kita melangkah ke bulan Julai, barulah hari ini saya sempat menjengah blog.

Minggu lepas memang sibuk sangat. Saya ada dua artikel yang perlu disunting dan diserahkan sebelum akhir bulan. Selain itu, saya siapkan Projek Soldadu dan satu lagi tempahan kraf yang saya gatal terima pada saat-saat akhir. πŸ˜… Pada masa yang sama, sibuk kemas rumah, ubah susun atur perabot sedikit, buat beberapa diy untuk dapur dan tidak lupa, penuhi temujanji doktor untuk pemeriksaan rutin kesihatan.

Menjelang malam saya dah kepenatan, hendak angkat jari pun tak larat. Jadi, blog memang terabai. Beberapa hari tiada entri baharu. Blogwalking, tinggal komen dan balas komen jauh sekali.

Ini baru hendak menapak kembali.

Salam Julai yang ceria buat kalian semua! Mudah-mudahan Julai ini jadi bulan yang baik-baik sahaja buat kita semua.


Nasi Goreng Petai dan Mangga

Isnin, Jun 28, 2021

Kadangkala apabila rasa macam malas atau tiada idea hendak masak apa untuk makan malam, saya akan buat nasi goreng. Mudah sebab tak perlu fikir banyak. Buka peti ais, tengok bahan apa yang ada untuk dijadikan ramuan nasi goreng.

Kali ini saya buat nasi goreng petai. Kebetulan masih ada stok petai di dalam peti dingin beku. Kami di rumah ni memang suka makan petai. Belum pun siap masak, masing-masing dah teruja hendak makan nasi goreng apabila memikirkan petai sebagai hidangan. 🀀


Masih dan Kekal Begitu

Ahad, Jun 27, 2021

 

Credit - Grammarly Cards


Please and thank you are still magic words.



Setuju tak? Bagi saya, 'Tolong' dan 'Terima Kasih' memang masih 'magic words' dan akan kekal begitu. Sepantas mana pun gaya hidup sekarang, sepesat mana pun kemajuan teknologi mengubah dunia, dua frasa ini akan tetap relevan dan sesuai diguna pakai sampai bila-bila. 

Cuma terpulang pada kita untuk amalkan atau tidak. Saya kurang setuju dengan pendapat sesetengah pihak yang mengatakan tidak perlu berbasa-basi guna perkataan tolong atau ucap terima kasih kerana dengan masa sekarang yang terlalu pantas bergerak, orang akan faham jika kita tidak menuturkannya.

Kacang Kuda dalam Menu Sihat Anda

Khamis, Jun 24, 2021

Assalamualaikum.

Ada tak dalam kalangan teman-teman saya di sini yang gemar makan kacang kuda? Biasa tak masukkan kacang kuda dalam diet dan menu harian kalian?

Kacang kuda mempunyai banyak manfaat untuk kesihatan. Kaya dengan karbohidrat, protein, vitamin dan mineral, kacang kuda selalu jadi pilihan sebagai sumber berkhasiat dalam pelbagai jenis diet. Antaranya, diet rendah glisemik, diet suku-suku separuh dan clean eating. Tetapi, bagi pengamal diet rendah karbohidrat, tidak bolehlah ya. 


Antara resepi kacang kuda yang pernah saya kongsikan di blog ini ialah:



Projek Soldadu - Lupa BTS

Rabu, Jun 23, 2021

Assalamualaikum. Salam tengah minggu!

Ini merupakan entri susulan mengenai tempahan projek kraf saya yang terkini - Projek Soldadu. Entri sebelumnya di sini dan di sini.

Seperti yang dirancang, pagi Sabtu lepas saya masuk bilik kraf untuk memulakan kerja sebaik sahaja selepas sarapan. Semangat keluarkan barang dan peralatan yang diperlukan,  susun dan letak satu per satu di atas meja.

Ini pelan asal.

Saya gunakan kertas pembungkus BTS Meal sebagai latar utama. Bahagian tengah saya tampal dengan kertas kraf untuk rekaan quilling yang membentuk logo BTS.

Ikan Bilis Dekat Tapi Jauh

Sebenarnya, ini kali pertama saya beli ikan bilis secara atas talian. Saya teringin hendak masak sambal kering ikan bilis buat makan dengan roti atau bubur. Semasa pergi beli barang dapur, tak ada pula ikan bilis yang cantik. 

Jadi, saya pun survey di Lazada. Jumpa satu kedai ni - HPI Consultants Sdn. Bhd. Harga, ikan bilisnya cantik, ada beberapa pilihan dan ulasan-ulasan yang diberi oleh pembeli majoritinya okey.

Saya beli Ikan Bilis Kopek Gred A Tawau sebanyak 500g. Sejujurnya, saya tidak pandai menilai betul ke ikan bilis tu dari Tawau ke dari Langkawi atau dari mana-manalah. Tidak langsung pandai bezakan. Bagi saya asalkan ikannya cantik, segar, tidak tengik dan hancur, sudah cukup baik bagi saya.

Harga untuk 500g ikan bilis ini ketika itu RM16.50. Saya ada baucar diskaun RM5, penghantaran percuma kemudian buat pembayaran menggunakan Lazada Wallet dapat instant discount RM0.50. Jadi, jumlah yang perlu di bayar cuma RM11. 

Berbaloi-baloi! 😊

Roti Sardin Gulung Air Fryer

Isnin, Jun 21, 2021

Roti sardin gulung ini saya sediakan untuk hidangan minum petang. Asalnya hendak buat sandwic biasa. Dah siap dah inti sandwicnya. Tinggal nak sapu roti dengan mentega dan mayones, tiba-tiba ternampak serbuk roti. Terus tukar arah, buat roti sardin gulung.

Resepi Sardin Gulung Air Fryer

Bahan-bahan yang diperlukan:

  • 1 tin kecil sardin
  • 1/2 - 1 biji bawang besar, dihiris
  • beberapa tangkai cili merah, cili hijau atau cili api terserah selera, dihiris
  • perahan jus limau kasturi secukupnya
  • garam secukup rasa
  • 1 biji telur
  • serbuk roti secukupnya. Serbuk roti saya bukan berwarna jingga, sebaliknya jenis yang berwarna putih keluaran Meriah. 
  • beberapa keping roti

Barang untuk Projek Soldadu

Sabtu, Jun 19, 2021

Assalamualaikum.

Ingat lagi tentang Projek Soldadu yang saya ceritakan minggu lepas? Bahan dan peralatan untuk siapkan hadiah istimewa buat seorang peminat BTS ini semua saya beli secara online. Lebih mudah dan jimat masa. Jika tidak, saya perlu pergi ke beberapa buah kedai berlainan. 

Jadi, selepas klik klik apa yang patut di Lazada, sepanjang minggu ini saya setia menanti ketibaan barang-barang yang saya pesan. Datang pula bukan sekali gus hari sama. Satu bungkusan satu hari. πŸ˜‚

Merasa Makan Sukun Goreng

Khamis, Jun 17, 2021

Assalamualaikum. Semoga kalian semua ceria-ceria selalu.

Hari ini cerita tentang sukun. Saya memang gemar makan sukun sejak kecil. Sukun goreng, kerepek sukun... beri sahaja pada saya. Sekejap sahaja boleh habis saya makan.

Buah sukun. Kredit imej.

Dahulu semasa sekolah, Cekebon ada seorang kawan yang ada banyak pokok sukun. Jadi, setiap kali pokoknya berbuah, Cekebon akan dapat banyak buah sukun. Masa tu hanya kami bertiga di rumah - saya, Baba dan Cekebon. Adik-adik semua di asrama. Memang puaslah saya ulang-ulang makan! πŸ˜‚

Fasa ini jugalah saya akan rajin bawa bekal ke sekolah. Jika semalam sukun goreng, hari ini cekodok atau cucur sukun. Esoknya, sukun rebus cecah sambal tumis ikan bilis.

Sekarang, susah hendak cari sukun di kawasan saya. Kerepek sukun lagilah tak payah cerita. Sudah buahnya pun tak nampak bayang, macam mana nak jadi kerepek, kan? 

Baked Oat - Resepi Viral Tik Tok

Rabu, Jun 16, 2021

Sebenarnya, sejak mula-mula resepi baked oat ini viral di Tik Tok, saya hendak cuba buat. Teringin juga mahu pelbagaikan hidangan oat selain dibuat bubur dan overnight oat. Masalahnyasetiap kali beli pisang, pisang habis dahulu sebelum sempat jadi apa-apa juadah.

Baru-baru ini, beli sesisir pisang terus saya asingkan siap-siap. Enggan pisang berbuah dua kali hahaha πŸ˜‚Alhamdulillah, dapat pun cuba resepi ini. Saya dan Bott menikmati baked oat untuk sarapan pagi.

Resepi Baked Oat

Bahan-bahan yang diperlukan:

  • 1/2 cawan rolled oat
  • 1 biji pisang
  • 1 biji telur gred A
  • 1 sudu besar madu asli
  • 3 sudu besar susu
  • 1/2 sudu teh serbuk penaik 
  • secubit garam
  • coklat cip dan hirisan pisang secukupnya sesuai selera

Langkah-langkah penyediaan:

  1. Kisar semua bahan di dalam pengisar selama beberapa minit sehingga sekata.
  2. Tuangkan ke dalam ramekin, dulang mufin atau cawan kertas.
  3. Bakar di dalam ketuhar pembakar (oven) atau air fryer pada suhu 180 darjah celcius selama 15 - 18 minit atau sehingga benar-benar masak. Ambil lidi dan cucuk ke bahagian tengah kek. Jika lidi keluar dalam keadaan bersih, dah masaklah tu. Jika ada kesan bater, tambah lagi beberapa minit. 
  4. Sedia untuk dihidangkan.


Memandangkan kita guna oat, tidak digalakkan untuk bakar hidangan ini terlalu lama. Seelok-eloknya bawah 20 minit kerana dikhuatiri oat akan jadi terlebih kenyal atau keras.


Ini rupa setelah bahan-bahan dikisar. Saya guna pengisar smoothie je. 


Isi dalam paper cup. Beria-ia punggah barang cari ramekin, tak jumpa pula. Saya tambah hirisan pisang dan taburan cip coklat. Selain itu, boleh letak kekacang seperti gajus dan badam, kismis, beri biru atau beri goji. Satu adunan ini dapat 3 cawan. Kalau pakai ramekin dapat dua.

RASANYA? Sedap! Saya suka. Seolah-olah kita dapat makan kek untuk sarapan tetapi yang bagusnya, kek versi lebih sihat. Cuma disebabkan kita pakai tepung oat, teksturnya tidaklah ringan gebu gebas. Agak dense sedikit.

Ini cuma salah satu variasi resepi baked oat yang ada di luar sana. Ada banyak versi lain dengan cara olahan yang berbeza. Selamat mencuba! 


Halusinasi - Fieya Julia (Easy Guitar Chords)

Selasa, Jun 15, 2021

Hujung minggu lepas, selepas keletihan main gulung-gulung kertas untuk Projek Soldadu saya (Baca mengenainya di sini.), saya berehat sebentar dengan Si Kapok. Sempat tukar tali, lap body ... dah cantik berseri kita meriahkan suasana rumah, mainlah lagu barang sebuah dua. 

Ini merupakan lagu terbaharu Fieya Julia. Ditulis dan digubah sepenuhnya oleh Fieya sendiri. Demo version katanya. Yang official belum keluar lagi. Saya suka dok ulang-ulang lagu ni di Youtube. Lembut je suara Fieya menerjah indera. Ada bahagian tertentu lagu ini yang mengingatkan saya pada lagu Kau Pergi Jua - Adam Ahmad.

Kord gitar Halusinasi di bawah bukan original chords. Saya sudah transposed ke versi yang lebih mudah. Selamat berdendang.


Kord Gitar dan Lirik Lagu Halusinasi - Fieya Julia


[Intro]

C C


     C                F

Dirimu hadir bagaikan mentari

        G           C

kau pergi dan kembali

        A                Dm

tak pernah engkau kekal setia bersamaku

     F            G       C

ku tahu engkau bukan milikku

Resepi Air Fryer - Ubi Bakar Cajun

Isnin, Jun 14, 2021

Satu lagi resepi mudah untuk disediakan yang sangat sedap dibuat kunyah-kunyah, Ubi Bakar Cajun. Untuk resepi ini, saya menggunakan dua jenis ubi - ubi kentang dan ubi keledek oren. 

Bahan-bahan yang diperlukan juga tidak banyak. Cuma ubi, sedikit minyak, beberapa ulas bawang putih dan rempah cajun secukupnya. Jika tiada rempah cajun, boleh ditukar kepada thyme atau rosemary. Tetapi, dah tak boleh panggil ubi bakar cajun lah ya. 

Projek Soldadu BTS

Assalamualaikum. 

Saya terima tempahan projek kraf baharu. Sebenarnya , jika diikutkan saya dalam fasa berehat tidak ambil apa-apa tempahan kraf. Tetapi, disebabkan yang meminta ni seseorang yang sangat baik dengan saya, selalu ingat saya ... jadi saya okeykan sahaja. Tak sedap hati pula nak tolak. Tambahan pula, projek ini tidak mendesak. Saya boleh ikut kesesuaian masa saya sendiri untuk siapkan.

Lama juga kerah otak cari idea. Setelah idea dasar dan sketch siap, saya menung sekejap. Masalah saya ialah projek ini melibatkan dua perkara yang tidak berada dalam lingkungan pengetahuan saya:

Kredit

1) BTS (Ya, kalian tidak salah baca. Memang BTS.)

2) Quilling  - seni menggulung dan membentuk kertas.


Saya tahu tentang quilling. Tetapi, tidak pernah tergerak hati untuk belajar quilling kerana bagi saya seni ini agak remeh dan memerlukan fokus yang banyak. Dua hari ini, kerja saya saya tonton video tutorial di Youtube dan buku kraf lama. Mata pun sampai berpinar-pinar dok menggulung kertas. πŸ˜…

Dendangan terbaharu daripada Marsha Milan, Cinta merupakan lagu ciptaan Akim dan Stacy. Lagu ini menjadi salah sebuah lagu runut bunyi untuk drama Masih Ada Rindu, gandingan Farid Kamil dan Mimi Lana yang sedang ditayangkan di TV3. Saya rajin juga tonton apabila ada episod baharu tersedia di iFlix. 

Ada siapa-siapa yang ikuti cerita ini? Saya rasa macam pernah baca novel Masih Ada Rindu suatu masa dahulu tetapi ingat-ingat lupa jalan ceritanya.

Kord Gitar dan Lirik Lagu Cinta - Marsha Milan (OST Masih Ada Rindu)

Ciptaan Bunga Cantik & Hang Nadim


[Intro]

Am F Dm E


Am           

Detik berganti

F              Dm

tak akan kembali sudah

          E      

walau darah air mata

Mencintaimu - Jom Selawat bersama Rabbani

Sabtu, Jun 12, 2021

Sekitar penghujung April yang lalu, kumpulan Rabbani melancarkan lagu baharu mereka yang bertajuk Mencintaimu. Lama juga tidak mendengar karya baharu mereka setelah Santun, lagu penyertaan mereka dalam APNI.

Mencintaimu mengajak kita untuk mengenang dan menyuburkan lagi rasa cinta kepada Nabi Muhammad S.A.W. Melalui lagu ini juga, kumpulan Rabbani bekerjasama dengan Pondok AlBari' untuk mengumpul dana sebanyak RM800,000 untuk menyiapkan pondok pengajian, madrasah dan musolla. Ustaz Ridhwan dari Pondol AlBari' turut menyumbangkan suara untuk lagu ini.

Klip video Mencintaimu boleh ditonton di Youtube. Jika ada yang berminat untuk menghulurkan sumbangan kepada Pondok AlBari', segala maklumat dan butiran ada di sana. Mudah-mudahan melalui usaha ini, Madrasah Pondok Pengajian AlBari’ dapat segera didirikan dengan sempurna.


Sentuhan segar tetapi tetap menyentuh perasaan.

Bagi saya, antara tarikan lagu ciptaan Daqmie dan Ustaz Neezam AlBanjari/Jart Hassan ini ialah susunan muziknya yang segar, dapat memikat cita rasa pendengar pelbagai lapisan usia. Kerancakan bahagian korusnya akan menggamit kita untuk sama-sama berselawat. Mesej yang terkandung dalam lirik juga jelas dan mudah sampai kepada semua.

Hadiah Top Commentator Mei Blog Ako Tetap Ako

Jumaat, Jun 11, 2021

Assalamualaikum. Selamat Hari Jumaat! 
Salam 30 Syawal!

Awal bulan hari tu, melalui salah satu entri, Kak Ret tinggal komen maklumkan yang saya merupakan salah seorang top commentator di blog Ako Tetap Ako untuk Mei 2021.


Wah, tak sangka betul! Yelah, dalam keadaan tenggelam timbul… sekejap ada sekejap hilang… blogwalking pun ikut mana sempat je … berjaya juga saya menyelitkan diri tembus carta. Ini kira satu pencapaian! πŸ˜‚ Selama ini memang jarang-jarang nak jumpa nama saya dalam senarai pengomen terbanyak blog kawan-kawan.


Merasalah duduk selesa di kedudukan ke-3. 😊