Khamis, 4 Jun 2020

Teringin Cucur Kembung Viral


Assalamu'alaikum. Entri pertama saya untuk bulan Jun setelah sebulan lebih tinggalkan blog. Memandangkan kita masih dalam bulan Syawal, rasanya tidak terlambat untuk saya ucapkan 'Selamat Hari Raya'. Maaf zahir dan batin andai ada salah silap saya sama ada yang disengajakan ataupun tidak terhadap kalian.

Apa khabar? Bagaimanakah sambutan hari raya kalian tahun ini? Masih dalam mood raya atau sudah kembali sibuk dengan rutin harian? Sempat juga saya intai perkongsian teman-teman di media sosial. Meskipun tahun ini kita sibuk menyesuaikan diri dengan norma baharu, alhamdulillah, Syawal tetap dirayakan meriah dengan cara masing-masing. Apapun saya doakan segala yang terbaik buat kalian semua.

Saya masih bekerja dari rumah sekarang ini. Faham-faham sahajalah apabila dah duduk rumah, lagi banyak makan dari buat kerja. Langkah ke dapur, buka peti sejuk, angkat tudung saji jadi makin kerap. Kalau dahulu biasanya makan dalam 2 - 4 meals sahaja sehari, sekarang ni sampai 5 - 6. Yelah, siap peruntukkan waktu untuk rehat pagi, fika, minum teh, snacking bagai...😝

Baru-baru ini, teringin nak makan cekodok. Tetapi, tak mahu cekodok biasa. Nak yang cucur kembung viral tu. Apa lagi, terus laju masuk dapur goreng cucur.


Inilah rupanya cucur kembung viral saya. Sedap makan panas-panas sambil lawan dengan kopi pekat. Tengah enjoy makan, tiba-tiba teringat pula kenangan dengan arwah abah. Dahulu petang-petang kami berdua akan pergi kedai naik motor semata-mata nak pergi beli produk Cucur Adabi. Lepas tu, baba akan goreng dan kami makan berdua sambil tengok TV. Rindunya momen-momen dahulu. Dah rindu datang menggamit, tekak ni pun gatal juga teringin nak Cucur Adabi. 

Malas nak keluar, si Bott beli kat Lazada je. Kebetulan masa tu hendak beli rempah kari dan beberapa produk Adabi yang lain. Senyum lebar saya sampai telinga dapat makan cucur Adabi. Maaf, tiada gambar yang dapat disertakan di sini. Dalam range produk Cucur Adabi, saya paling suka perasa udang. Perasa bilis dan lemak manis bagi saya biasa sahaja. Dahulu, seingat saya Adabi pernah keluarkan beberapa perasa cucur yang pelik seperti cucur keju. Pernah cuba, tak kena dengan selera saya. Dah discontinue lama pun produk tu.

Ada siapa-siapa di sini suka makan Cucur Adabi? Saya tengok di Instagram ramai yang kreatif olah pelbagai resepi guna tepung cucur ini. Kalian prefer perasa yang mana?

4 ulasan:

  1. Sedapnyaaaa! Saya memang suka cucur adabi tu cuma lama dah tak makan. Kalau dedulu masa kecik saya suka yang lemak manis tu, tapi sekarang rasanya suka lain dah kott. Hm tetiba mengidam haha

    BalasPadam
  2. Buat cucur biasa tak guna beli sedia ada.
    Selamat hari raya. Maaf andai ada komen mengguris jiwa.

    BalasPadam
  3. alamak sedapnya kecur pula

    BalasPadam
  4. Comel cucur kembung akak..
    makan dengan secawan kopi.. Pergh!!

    BalasPadam