Ikut pengalaman saya, penjodoh bilangan merupakan antara topik Bahasa Malaysia yang sukar dikuasai oleh si cilik. Satu, sebab skop penjodoh bilangan itu sendiri luas:- (i) lain barang, lain penjodoh bilangannya (ii) satu barang boleh ada beberapa penjodoh bilangan bergantung kepada keadaan. Contohnya: pisang - sebiji pisang, sesisir/sesikat pisang, setandan pisang, sepotong pisang dan secubit pisang.
Dua - si cilik kurang didedahkan secara praktikal. (i) kebiasaannya di sekolah mereka akan hafal penjodoh bilangan sekadar yang termampu (ii) kita sendiri di rumah jarang menggunakan penjodoh bilangan dalam pertuturan sehari-hari.
Untuk kelas bersama murid-murid sekolah rendah, saya gunakan approach yang lebih santai (dan Alhamdulillah berkesan untuk mereka). Saya ajak si cilik pergi shopping! Bukan shopping betul-betul. Shopping dalam kelas juga :)
Dua - si cilik kurang didedahkan secara praktikal. (i) kebiasaannya di sekolah mereka akan hafal penjodoh bilangan sekadar yang termampu (ii) kita sendiri di rumah jarang menggunakan penjodoh bilangan dalam pertuturan sehari-hari.
Untuk kelas bersama murid-murid sekolah rendah, saya gunakan approach yang lebih santai (dan Alhamdulillah berkesan untuk mereka). Saya ajak si cilik pergi shopping! Bukan shopping betul-betul. Shopping dalam kelas juga :)
Apa yang diperlukan: